Gå til innhold
Arkivverket

[#68950] Kven var Emil fra Dønna i Nordland


Gjest Steinar Strømsli
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Strømsli

Min bestemor Asbjørg Myren var uekte født 1915 av Ane Myren fra Frøya i Sør Trøndelag, far var truleg en omreisande frå sameslekt med navn Emil Gullstad eller Olsen truleg fra Dønna i Nordland. Kan nokon hjelpe meg å finne han og hans forfedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Strømsli

Fødestad Dønna er høgst usikker. Det har og blitt nemnd ein stad i Lofoten som fødestad. Takk for all hjelp så langt. Det er imponerande kva de finn ut. Det er første gong eg er inne i desse arkiva, så eg strevar fælt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Det finnes også to gårder Guldstad i Herøy i FT 1900. Problemet med slike gårdsnavn kan være at han ikke er født der, han kan kanskje bare ha jobbet der en tid. Tidligere var slike gårdsnavn bare adressen til folk, slik at Emil Olsen Gulstad betydde at Emil Olsen bodde på Gulstad. Dette ville da skifte ettersom folk flyttet på seg. Da etternavnene begynte å komme i bruk slik som vi kjenner det har jeg intrykk av at mange tok i bruk det de syntes passet. Har noen i min familie som har navn etter en gård hvor de bare var ett års tid, mens der de var mesteparten av livet ikke ble brukt.Så til den gode Emil. Dette kan bli vanskelig når du ikke har mer å gå på. Ved din bestemors dåp står det at han er født i 1886, her kan det mange ganger være slingringsmonn begge veier på minst et par år og da ender vi opp med mange kandidater fra Nordland.Men holder vi oss til 1886 og FT 1900 så er det bare tre [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f01813&gardpostnr=70&personpostnr=492&merk=492#ovre>Lenke Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Ft 1900: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f01836&gardpostnr=170&personpostnr=1177&merk=1177#ovre>LenkeEmil Olsen f. 1886 i Rødøy med foreldre Ole Einarsen og Ane Jacobsdatter blir konfirmert i Herøy i 1902: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Herøy i Herøy, Klokkerbok nr. 834C06 (1902-1918), Konfirmerte 1902, side 170-171. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Når Emil Olsens søster, Mathilde Kanutte, f. 1891, (se ft 1900 i innlegg 13,) blir konfirmert i 1906, er bosted Gulstad. Se nr. 39: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Herøy i Herøy, Klokkerbok nr. 834C06 (1902-1918), Konfirmerte 1906, side 208-209. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=10013&idx_id=10013&uid=ny&idx_side=-107>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Der er han nok. Tenkte han kunne være en god kandidat fra FT 1900. Var vel han som var nærmest geografisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Ja, jeg tror også dette er riktig Emil Olsen. Har sett etter utflytting fra Rødø for familien men har ikke funnet noe.Her er dåpen til Ole Johan Einarsen, Emils far, se nr. 20: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Rødøy i Rødøy, Klokkerbok nr. 841C02 (1833-1855), Fødte og døpte 1850, side 203-204. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16600&idx_id=16600&uid=ny&idx_side=-104>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Her er ekteskapet til Ole og Anne nr 13 LenkeHer står Annes far som Jakob Hansen og fødested Lien,Lurøy, så da var det riktig Anne jeg fant døpt. Etter som de giftet seg høsten 1876 så finnes det nok et barn født i 1877, antagelig en jente. jentene måtte gjerne først ut i tjeneste, guttene hjalp gjerne til med fiske og gårdsarbeide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Kan dette være vielsen til Ole Johan Einarsens foreldre: enkemand Einar Jonsen, 62 år, fra Moe, og Maren Olsdatter, 46 år: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Rødøy i Rødøy, Klokkerbok nr. 841C02 (1833-1855), Ekteviede 1851, side 412-413. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15756&idx_id=15756&uid=ny&idx_side=-181>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Strømsli

Beklagar at eg ikkje har respondert før, men høgtida krev ein viss merksemd mot familien.Eg er kjempeimponert over det de klarar å finne ut. Dette er jo rein og skjær detektivarbeid. Takk til alle som har bidratt med å finne forfedrene til Emil!For å klare opp, først og fremst for meg sjølv, så vil eg prøve å sjå om eg har forstått det rett.Son: Emil Olsen Gulstad f.1886 Herøy NL Far: Ole Einarsen f. 1849 Rødøy NL Mor: Anne Maria Jacobsdtr. f. 1855 Lurøy NL Ffar: Einar Johnsen Fmor: Mfar: Jakob Hansen Lurøy NL Mmor:Eg beklagar verkeleg viss det er noko eg ikkje har forstått, men som eg har sagt i eit tidlegare innlegg så er eg fersk i dette spennande emnet.Til Eva Helene: Eg ser du er frå Skien, min fødestad. Mor mi er frå Froland i Tokke(Mo)kommune. Eg vil prøve å finne etterkommarar av morfaren min Halvor Nilsen Bakken f. 1908. d. 1949. Han har ein bror som heiter Sveinung som har 'fungert' som min bestefar sidan eg, naturleg nok, aldri har møtt Halvor. Mor var 4 mnd. gamal då han døydde. Han drukna under tømmerfløyting. Han er av ripleslekta og eg lurer på kor langt bak i denne slekta vi tilhøyrer?Eg trur eg lagar ein ny tråd på denne slik at ein ikkje blandar opplysningane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Her er lenke til vielsen mellom Einar Jonsen og Maren Olsdatter, lettere å lese, se par nr, 7: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Rødøy, Ministerialbok nr. 841A09 (1845-1862), Ekteviede 1850, side 79. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2599&idx_id=2599&uid=ny&idx_side=-81>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

I vielsen til Einar Jonsen står det at han er født i Hemnes.På FS (Family Search) finner jeg Einar Johnsen, f. 1788, Hemnes, Nordland, og Maren Olsdatter, f. 1804 i Rana, Nordland. Vielse 15. sept. i Rødøy, Nordland: LenkeMvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.