Gå til innhold
Arkivverket

[#68935] Simonstad i Åmli ( Aust-Agder), siste halvdel av 1700-tallet


Gjest Per Tore Solheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Tore Solheim

En yngre sønn fra den gården jeg bor på (Løvnes, Vegårshei) ble i 1788 gift med enke Kari Halvorsdtr fra Simonstad i Åmli. Han het Salve Gundersen Løvnes (1754 - 1825) Fra sitt tidligere ekteskap med Ole Knutsen Simonstad hadde Kari sønnen Knut Olsen (1782 - 1867), senere omtalt som 'Follaugs-Knut'. Jeg synes selv jeg har studert kirkebøkene fra Åmli grundig for dette tidsrommet, men har likevel ikke vært i stand til å finne:a. Dåpen til Kari Halvorsdtr (mest trolig mellom 1747- 49) b. Vielsen mellom Kari Halvorsdtr og Ole Knutsen Simonstad (før 1780) c. Dødsfallet til Ole Knutsen Simonstad (mest trolig mellom 1784 - 87) d. Om Kari og Ole hadde flere barn enn Knut og de to døtrene Guro og Marte som begge døde som småbarnJeg lurer også på hvilken av Simonstadgårdene Ole og Kari bodde på, og som sønnen Knut mistet til Aall omkring 1810.Jeg lurer også på forhold vedrørende Karis 2. ektemann, Salve Gundersen, men de spørsmålene får jeg eventuelt komme tilbake til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hei Per Tore!Ole Knudsen Simonstad og Karen Halvordtr. Birketvedt ble både trolovet og gift i Vegårshei i 1777. Se Lenke (trolovelsen øverst til høyre, vielsen litt lengre nede).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Tore Solheim

Takk for opplysningene. Det falt meg ikke inn å se i kirkeboka for Gjerstad (Vegårshei), da denne familien virket sterkt knyttet til Åmli. Omtrent samtidig med Ole og Kari ble Tarral Halvorsen Birketvedt trolovet og gift i Vegårshei. Det var kanskje broren hennes. Forøvrig forstår jeg ikke stedsnavnet Birketvedt. Det er ingen gård eller husmannsplass med dette eller et lignende navn på Vegårshei, så vidt jeg vet.Jeg har også lett resultatløst i kirkebøkene både fra Vegårshei og Åmli for årene 1778-79, for å se om Ole og Kari hadde et barn til dåpen. Deres første barn ser ut til å være Guro, døpt 4.12.1780 i Åmli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Beklager, Per Tore! Det er nok jeg som har lest gårdsnavnet feil. Tarrald Halvorsen ble døpt i Vegårshei 28/2 1751 - og foreldrene var Tarral Halvorsen Gisletved og Marte Gundersdtr.: Lenke (se løpenr. 8).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Tore Solheim

Tusen takk for denne korreksjonen. Da faller disse bitene på plass. Gisletveit ligger helt vest i Vegårshei, og ikke mange km fra Simonstad. Trolig har nok også Kari Halvorsdtr kjent sin mann nr 2 - Salve Gundersen Løvnes - fra barnsben av. Mor til Kari, Marte Gundersdtr, var til og med fra Kil, som er nabogård til Løvnes.Det ser ut som om brudepar alt på dene tida tenkte på spesielle datoer. Ole og Kari giftet seg mandag etter 6. trinitatis, altså 7.7.77.Ved gjennomlesing av H. Tveiten, om Gisletveitslekta, ser jeg at han også har med dette ekteskapet.Det som fortsatt står igjen som en gåte for meg er dødsfallet til hennes første mann, Ole Knutsen Simonstad, mellom 1784 og 87. (Det var vel ikke vanlig å gifte seg opp igjen i ektefellens dødsår, og hun og Salve ble gift 1788)Som du kanskje vet mistet Ole og Karis sønn Knut (f 1782) gården på Simonstad til Aall, omkring 1810. Denne Knut skal da ha fått føderåd for resten av levetida, og ble deretter kalt Follaugs-Knut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det nærmeste jeg kommer er en Ole Knudsen Stranden (uten oppgitt alder), begravet i Vegårshei 28/12 1784: LenkeJeg har ikke funnet noen som passer blant de begravede i Åmli i perioden 1784-88.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Tore Solheim

Det er neppe han. Stranden kan være enten Lindtveit-stranda eller Rommundstad-stranda. Som nevnt har heller ikke jeg funnet han i det aktuelle tidsrom, etter å ha sett gjennom kirkeboka flere ganger. Som bosatt på Simonstad bør han opplagt være gravlagt fra Åmli (hoved)kirke. Det får bare være. Kari var enke da hun giftet seg opp igjen sommeren 1788, 40 år gammel. I det nye ekteskapet med Salve G Løvnes fikk hun bare et barn, sønnen Ole, som etter tradisjonen ble oppkalt etter hennes avdøde mann. Denne Ole Salvesen skal ha vært husmann under storgården Mo i Mykland, noe jeg ikke har funnet belegg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nei, det var nok et blindspor. Jeg ser at Ole Knudsen Simonstads datter Guro ble begravet i Åmli 23. mai 1784, 3 1/2 år gammel: LenkeSå da bodde familien i hvert fall på Simonstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

