Gå til innhold
Arkivverket

[#68954] Gephard Andreasen Berg f 1828 Bakklandet Trondheim\StadsbygdHe


Gjest anita bakken
 Del

Recommended Posts

Gjest anita bakken

Hei Jeg søker opplysninger om foreldre til Gephard A.Berg som ble født i Trondheim i 1828 og døde 1914 i Stadsbygd.Han ble gift med Beret Maria Jakobsdatter Nebb f 1834 i Rissa.I 1900 telling bor han hos sin sønn på Nebbe gård.Jeg har også lurt litt på dette Gephard navnet som er ganske skjeldent. Hans tilknytting til Berg er også av interesse for meg. Hilsen Anita Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Tusen takk til dere begge. En spennende fyr dette. Hans fine navn ble til Gepart på Stadsbygda.Det var da svært fine faddere han fikk da! Jeg klarer ikke helt å lese det som står ved siden av far og under hans mor i kirkeboka faddere også. Klarer noen det? Takk igjen Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Det var fint.Jeg prøver å finne ut om min slekt Berg i Stadsbygd er den samme. Han sønn Martin Gepartsen Berg f1863 ble gift med Anna Amundsdatter Berg født på Nebbesaunet far er Amund Sandvig bror til Anders Sandvik Berg som er min tippoldefar. Kom fra Sandvik i Øier disse brødrene. Takk for hjelpen så langt .Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest anita bakken

Hei Er det noen som har Amund Sandvik og Anders Sandvik blandt sine aner.Amund Sandvik på Nebbesaunet finner jeg på flere hjemmesider med etterslekt. Hans bror min tippoldefar Anders Sandvik Berg som var gift med Andreane Paulsdatter Berg finner jeg ikke i noen slektsopptegnelser.Disse to brødrene kom fra Sandvig i Øyer.Deres aner igjen Gillebo og Sønstevoldmoen i Gausdal. Det er også knyttet en hisorie om skotteaner blant slekta på Fosen. Jeg er ikke helt sikker på om det er på min farmor eller min farfars side. Er det noen som vet vilke gårder det her kan være snakk om? Jeg mener at jeg i en årbok fra Fosen ble nevnt Berg gård. Disse angivelige skotteanene vet jeg ikke hvor holdbare er. Det er mulig et skotteopphav oppsto pga det i enkelte familier på Fosen var mer en påfallende mørke (gjelder også slekta mi. Opphavet kan også være et annet. Det ble nevn finner eller omreisende. Jeg vet ikke bakgunnen for denne antagelsen. Det er her mine funderinger om denne Gebhard Berg fri fantasi.I et bide av ham eller kan det være hans sønn ser han ut som en liten finngubbe. Navnet hans er heller ikke helt vanlig og blir vidreført i slekta.Er det noen som vet noeom hans bakgrunn. Ble mange lause tanker fra meg dette. Hilsen Anita Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Kjetil Øien

Når det gjelder Gephard Andreassen Bergs forfedre, har jeg notert følgende:Far: Andreas Gabrielsen Berg, f. Sørvik i Hasselvika 1799 død i Tr.heim 17. jan 1866. Se Rissa bygdebok (Bjørkvik) bd 1 s 434 og utover for Andreas sitt opphav.Mor: Agnete Toresdatter Ofstad, f i Tr.heim 1799, visstnok utvandret etter mannens dødMorfar: Tore Rasmussen Ofstad, født i Meldal 1764 (Jfr Meldal bygdebok bd 3 s 500, 504, 516-17, 520-23 og 538). Død 30. jan 1825 i Tr.heim. Dødsannonsen hans kan leses i Adresseavisen av 1. feb 1825. Opererer med både underbrannmester og barber som yrker. Ble dessuten i 1807 dømt for kvakksalveri, for året deretter å bli utkommandert i krigen som kompanikirurg. Tituleres også kirurg ved sin død.Mormor: Ermegaard Arentsdatter Løcke. Født på Svorkmo 1768, død i Tr.heim 7. jan 1822. Dødsannonsen hennes kan leses i Adresseavisen av 11. januar 1822. Om hennes opphav: Se tema 80794.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei Tusen takk skal du ha. Da fikk jeg enda ett spor til Meldalen da,var nok en viktig plass for flere av mine aner. Prøver å samle alle tråder rundt slekta og det blir mer og mer spennende. Prøver å finne en sammenheng fra Øyer og Tretten til denne slektskrinsen.Hilsen Anita Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Øien

Tar med avskrift av dødsannonsene til Ermegård og Tore. Først hennes fra 1822:Det blev min tunge Lod, i Dag at see mig min kjære Kone Ermegaard Ofstad, født Lykke, ved Døden berøvet i hendes Alder 53½ og vort Ægteskabs 24¼ Aar, efter ½ Aars Svagelighed og tilsidst 15 Ugers Sengeliggen. Dette for mig og fem Børn saa bittre Tab maa jeg, dybt nedbøiet i min svage Tilstand, bekjendtgjøre, forvisset om Venners Deeltagelse i min tunge Sorg.Trondhjem, den 7de Januar 1822 Thore Ofstad Tores dødsannonse i Adresseavisen 1825: At vor kjære Fader og Svigerfader Thore Offstad, efter 12 Aars Svagelighed og tilsidst 1½ Aars Sygeleie, ved Døden gikk over til et bedre Liv sidstleden 30te Januar, i en Alder af 60 Aar 5 Maaneder, ville vi ikke undlade herved at bekjendtgjøre for Beslægtede og Venner.Trondhjem den 31te Januar 1825 Agnete Berg Andreas Berg Født Offstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Øien

Tar også med dette fra boka 'Norges læger' (utgitt 1890)Thore Ofstad 17**-18(08) Compagniechirurg Thore Ofstad blev i 1808 udcommanderet som Compagnichirurg. Aaret iforveien var han bleven dømt for Kvaksalveri, men Mulkten blev ham paa Ansøgning eftergiven. Han boede i 1808 med Hustru og 5 smaa Børn i Trondhjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei og igjen takk for hjelpen. Får prøve å se på koblinger fra Berg i Rissa og spor i Meldalen. Min tippoldefar hadde med seg etternavnet Mærk da han kom til Rissa.Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei Ble litt opptatt av denne kompanikirurgen som og var barberer. Var det helt vanlig at barberere ble kirurger? Eller var han kanskje svært dyktig til å skjære,mange amputasjoner på den tiden kanskje. Glad vi lever i en annen tid. God helg Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.