Gå til innhold
Arkivverket

[#68917] Axel Nilsen Borch f. ca 1634 - død 1710- forfedre?


Gjest Unni Jakobsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Strandgaden 1684: Axsell Nielßen rd 1Samme sted 1685: Axel Nilßen 0-3Kalles ikke nordlandsfar disse to årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Magne JOHANSEN's innlegg # 20;- ser at brödrene Nils og T(h)yge ANDERSEN, respektive 20 og 13 år, nevnes i fölge MT av 1702 på Taskeby Store.Tyge var gift med lensmannsdatteren Maren H:dtr. BUGGE TILREM f. 1698 fra Vega i Nordland, jfr. bl.a. ovennevnte BUGGE-tråd ¤ 37.060.Jeg undrer på om du vet hvem broren, Nils, var gift med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Jakobsen

Til alle innsendere, takk for meget god hjelp.Til Randi Broli (15) spesielt:Skiftet i Trondhjem pr. 27.07.1653 etter klokker i domkirken, Niels, med tre sønner hvorav en Axel Nielsen, passer godt med den Axel Nielsen som omtales på side 102 i 'Bok 3- Slekten Figenschou' ved S.Dalbye.Her kalles han Axel Nielsen Borch født 1634 i Trondhjem. Boken viser til skifte 1653. Klokkeren kalles i boken 'Del 3- Slekten Figenschou' Niels Pedersen Broch, sønn av Peder Iversen Broch f. 1563 i Nørre Borch, Jylland og bosatt i Trondhjem som lektor og teolog ved Trondhjem Domkirke, død 1627. Hustru til Axel Nielsen opplyses i samme bok å være Karen(?) Andersdatter Rist.Jeg ser av informasjonen at slekten Moursund trolig har brukt Rist til etternavn. Finnes det noe informsjon om mulig sammenheng mellom brødrene Niels og Anders Andersen Rist (Moursund)og mulig hustru til Axel Nielsen, K.Andersdatter Rist?Finnes det mer informasjon om familien til klokker Niels Pedersen Borch, som det ble skiftet etter i Trondhjem 26.07.1653?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Lektor ved Katedralskolen 1599-1627 Peder Iversen Borch (ikke Broch) var først gift med Magdalena. De ble skilt i 1605. Peder er oppført med barna Sophie, Paul, Iver og Else, og de var alle av dette ekteskapet iflg Svein Tore Dahls Geistligheten (2000) s 41. Det er ikke nevnt noen sønn Nils. Det er vel ikke umulig at han har eksistert, men jeg kan ikke umiddelbart se noen navnelikheter her ihvertfall.Jeg tror ikke engang jeg skal prøve meg på å sortere Moursund, Rist osv. Det er innfløkt.Anders Andersen kalles Rist da han begjærte copulasjon i Domkirken i 1700 med Viveke Nilsdatter [Røst]. Forlovere var Anders Hansen Røst og Hans Joensen Kihl.Det er vel han som tar borgerskap i 1703. Da står det Anders Andersen Moursund Nordfar. (Trondhjems borgerskap 1680-1730 s 47)Broren Nils kalles bare Nils Andersen når han begjærer copulasjon i Domkirken 1705 med Birgitte Nilsdatter [Røst]. Forlovere var Anders Hansen Røst og Anders Andersen Røst.Jeg har visst ikke noe mer om Nils klokker. Kan heller ikke se at han er nevnt i Trondheim før Cicignon av Henry Berg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

