Gå til innhold
Arkivverket

[#68930] Julius Christian Iversen/Nielsen -utvandret til DK


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

HeiPå vegne av en dame i DK har jeg et spørsmål.Det gjelder følgende (sitat Inger):'Julius Christian Iversen født ca. 1821 i Norge. Ved FT1850 er han 29 år, og det er oplyst, at han er født i Norge. Ved FT1850 bor han i Studiestræde 67 i Vor Frue Sogn i København sammen med Nicoline Sophie Olesen - sammen har de et barn - Niels født 10/2-1850. Det er lidt underligt, for barnet er indført som uægte, men ved FT er det oplyst, at forældrene er gift.I 1852 ankommer Nicoline til Århus - hun har været i Horsens hos sine forældre, hvor hun har afleveret barnet. Senere bliver barnet adopteret af Nicolines mand Rasmus Janus Jørgensen.Jeg har ikke kunndet finde Julius i FT i København i hverken 1834, 1840 eller 1845. Ved FT1855 er han ikke længere at finde i Studiestræde i København - hverken i nr. 67 eller andet husnr i Studiestræde.Det er ved FT1850 oplyst, at han er skomagersvend.Det er så her, jeg tænker, at du måske kan kigge i noget udvandrer-/indvandrerdatabase? Måske er han rejst hjem til Norge efter 1850? 'En annen fant i IGI: JULIUS CHRISTIAN NILSEN Pedigree Male Event(s): Birth: Christening: 15 MAY 1822 Domkirken, Oslo, Akershus, Norway Parents: Father: NIELS IVERSEN Family Mother: RAGNHILD EVENSDRDer er nemlig ham her i Indvandrerarkivet:Efternavn: Iversen Fornavn: J. C. Fødselsdatering: 00.00.1826 Ankomst: 14.01.1858 Oplyst næringsvej: Skomagersvend Ank. fra (land): Danmark Ank. fra (region): Maribo Amt Ank. fra (lokal): Nykøbing F Fødeland: Norge Føderegion: Akershus Fylke Fødelokal.: Oslo Afr. til land: Danmark Afr. til region: Maribo Amt Afr. til lokal: Maribo Tj./Oph.sted (region): Maribo Amt Tj./oph.sted (sogn): Sakskøbing Kildenavn: Sakskøbing Byfoged, Pasprotokol 1852-1859 (Tyendeprotokol) (Fødselsdateringen stemmer godt nok ikke helt, men det kan jo være en læsefejl).Kjenner noen denne Julius og vet om han har returnert til Norge, evt. vet noe om hans familie ellers ?Jeg har funnet hans dåp og også foreldrenes vielse: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7382&idx_id=7382&uid=ny&idx_side=-31>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Er det rett mann du har funnet i Indvandrerarkivet - det står jo ankomst i 185åtte?Jeg kan ikke finne noen som kunne tenkes å være rett person i (norsk) FT1865.Men han behøver jo ikke ha flyttet fra København i det hele tatt - han kan jo ha dødd der i relativt ung alder (sett med vår tids øyne). Er DET sjekket i kirkebøkene?Skulle gjerne ha kommet med noe positivt, men . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.