Gå til innhold
Arkivverket

[#68927] Hjelp til tyding av kirkebokinnførsel, Bergen


Gjest Inger Eik
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eik
LenkeEkteskap nr 6 på denne siden leser jeg som: 13. April | Gregorius Tollaksen ???? Gesell og Anne Magdalene Herwander, pige, | Fødested etc, der forstår jeg bare årstallene 1817 og 1807 og 'Sverige' | 29 39 | Tollak Olsen, Inderst | Gustav (?) P Herwander, Guldsmed | | | Kolonne for koppevaksine: her kan jeg ikke lese annet enn årstallene 1819 og 1825.Kan noen være så vennlig å ta en titt og fylle inn det som mangler, evt. rette det som måtte være feil?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

det jeg har notert om dem er:'Gregorius TOLLAKSEN, gesell, ♂ 8. jan 1817, Askvoll - † 24. jul 1865, Bergen, g 13. apr 1846 i NK, Bergen m.Anna Magdalene Gustavsdatter HERWANDER ♀ ca 1817, Sverige † 14. febr 1888, Bergen De har barna Anna Magdalene f 1849 d 1870, Hans Olai f 1851, Grethe Christine f 1852, Bernt Christian f 1854 d 1854, Gregorius Nikolai f 1855 d 1858, Bernt Christian f 1857, Anna Thorine Gustavine f 1857, Ole Martin f 1858, Marie Caroline f 1859 og Gregorius Nicolai f 1862 d 1864. Hans Olai tok senere etternavnet Herwander. FT 1865, 1875 og 1885; Sandviken 2-12 (Fjæregrenden 1)Anna Magdalene Tollaksen, f. Gustavsdtr. Hervander, d. 1888 i Bergen: Lenke skifte: Yngve Nedrebø, SAB / DA, 10.1.2006 07:10 (2) Hun var gesels enke og etterlot seg barna Anne, g.m. fotograf Lars Andersen, Haugesund, Ole Martin Tollaksen, Amerika, Grete Kristine, g.m. garver Johan L. Olsen, kasserer Hans Tollaksen, Marie Karoline Tollaksen, 28 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Hei Arnfrid,Takk skal du ha, jeg kunne lese endel mere på lenken du ga. Men opplysningene om Anne Magdalenes fødsel avviker 10 år fra den lenken jeg ga. Vet ikke hva som er rett. I 'min' lenke står det visst også hvor i Sverige hun kom fra, og det skulle jeg gjerne ha hjelp til å tyde.Det er sønnen Hans Olai jeg er interessert i. Han giftet seg med min oldefars søster, Sophie Baarsen. Jeg vet om at de forandret etternavnet fra Tollaksen til Herwander. Men jeg brukte lang til på å finne det ut ;-)Når det gjelder den Garverfamilien du nevner, vet jeg ikke noe om den, beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.