I boken 'Nordlandske handelssteder' av N. A. YTREBERG, utgitt i 1980, fant jeg fölgende om Maursund;- 'Gården tilhörte omkring 1700 proprietaergodset og ble brukt av postbonden Axel Nielsen, som hadde 1 våg. En mindre del av gården lå da öde, men ble snart bygslet av bonden Arne Andersen. Omkring 1720 var begge disse borte, og Niels Axelsens enke satt med bare 1/2 våg, resten var öde. Senere overtok broren Anders AXelsen 1 våg av gården og satt der til etter 1760. Han drev iallefall en tid bondehandel, skjönt det ikke gikk saerlig bra. I 1740 heter det at han ingen kredit hadde i Bergen, men dog ikke kunne si seg fri for å ha handlet. Det var vel slik at han måtte hjelpe folk om vinteren, når trondhjemsborgerne var borte.Maursund var nemlig også borgerleie, og den förste utliggeren på stedet var ANders Nielsen (Rist?). Sönnen Niels Andersen Rist, også kalt Moursund, tok 30. mars 1712 borgerskap i Trondheim som utligger her. Senere kom hans bror Anders Andersen Rist (Moursund) med i handelen. I fölge en presteattest 1730 handlet begge brödrene i sognet fra sist i mai til slutten på august. Men da Anders var död i 1738, fortsatte hans enke Vivicke Nilsdtr. Röst å ha borgerleie på Maursund sammen med svogeren. De hadde en jekt til felles bruk. Senere flyttet hun til Bentsjord, der hennes sönn Anders hadde borgerleie fra 1738. Her döde hun i 1771, 94 år gammel.I 1746 tok Anders Nilsen Moursund borgerskap på leiet, men synes bare å ha drevet det noen år. Han eide bygård i domsognet i Trondheim, men solgte gården samme år han tok borgerskap, og i 1748 ble han skipperborger for sitt förende skip 'Susanna'. Samme år ble borgerleie tatt i bruk av Hans Peter Gievers (Giaever), som tok borgerskap i 1750 med leie på Maursund. Han var gift med Martha Moursund, antakelig söster av Anders Nilsen. Som nevnt under den historiske innledning, opptrådte Hans P. Giaever flere ganger som en slags förer for samtlige trondheimsborgere nordpå under deres forhandlinger om gjestgiverier og lignende spörsmål. Det viser jo at han var en framstående og aktet mann i sin krets. Han var sönn av trondheimsborgeren Rarald Giaever på Vebbestad i Kvefjord, og satt på borgerleiet Maursund ennu omkring 1780. Men da var det gått ut med ham etter en konkurs. Allerede i 1771 hadde han sin farsarv, gården Vebbestad i Kvefjord, for 150 rdl. til Ole Hveding'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Dagny Madsen

Unni Jakobsen spør i nr 1 om Axel Nielsens (Borch) opphav. Siden jeg er etterkommer av hans barnebarn Cecilie Nielsdtr Borch kan jeg gi noen opplysninger.Presten Iver Nielsen, f ca 1534 og død 1613 i Nørre Horne Herred i Ribe hadde flere barn, bl.a. sognepresten til Ringkjøbing kirke (2 malte epitafer hvor han er fremstilt) med navnet Jens Iversen Borch, gift første gang med Anna Dorthea Nielsdtr. Hun var kun 17 år da de giftet seg og fikk 10 barn. Da hun døde levde bare 5 av barna. Jens gifter seg andre gang med Karen Jensdtr Olufsen (dtr av borgermester i Ribe). Wiberg prestehist har skrevet feil her og sier at det er hans datter Karen Jensdtr som gifter med presten Hans Kjær (Paludan). Men dette er Jens' enke som også heter Karen. Hans Kjær overtar embetet i Ringkjøbing etter at Jens er død og gifter seg altså med enken etter Jens. Karen J og Jens hadde visstnok ingen barn. Mens Karen og Hans hadde flere som bl.a. er slektene Thaulow, Bull etc. Den andre kjente sønnen til Iver Nielsen (konen er ukjent) var lektor/hører ved Katedralskolen i Trh; Peder Iversen Borch. Svein Tore Dahl kaller barna Peder, (Paul), Sophie, Else, mens arkivar Holterman har Iver, Sophie og Esche. Så er det dessverre ikke funnet bevis for at klokkeren ved Domkirken Niels Pedersen er hans sønn. Skiftet etter ham er som nevnt juli 1653 med barna Anders, Axel og Niels. Alle disse barna kommer til Moursund gård i Skjervøy. Sønnen Niels får broren Anders leie på Vorterøya og er gift med Anna Pedersdtr. Han dør i 1691, og har barna Sidsele, Friedrich, Lars og Niels. Det er en signetkopi i Riksarkivet med Anders Nielsens stempel (han var lagrettemann og gift med Marit (Maren) Andersdtr.)Axel Nielsen er oppført på matrikkelen for Moursund i 1701 som postbonde. Etter Axels død i 1710 evt senere overtar hans kone Kirsten Andersdtr Rist. Axel har nok kommet til Moursund ca 1682.Etterkommerne etter Axel kaller seg Borch, mens broren Anders etterkommere kaller seg Moursund. Hvorfor Niels og en Anders kaller seg Rist kan kanskje bety at klokkerens kone evt sønnen Anders' kone er en Rist. Ellers skulle det bare være barna etter Axel og Kirsten som skulle brukt Rist-navnet.Hele slektsforholdet som er oppgitt er ganske så innfløkt.Det er også oppgitt at presten til Midfjord Peder Nielsen Moursund skal være en sønn av klokkeren. Det er ikke funnet bevis - så dette er en antagelse. Men han har nok tilknytning til Moursund siden han bruker dette navnet.Axel og Kirsten A. Rist sønner er som opplyst Anders, Niels, Thomes (bodde i Kvæfjord), Ole, Karen!! og Maren.Sønn til Axel - Niels Axelsen var gift med Grethe Holgersdtr Danefær (disse bodde på Moursund) og deres sønn Axel er bosatt i Trondheim med kone (gift i 1747 i Vår Frues kirke) Helchen Pedersdtr Berg. De har flere barn. Navnene Peder, Niels og Anders går igjen.Borch-navnet er det flere som har tatt etter stedet Bork og evt prestegårdene Bork/Borch i Ribe Amt og alle er ikke i samme familie. Du har grenen på Elverum/Drammen som ikke jeg kan finne noen forbindelse til.Dagny Madsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Jakobsen

