Gå til innhold
Arkivverket

[#68917] Axel Nilsen Borch f. ca 1634 - død 1710- forfedre?


Gjest Unni Jakobsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje E Skrolsvik

Hvor kommer presten Peder Nilsen Moursund i Torsken , d 1691 i Medfjord, inn i denne slekten ? Han var gift med Anna Jensdatter Hind, død 1729.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Han _kan_ (kanskje?) være en sønn av klokker i Domkirken, Niels Pedersen Borch (c1607-c1653) og Karen Andersdatter. Eller kanske istedet av Niels Thygesen Borch eller Niels Iversen (Borch) ? Peder hadde barna Margrethe, Nils og Mikkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Dagny/50:) Ja, Trondhjemsborger Joen Stephansen Kiil (c1630-1689) i Bentsjord (som i 1687 bodde i 10. rode, Tr.h.), 'burde' jo ha en sønn Steffen/Stephan, f. rundt 1670, men jeg har ikke registrert noen.Derimot har jeg Gundel Andersdatter Moursund g.m. en Steffen JENSEN (c1671-c1717) på Bakklandet (skifte der den 10 Aug 1700), som skal være en sønn av barker/garver Jens Pedersen og hans 1. kone Anna Steffensdatter (f. c1650?, g. c1670). 'Hvor sikkert' er det at Gundel istedet var g.m. en 'Joensen' ?Jeg har dessuten sett 'Kiil ?' plassert bak navnet til den Stephen Joensen (f. ca.1667) som ble g.m. Karen Ottesdatter, enken etter Gunder Halstensen Hammer. Denne Stephen skal være s. av Nordlandshandler Jon Torstensen (skifte i Trondheim i 1679) og Anne Stephensdatter (f. c1640?, g. c1662), som senere g. seg med Michel Jonsen Stødt.Er det noen sjanse for at dette er samme mann (Stephen Joensen / Steffen Jensen) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Svar til Per (53). Jeg har notert Jensen med Joensen i klammet. Mine NST med Kjeld Bugges skifter står ikke så tilgjengelig nå, men vil sjekke. Regner med at du har sett at det sto Gundele og ikke Gunhild og det er det rette skiftet! Dagny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Svar til Per (53). Jeg har notert Jensen med Joensen i klammet. Mine NST med Kjeld Bugges skifter står ikke så tilgjengelig nå, men vil sjekke. Regner med at du har sett at det sto Gundele og ikke Gunhild og det er det rette skiftet! Dagny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Ifølge Ytreberg (Malangen Bygdebok) var Joen Stephansen Kiil gift tre ganger. Siste gang med Karen Andersdatter fra Tisnes sør for Tromsø. Jeg har vanskelig for å plassere henne. Er det noen som vet noe om henne, og Joens to første koner - skifter? Jeg har notert, men finner det ikke i farta, at etter Joens død ville hans enke gifte seg igjen. Joens sønn Hans Joensen Kiil hadde da farsarv innestående i boet. Andre barn nevnes ikke. Hans var født ca. 1668 og var vel neppe sønn av Karen. Hans tok bygsel på Bensjorda etter 1698, men var der i 1702.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Såvidt jeg vet var Hans Johnsen Kiil og hans litt eldre søster Ellen (skifte i Trondheim 7 Nov 1713) barn i Joen's 1. ekteskap med Malene Hansdatter Schjødt (skifte i Trondheim 24 Jan 1687). Hans 3. kone Karen Andersdatter, (visstnok datter av 'Nordlandz Fahr', utliggerborger i Alte, Namdal, Anders Mortensen Tynn, som eide Eide Holvig i Namdal samt Fosland, Aune og Sandvig), giftet seg om igjen med Baltzer Nilsen Balch, som var bosatt på Sitter, Flatanger (I 1701 boor han på Bjørnø, Fosnes, 30 år gammel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.