Gå til innhold
Arkivverket

[#68916] Tydehjelp - om noen har lyst?


Gjest Henning Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Henning Andersen

Jeg sliter litt med begravelsen til Tore Christophersøn Elvestad 17. Augusti 1728:Jeg ser følgende ord: Tore Christophersøn Elvestad, 60 aar, drukkenskap og blev funden død i ................, ett eller annet om kierkegaard, liigpreken, kaste jord paa ham.Tores"]Lenke begravelse[/url]Noen som kan gi denne innføringen en mening?(Dette innlegget er også lagt inn i DA-brukerforum).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Savner en lenke til DA-brukerforum, i tilfellet du allerede har fått svar.'Tore Christophersøn Elvestad 60 aar døde i sin drukkenskab og ble funden død i ...??..., blev dog efter en kiendelse bevilget kirkegaard, dog blev der eij...?? ligprædicken over ham, men kun kaste iord paa ham.'Jeg greier ikke alt, men budskapet tror jeg kommer fram.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Andersen

Tusen takk, da mangler det bare ett par ord. Det at det står at jeg har lenka til DA-brukerforum ble litt feil med copy/paste... DA er jo her, det er på forumet til Dis det 'originale' innlegget står. Der er det ikke kommet noe svar ennå. Håper å få knekt det siste også, men mye av meningen er, som du sier, kommet fram. Igjen tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Andersen

btw: det må være navnet på en elv eller noe etter; 'ble funden død i... (Han skal nemlig være druknet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Der ser du: - det tok bare 34 minutter foer du fikk svar fra digitalarkivets brukarforum !! Hurra for DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Han ble funnet i 'Lekumaaen', altså Lekumåa. Så står det vel at det ikke ble 'giort' likprediken over ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Hei!Torer Kristoffersen Ramstad/Elvestad er omtalt på 3-4 sider under Elvestad i Eidsberg gårdshist., b. III, s. 58 - 61. Også en detaljert redegjørelse for hans sørgelige endeligt og den etterfølgende rettssak.mvh Egil G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

En 'unøyaktighet' i KB ang. Torers begravelse (ved siden av fornavnet - Tore var vel helst et kvinnenavn ?): han døde 68 år gml., f. 1660 (iflg. Eidsb. gårdshist.). Forøvrig en meget velstående mann.Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.