Tusen takk til Dagny Madsen, Tromsø. Dine opplysninger om slekten Borch og Moursund stemmer med informasjon i boken 'Slekten Figenschou- Bok 3'. Din informasjon er også i samsvar med Nord-Troms Museum sine sider om slekten fra Moursund. Datteren til Axel, Maren Axelsdatter er en av mine aner. De tre brødrene Anders (Moursund), Axel(Borch) og Niels har trolig alle en tallrik etterslekt i Troms. Dersom du har mer informasjon om etterslektene, hadde det vært svært interessant å få noe mer informasjon. Den kan evt. sendes til ujak@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Unni, du må ta vare på informasjonen Thomas Friis Konst har på nr 31. Her er mye etterslektshistorie. Jeg prøvde å sende etterslektstreet fra BK-programmet (omgjort til Wordfil), men det virket ikke da jeg sendte kopi av maila fra gmail.com til jobbmaskinen. Vet ikke hva som har gått galt. Får jeg din adresse kan jeg heller sende i posten. Hilsen fra Dagny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Jakobsen

Til Dagny Madsen, Tromsø:Tusen takk for interessen. Jeg vil gjerne ha tilsendt informasjon om etterslekten til brødrene Anders, Axel og Niels Nielsen (Borch/Moursund).Min adresse er Unni Jakobsen, Granåsen 73 D, 1362 Hosle. Min tlf. er 67 14 25 89.mvh Unni Jakobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Dette skiftet etter klokkeren ved Trondhjem domkirke, Niels Pedersen, i juli 1653: hvor finner jeg det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Takk. Siden det dreier seg om et utdrag, har kanskje noen sjekket protokollen i SAT for å se om det er flere vitale opplysninger der ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik Buch

Jeg har en Peder Nielsen Borch, født omkring 1629 i Værdalen og død 13.3.1688 i Stod. Han var vicepastor der.Faren har jeg som Niels Pedersen Helsingoer, og moren som Sophie Pedersdatter Borch, datter av Peder Iversen Borch og Magdalene Eschildsdatter.Kan dette være broren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Jakobsen

Til Vigerust (38) og Fredrik Buch (39):Se Broli (30) og Madsen (32).Broli henviser til Sophie, datter av Peder Iversen Borch og hustru Magdalene.Madsen viser til skifte etter klokker Niels Pedersen hvor sønnene Anders, Axel og Niels er oppgitt.Vi vet ikke helt sikkert om denne Niels Pedersen er sønn av Peder Iversen Borch.Noen profesjonelle dokumentgranskere kunne kanskje se nærmere på de dokumentene Vigerust (38) anbefaler?mvh Unni Jakobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Jakobsen

Til Vigerust (38) og Fredrik Buch (39):Se Broli (30) og Madsen (32).Broli henviser til Sophie, datter av Peder Iversen Borch og hustru Magdalene.Madsen viser til skifte etter klokker Niels Pedersen hvor sønnene Anders, Axel og Niels er oppgitt.Vi vet ikke helt sikkert om denne Niels Pedersen er sønn av Peder Iversen Borch.Noen profesjonelle dokumentgranskere kunne kanskje se nærmere på de dokumentene Vigerust (38) anbefaler?mvh Unni Jakobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Jakobsen

Til Vigerust (38) og Fredrik Buch (39):Se Broli (30) og Madsen (32).Broli henviser til Sophie, datter av Peder Iversen Borch og hustru Magdalene.Madsen viser til skifte etter klokker Niels Pedersen hvor sønnene Anders, Axel og Niels er oppgitt.Vi vet ikke helt sikkert om denne Niels Pedersen er sønn av Peder Iversen Borch.Noen profesjonelle dokumentgranskere kunne kanskje se nærmere på de dokumentene Vigerust (38) anbefaler?mvh Unni Jakobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Jakobsen