*** dette blir heilt galt at eg legg meg inn her - men allikevel. Du må gjerne maile meg direkte - har KANSKJE litt *** eidskard#frisurf.no *** FORSØKER LEGGE INN LITT HER - MEN DET BLIR ROTETE. ************************************** ************************************** Etterkommere etter Olav Karlson Kil 1 Olav Karlson Kil f: 1611 d: ett. 1675 i .. Kari Halvorsdtr Vimme f: omk. 1610 i (Olav Karlsons 2.Kone ) d: i 2 Gro Olsdtr Kil f: omk. 1640 d: 23 okt 1714 i ... Olve Torbjørnson Rausandlia f: 1639 d: 1693 . 3 Karl Olveson Mjåvatten f: 1658 i Rausandlia Vik Vegårshei d: 1744 ..... Marte Knutsdtr Skeimo f: 1666 d: 1743 .. 4 Knut Karlson Mjåvatten f: 1697 d: 1785 i ...... Helje Olsdtr Ljøstad .. *2. Hustru til Knut Karlson Mjåvatten: ...... Tarjer Jensdtr Kvifte f: 1717 g: jan 1737/38 d: 1788 i Vegårshei 2 Halvor Olson Kil f: 1644 i Vegårshei d: 1713 i Vegårshei (1701?) ... Helje Knutsdtr Skeimo f: i Vegårshei d: i Vegårshei . 3 Knut Halvorson Kil f: i Vegårshei ..... Anne Nilsdtr Trontveit f: omk. 1680 i Nissedal d: før 1722 .. 4 Halvor Knutson Akland Kil f: 1704 i Kil Vegårshei d: 23 mar 1763 i Kil Vegårshei ...... Inger Madsdtr Sevik .. 4 Ingeborg Knutsdtr Kil f: 1706 d: 1734 ...... Ole Torson Ø Rød .. 4 Turid Knutsdtr Kil f: 1712 d: 1773 ...... Nils Madsson Sevik .. 4 Helje Knutsdtr Kil f: 1715 i ***Knut O Leiulstad Rett Mann? d: i ...... Knut Olson Leiulstad f: 1703 d: 22 jan 1760 .. *2. Ektemann til Helje Knutsdtr Kil: ...... Knut Olson Leiulstad g: 15 sep 1737 .. 4 Knut Knutson Akland f: 1720 d: 1790 ...... Marte Olsdtr Akland f: 1727 d: 1764 .. *2. Hustru til Knut Knutson Akland: ...... Marlene Jonsdtr Toskeberg f: 1731 i *** Knuts Kone Nr 2 d: i . 3 Gunder Halvorson Kil f: i Vegårshei d: 1724 ..... Helje Torbjørnsdtr Moe f: i Vegårshei .. 4 Marte Gundersdtr Kil f: 1719 i Vegårshei d: 1799 i Vegårshei ...... Halvor Taraldson Gisletveit f: 1715 i Vegårshei g: 09 jul 1747 d: 1804 2 Gunder Olson Løvnes f: 1648 d: aug 1705 ... Torborg Salvesdtr d: ett. 1706 . 3 Salve Gunderson Løvnes f: 1754 d: 1825 ..... Kari Halvorsdtr Eikås f: 06 okt 1748 i Vegårshei *dåpsdato g: 1788 d: i .. 4 Ole Salveson Simonstad f: 15 feb 1789 i Åmli Krkbk Fotokopi d: i ...... Guro Torgrimsdtr Auestad f: 1792 i Sysken Rette ? g: 11 jul 1839 i Åmli d: i 2 Ingeborg Olsdtr Kil ... Olav Torjusson Mjåvatn f: i ** Thærgiesøn 2 Anne Olsdtr Kil f: 1659 d: 1743 ... Tjøstel Eivindson Nes f: 1657 d: 1736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Tore Solheim

Takk for ytterligere informasjon. Dessverre har jeg ikke e-postadr til Kjetil Eidskard lenger. Min er: per-tore.solheim@c2i.net. Imidlertid tror jeg nå de fleste 'datoer' ,dvs fødsel, ekteskap og død for denne familien er klarlagt. Det jeg mangler er opplysninger om datter til Knut Olsen Simonstad (1782 - 1867) og Torborg Ellingsdtr Tveit (1782 - 1862) Ekteparet fikk i 1803 en sønn som døde i 1811. Samme år fikk de også en datter, Kari, som ble konfirmert i 1826. Deretter finner jeg ikke noe mer...Ble hun gift, fikk hun etterkommere? Siden begge foreldrene døde som 'fattiglemmer' er det mye som tyder på at hun ikke ble voksen, og kunne ta seg av sine gamle foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Benn Limann

Per Tore innlegg 1:Jeg har tenkt litt på hvem denne Ole Knudsen Simonstad var, han som var gift med Kari Halvorsdatter fra Gisletveit. En kandidat kan være Ole Knudsen Haugen Simonstad. Det var skifte etter han 15/2 1785. (Kilde: skiftekort arkivet i Kristiansand) Ole Knudsen Simonstad ble født 19/10 1748.LenkeFar til Ole Knudsen Simonstad var Knut Olsen Simonstad.(Skifte 10/11 1775) Han var gift med Guro Taraldsdatter fra Gisletveit.(Skifte (3/11 1762) Guro Taraldsdatter var søster til Halvor Taraldsen Gisletveit.Foreldre til Guro Taraldsdatter var Tarald Giermundsen Ufsvatn.(Skifte på Gisletveit i 1741) og Kari Jonsdatter.(Skifte på Gisletveit i 1744)Så mye kan tyde på at Kari Halvorsdatter Gisletveit var i slekt med den den første ektemannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Tore Solheim

Takk for kommentar. Jeg mener å ha funnet ut det samme som du, med god hjelp av K. Eidskard. Jeg har fortsatt ikke funnet Ole Knutsen Simonstad innført som død i kirkeboka 1784/85. Jeg har også en annen dåpsdato på han. Dersom du ønsker kan jeg oversende det jeg har om Kari Halvorsdtr. og hennes etterkommere på e-post. Min er: per-tore.solheim@c2i.net.mvhPer Tore Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.