Gå til innhold
Arkivverket

[#68960] Informasjon som utelates ved publisering av avskrift


Gjest Geir Thorud
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Thorud

Det er i mange tilfelle aktuelt å utelate ('sladde') f.eks sensitiv informasjon ved publisering av en avskrift, eller utelate informasjonen allerede ved avskrift.På et senere tidspunkt, kanskje mange tiår senere, vil det ofte bli aktuelt å offentliggjøre informasjonen.Ved oppdatering av Kyrre bør det derfor innføres et nytt felt på hendelsesnivå med navn f.eks 'Utelatt informasjon'. Jeg ser for meg at feltet kan brukes på to måter, enten innneholder feltet bare en kode som forteller at det i posten er utelatt informasjon, eller så kan feltet inneholde selve informasjonen, eventuelt en beskrivelse av hvor den finnes eller type info.Hovedhensikten med dette feltet er på et senere tidspunkt å kunne finne tilbake til poster der informasjon er fjernet, men den eksakte bruken av feltet kan beskrives i dokumentasjonen av avskriften. Det vil være en stor jobb å finne tilbake til slike poster hvis man senere må gå gjennom hele kilden for å finne ut hva som er utelatt.Jeg ser ikke for meg at det er aktuelt å publisere innholdet i dette feltet, eller det faktum at feltet finnes i posten, men hva som skal gjøres får man ta stilling til for hver enkelt avskrift. Feltet er primært til 'intern bruk' hos de som oppbevarer avskriften.Jeg vet ikke om det er aktuelt, men man kan også tenke seg at dette feltet er det eneste innholdet for en handling hvis den er utelatt i sin helhet - dette kan ha konsekvenser mht hvilke felter som er obligatoriske i en handling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.