Til Vigerust (38) og Fredrik Buch (39):Se Broli (30) og Madsen (32).Broli henviser til Sophie, datter av Peder Iversen Borch og hustru Magdalene.Madsen viser til skifte etter klokker Niels Pedersen hvor sønnene Anders, Axel og Niels er oppgitt.Vi vet ikke helt sikkert om denne Niels Pedersen er sønn av Peder Iversen Borch.Noen profesjonelle dokumentgranskere kunne kanskje se nærmere på de dokumentene Vigerust (38) anbefaler?mvh Unni Jakobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Jakobsen

Til Vigerust (38) og Fredrik Buch (39):Se Broli (30) og Madsen (32).Broli henviser til Sophie, datter av Peder Iversen Borch og hustru Magdalene.Madsen viser til skifte etter klokker Niels Pedersen hvor sønnene Anders, Axel og Niels er oppgitt.Vi vet ikke helt sikkert om denne Niels Pedersen er sønn av Peder Iversen Borch.Noen profesjonelle dokumentgranskere kunne kanskje se nærmere på de dokumentene Vigerust (38) anbefaler?mvh Unni Jakobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Ja UnniDokumentet (arkivsaken) befinner seg i Statsarkivet i Trondheim, der undersøkelsen altså må foretas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

La det ikke være noen tvil vedr opplysninger om skiftet (27.7.1653!) etter fordums klokker Niels Pedersen med enke Karen Andersdatter og 'hinnes umyndige børn'; Anders, Axel f 1634 og Niels. Disse barna kalles Anderssønner og Statsarkivet samt Kåre Hasselberg sier at det er feilskrift for Nielssønner. Vær OBS på at disse tre sønner arver lik farsarv derfor er de også hans sønner. Myndighetsalderen på dette tidspunkt var 25 år og det var vel helt rimelig at det var flere barn!Denne kopien av skiftet er fra Overformynderiets protokoll på Statsarkivet i Trondhjem (den svarte boksen) - og denne har jeg tatt kopi av da jeg satt på Dora (SAT) for noen år siden. Dagny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Som svar til (39). Sophie Pedersdatter Borch er datter av lektor/hører ved Katedralskolen i Tr.h. og er vel født melom 1600 og 1605 i hans første ekteskap!Nei, klokkeren måtte jo ha en far kalt Peder - derfor er ikke hennes mann, presten N.P. Helsingør hans far. I kopi av skiftepapirene står det at Niels er 'fordums Klokker til Domkirken', og det betyr vel at han kanskje er født mellom 1600 og 1605 dersom han er av første ekteskap til lektor/hører Peder Iv. Borch. Er pensjonsalder på den tiden så lav, eller har han bare sluttet før en evt pensjonsalder som klokker! (Han dør jo som ca 50-53-åring). Lektoren gifter seg med Mette Jakobsdatter W etter at skilsmissen er et faktum (noe kontoriet avgjorde en gang etter 1605. Jeg finner også i Norske Rigsreg at det er en klokker til Ranem kirke ved dette navn. Originalskiftet etter klokkeren er nok i hvelvet på SAT, og her vil det jo mest sannsynlig stå hvem som er hans far. SAT har svart at de ikke har noe skifte etter lektoren all den stund det var privat, men Rigsreg har et brev hvor det står at 2. kone Mette dro til København for å hente sin stesønn Iver (Iffuer Pederssønn Borch, død februar 1648) siden han skulle være verge for sine små søsken. Og da er vel skiftet etter lektoren noe offentlig! Hilsen Dagny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Dagny Madsen

Til Vigerust og evt andre med interesse for Moursunds leilendingere/beboere.Axel er nevnt som postbonde på Moursund og ble vel fastboende etter 1682.Axel Nielsen, f. 1634 i Trondheim er oppført i Trondhjems Stifts Regnskaper - 1682. Her betaler Axel leding. Mikrofilm på Statsarkivet i Tromsø. Det er Per E. Sparboe som har funnet dette og jeg fikk kildehenv i dag. Dagny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Til Per (49). Ristboka som ble utgitt for noen år siden har mye om disse Moursund-slektene. Ytreberg sier at de først kaltes Rist, men gikk over til Moursund-navnet. Sikkert av den enkle grunn for å skille mellom barn av Anders d.y. og Niels. (Sønner av Anders, død 1700). Gundele gifter seg med Stephen Joensen og bor Bakklandet. Stephen kan være bror av Hans Joensen Kiil som Ingeborg A gifter seg med. Både Ingeborg og Hans omkommer på sjøen i 1728. Anders Andersen (Rist) Moursund d.y. gifter seg med Wivecke Nielsdtr (noen steder står det Dinesdtr) Røst. Jeg holder pt med et oppsett på Anders, Niels og Axel, men slett ikke lett da de kaller sine barn i n't ledd for Anders og Niels. Dagny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.