Gå til innhold
Arkivverket

[#68953] Margaretha Collasdotter fra Finspång. Risinge sogn i Østergøtland.


Gjest Tom Birkelund
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Birkelund

Daniel Andersson og Margaretha Collasdotter gifter seg i Risinge i Østergøtland 01.06.1722. Begge er fra Finspång. De får døtrene Catharina Danielsdotter 23.08.1724 og Helena Danielsdotter 26.11.1727 i Risinge.Når jeg søker på nettet etter disse, finner jeg en Margaretha Collasdotter som levde omtrent 50 år før ”min” Margaretha Collasdotter. Også hun kommer fra Finspång. Er dette bare en tilfeldig navnelikhet, eller er det en eller annen slektsforbindelse her?For øvrig virker ikke Collas som noe spesielt vanlig svensk navn.mvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Birkelund

Den siden du oppgir, Odd Brede, er absolutt av interesse. Nettstedet omhandler ”De Bjørlingska Släkterna” (Björling.org), og her er det släkt nr. 3 som er den mest interessante.Jeg har for øvrig kjent til siden noen år. Mitt bidrag til siden er oppl. om min kones morfars mor, Carolina Bjørling, f. 13.05.1831.Margaretha Collasdotter er en av Carolina Bjørlings aner, og jeg søker forskertips på flere kanter her, jfr. debattnr. 68355.mvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

I en debatt på svenske Anbytarforum er det nevnt at Collas er en form av mannsnavnet Clas/Claes. Kanskje det kan være til hjelp i letingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Birkelund

Ofte kan en jo finne slektninger blant fadderne ved dåpen. Faddere for barna Christina og Helena: Lars Hylins hustru, Johan Andersson, Måns Simensson, Nils Wastesson, Anna Hansdotter, Anna Ersdotter. Peter Hylin, Zachris Zachrisson, Johan Clausson (Colasson?), hustru Catharina, Bengt Torstenssons, p. Kerstin Larsdotter, p. Stina Simonsdotter.Det er vel foreløpig lite å hente av opplysninger blant disse fadderne. Simon er et navn som er brukt i ”Collas-slekter” jeg har funnet i Anbytarforum og ellers.At Collas etter hvert blir skrevet Clas, er nok en mulighet. Ved dåpen til begge døtrene til Margaretha Collasdotter og Daniel Andersson skrives navnet ”Collas” i kirkeboken. Margarethas far bør vel da hete Collas. Ettersom hun gifter seg 1722 og får barn i 1724 og 1727, bør Margaretha være født omtrent 1680-1700.Finspångs bruk drev med utvinning og bearbeiding av jern. En forløper til den svenske våpenindustrien. Mange Valloner kom til Sverige for å arbeide på disse brukene. Jeg holder muligheten åpen for at Collas er et Vallonnavn, og leter derfor etter slekter der navnene Collas og Margaretha er brukt. Finspångs bruk bør også være sentral.-- Med alle forbehold: Jeg bringer et kort utdrag fra en oversikt over släkten Lemoine / Le Maigre / Le Muick funnet på dette nettstedet:LenkeEn Collas Lemoine fra Finspång har en datter som heter Margareta Collasdotter Lemoine, döpt 1667 (fam.14). ”Tampen brenner”!? Det synes som en klar mulighet at ”min” Margaretha Collasdotter kommer inn i en eller annen av disse slektene.Familj 1 Pierre le Maigre (Le Muick, Lemoine), född i trol Valloniet, död 164? i Finspångs bruk, Risinge sn (E). Bute (skogshuggare) i Finspångs bruk, Risinge sn (E). Gift med NN, död efter 1655. Barn: * Eloie 'Elo' 'Ilo' Lemoine (fam. 2), * Jean 'Johan' L. (fam. 3), * Jonas L. (fam. 4), * Simon L. (fam. 5), * Collas L. (fam. 6), * Margareta L. (f. 7), * Jacob L., * Mårten L.Familj 5 Simon Lemoine, Finspång.Gift 1653-03-28 i Risinge sn (E) med Margareta Touron. Barn: * Petter Simonsson Lemoine, * Karin, * Mårten. ?Familj 6 Collas Lemoine Finspång. Barn: * Martin 'Mårten' Collasson Lemoine (fam. 12), * Maria (fam. 13), * Henrik, * Henrik, * Henrik * Anna, * Margareta Collasdotter Lemoine, döpt 1667 (fam.14), * Elisabet, ?Familj 7 Margareta Lemoine. Finspång. Gift 1662-05-21 i Risinge sn (E) med Filip Allard. Kolare i Finspångs bruk. Barn: * Pierre Filipsson Allard, (döpt 1665-05-21).Familj 14 Margareta Collasdotter Lemoine, (döpt 1667-01-13) i Finspång. Barn utan känd fader: * Maria, född (döpt 1698-12-04) i Finspångs bruk, Risinge sn (E).Mvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Finspång var i hvert fall en av de mest sentrale 'vallon-bygdene' i Sverige, og navnet Claes forekommer i flere av slektene der med vallonsk opprinnelse - så det er vel gode muligheter for at du er på rett spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.