Gå til innhold
Arkivverket

[#68933] Oslo: Hjelp til å finne dåp. Alvhilde Martine Bjerke f. 1898.


Gjest Arne Haaland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Haaland

Trenger hjelp til å finne dåpen til Alvhilde Martine Bjerke f. 1898 i Oslo. Har søkt alle KB i perioden i alle menigheter i Oslo. Selvfølgelig kan jeg ha oversett henne. Finner henne igjen, sannsynlig, sammen med broren Rudolf, Lenke. Nr. 244 og 245. Begge for betaling fra Christiania. Forsørges av foreldrene der er adskilte. Er ikke å finne ? i KB for Røyken. Heller ikke evt. konfirmasjon der. Rudolfs alder stemmer med Rudolf f. 11 sept. 1892, sønn av Martinius Bjerke og Helga Marie Johansen / Johannessen. Temaet har ligget på DIS siden 2007 uten respons. Mvh Arne Haaland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haaland

Hei Carsten. Regner med at dette kan være den rette Alvhilde Martine som reiser. På Ellis Island har jeg funnet ankomsten hennes til NY. Der oppgies en søster Ågot i Oslo som nærmeste familie. Denne Ågot har jeg kontroll på, men Alvilde Martine er ukjent for nålevende familie i Norge. For å få visshet om dette er min morfars søster, håpet jeg at det var mulig å få verifisert dåpen. En dåp jeg altså ikke har lykkes å finne noen sted. Mvh Arne Haaland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Dersom foreldra ble skilt kan det ha skjedd rundt om siste barns dåp. Helga Marie Bjerke har ingen barn hos seg i ft 1900, men det kan jo tenkes at siste barn da er døpt i nærheten av hennes bosted: LenkeUndres likevel litt på dette Julius.navnet som Rudolf har fått tillagt i ft 1900. Det står ingenting liknende da han ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Lakkegt. 18 hører inn under Grønland og de bøkene har jeg sjekka uten resultat (med forbehold) for både dåp og konf. til Alvhilde. Har egentlig vært gjennom hele byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ja, dette var en vanskelig påskenøtt!Har og prøvd på FS betaversjon:LenkeIngen å finne der heller har forsøkt med Bjerke, Martinusdtr, Andersen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeHer ser foreldrene ut til å bo adskilt, men dog i samme gatenummer. Far;: Julius (Andersen) Bjerke. Mor: Lauta Tomasd. Holm, gift 10.02.1886 i Oslo iflg Familysearch. Reknet opp i hvert sitt hushold. En datter: Ågot Bjerke. Men det er vel kanskje et villspor? De skulle visst høre til Paulus kirke?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Kanskje Julius og Martinius er brødre? Det ser jo ut for at de har barn med samme navn og begge kommer fra V. Toten og Matinius har og Andreas til farsnavn. Det står jo tydelig Julius over for Rudolf i innlegg 1 i ft 1900 og også J for Alvhilde Martine som jeg har kommentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haaland

Hei. Dette er ikke bare en av årets påskenøtter. Den har vært en nøtt for meg i mange år. :-) Ja, Julius og Martinius er brødre, født på Toten, sønner av Andreas Johannessen Lundhagebakken. Julius var gift med Laura Thomasdatter Holm fra Ullensaker. Han var kjøpmann i Christiania, og jeg har funnet bekreftet alle barna som er nevnt i FT 1900. Julius hadde også en datter kalt Ågot, som broren Martinius. Hvorfor det står Juliussen etter Rudolf, og J. etter Alvhilde Martine vet jeg ikke. Har kontaktet Røyken Historielag vedr. gården Kjos uten hell. Som jeg sa, så var / er Alvilde Martine en ukjent datter av Martinius og Helga Marie. Navnet hennes dukket opp i et familietre på Ancestry med disse foreldrene. Hvem som 'eier' dette treet er ikke mulig å få fram. Parets tre sønnene dro til USA, Ågot Marie ble gift Haugen og fikk kun en datter Åse som døde i 2001 uten etterlatte. Det hadde vært supert om noen klarte å knekke nøtten !! Mvh Arne Haaland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haaland

Hei. Vil det si at disse KB ikke er tilgjengelig ?, eller om de tilgjengelig hvor er disse oppbevart og mulig å få lest ? Det er vel eneste gjenstående muligheten til å finne henne da denne 'påskenøtten' ellers tydelig er en uløselig nøtt.... Mvh Arne Haaland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haaland

Heisann. Så, om det mot formodning ikke blir løsning på 'påskenøtten', så ringer jeg Oslo Domkirke over påske. Eller det må bli en tur over fjellet.. Tusen takk for hjelp i alle fall. Mvh Arne Haaland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Har du funnet dødsfallene til Alvhilde Martines (antatte) foreldre? Dødsfallsprotokollen vil fortelle hvem barna er og sannsynligvis også deres oppholdssted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Våren 1929 ser det ut til at Alfhild Martine Bjerke seiler som stuepike på 3. klasse på S/S Bergensfjord. Hun veier 150 pund og er 5 fot 6 tommer høy. Mønstret på 20. mars 1929. Registrert ankommet til New York 2. april og 6. mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haaland

Hei. Antatt mor, Helga Marie, reiser til USA i 1906 [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=EMIOSLO&gardpostnr=186487&merk=186487#ovre>Lenke. Vet ikke mer om henne. Antatt far, Martinius finner jeg ikke dødsfall på, heller ikke i FT 1900. Jeg har funnet at Alvhild Martine reiser til USA i 1929.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haaland

Hei. Vil bare takke for hjelpeforsøk og tips. Påskenøtten min ble ikke løst, men jeg følger tipset fra Solveig og kontakter Oslo Domkirke ved første anledning. Kanskje allerede i morgen. Og om ikke bøkene er der, får turen gå til Oslo. Det som er underlig oppi alt dette, er at Martinius Bjerke, antatt far, ikke er mulig å finne i FT 1900. I familien finnes et bilde av sønnen Arthur sammen med en mann vi antar er Martinius tatt ved konfirmasjonen. Ved Arthurs konfirmasjon i 1910, er der et foran farens navn. Lenke Kanskje det betyr at han er død ? Men igjen, takk for hjelp. Mvh Arne Haaland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.