Gå til innhold
Arkivverket

[#68946] Strussberg


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

Jeg har støtt på en kar som kalte seg Ole Strussberg og som jeg ikke aner hvor kom fra. Han var født omkring 1680. Jeg har lett høyt og lavt etter dette stedsnavnet og det eneste jeg har funnet, er et lite bruk under Kolstad i Ringebu.Vet noen om Strussberg i Ringebu kan ha vært bebodd så tidlig som rundt 1700? En annen mulighet er kanskje at det fantes en plass i Strusshavn på Askøy som hadde dette navnet. Alternative forslag mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Kvernflaten

Hei Knut. Den var ikke enkel - men jeg ble nysgjerrig. Her i Ringebu kjenner vi ikke til noe bruk med navnet Strussberg - men derimot ei høyde (skogskledd) på østsida av Ringebu Sentrum. ( Idag skrives det som Strutsberg) At deler av området tilhører Kolstad i Ringebu er ganske så sikkert. Men at din Ole kan ha brukt navnet Strussberg er ikke usansynlig når man tenker på navneskikken i den tid. Det fantes et lite sted på innsiden av Strutsberg - ikke så langt fra Klopptjønnet som hadde navnet Gusdalen. Navneopprinnelse er ukjent - men stedet er avmerket på militærkart fra 1820-tallet. Stedet er bare en gang nevnt i kirkebøkene. Det var i 1828 da et barn ble båret til dåpen. Vi er ganske sikre på at stedet var bygd opp av eiere før den tid. Ut fra tidligere erfaring med utflyttere herifra kan 'din' Ole godt ha kommet fra denne delen av landet.Med vennlig hilsen Knut Kvernflaten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Takk for innsansten, Knut. Navnet til Ole skrives også Strudsberg, så at åsen heter Strutsberg, behøver ikke bety noe. Men det det ser jo kanskje ut som et litt magert spor dette her. Kanskje det er større muliigheter i nærheten av Strusshavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg har aldri vore borti namnet Strudsberg i samband med Strusshamn på Askøy. Eg kan ikkje koma på noko -berg-namn i gamle Askøy i det heile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Takk til Bjørn. Jeg ser nå at Strussberg er et gammelt etternavn i Sverige, - adelig til og med. Jeg vil ikke se helt bort fra at Ole Strussberg kan ha vært svensk selv om 'min' mann var alt annet enn adelig. Han kom til Årdal i Indre Sogn i 1708 og arbeidet som gruvearbeider der. Det var i alle fall én, kanskje to, andre svensker ved dette bergverket. Kanskje hadde de søkt tilflukt i Norge for å unngå krigstjeneste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.