Gå til innhold
Arkivverket

[#68964] Rasmus Paulsen Slettedal (Sledalen), Ørsta


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

Rasmus Paulsen fra Slettedal (nå Sledalen) mellom Ørstavik og Hjørundfjorden ble i 1717 innkalt til tjeneste i Sunnmørske Reservekompani som skulle ut i krigen mot svenskene. Han skulle stille på Lærdalsøra i september, men han møtte ikke opp. Enten hadde han gyldig grunn eller så stakk han rett og slett av. Er det noen som kan sjekke bygdebøkene for området eller som sitter på andre opplysninger om folket på Slettedal?Jeg er interessert i ham fordi en Rasmus Paulsen fra Sunnmøre arbeidet ved Årdal Kopperverk på denne tiden, men han forsvant av en eller grunn i 1716. Jeg vil gjern finne ut om dette kan være samme person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gunnar Ellingsen

I 'Hjørundfjord - Gard og ætt' står det om Rasmus Pålson Slettedal på s. 580 i bd. 4: 'Rasmus, f. ca. 1695, d. 1760. G i Haram 1730 m Anne Pedersd Røst? Til Spjelkavikgjerde, Borgund, men flytte visst.'I 'Borgund og Giske' bd. 2 står det i omtalen av Spjelkavikgjerdet: 'Rasmus Pålsen (ca. 1690-1760), br. 1730-48. G.m. Anne Iversdtr.' Her hadde altså kona Anne et annet farsnavn. Det står ingenting om hvor Rasmus var fra.I Digitalarkivet sin database 'Gravlagde i Borgund 1698-1800' står det at Rasmus døde i Spjelkavikgjerdet i 1760.Med vennlig hilsen, Gunnar Ellingsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Ellingsen

I 'Hjørundfjord - Gard og ætt' står det om Rasmus Pålson Slettedal på s. 580 i bd. 4: 'Rasmus, f. ca. 1695, d. 1760. G i Haram 1730 m Anne Pedersd Røst? Til Spjelkavikgjerde, Borgund, men flytte visst.' I 'Borgund og Giske' bd. 2 står det i omtalen av Spjelkavikgjerdet: 'Rasmus Pålsen (ca. 1690-1760), br. 1730-48. G.m. Anne Iversdtr.' Her hadde altså kona Anne et annet farsnavn. Det står ingenting om hvor Rasmus var fra.I Digitalarkivet sin database 'Gravlagde i Borgund 1698-1800' står det at Rasmus døde i Spjelkavikgjerdet i 1760.Med vennlig hilsen, Gunnar Ellingsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Takk skal du ha, Gunnar. Dette ser interessant ut. Denne Rasmus var mer mobil enn de fleste: Født i Hjørundfjord, gift i Haram og bosatt i Borgund. Det er nettopp denne typen folk som kunne tenke seg å ta en jobb på et kopperverk noen år!Jeg ser i databasen over døpte i Borgund at Rasmus (og Anne) kanskje flyttet fra Spjelkavikgjerdet til Austreim (øst for Emleim?). I alle fall er det en Rasmus Paulsen Østrem som har 5 barn til dåpen der i perioden 1733-1741. Min hypotese om at dette er den samme Rasmus, styrkes av at en en Anne Pedersdatter Østrem blir introdusert 7 uker etter dåpen i 1741.Har du tilgang til bygdeboka for Borgund og Giske? I så fall kunne du kanskje gjøre meg tjenesten å se hva det står om Rasmus under Austreim (Østrem)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg glemte å spørre om det er kjent hvem Rasmus Paulsen fra Ørsta var sønn av. Det står kanskje noe i 'Hjørundfjord - Gard og ætt' om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Ellingsen

Hei igjen!1. I 'Borgund og Giske' står det under Larsgarden på Austrem: 'Rasmus Pålsen (d. 1772, 72 år), bygsla 1730 og br. til ca. 1760. Var g. m. Anne Pedersdatter. Veit ikkje kvar dei kom frå.'2a. Rasmus Pålson var i flg. Hjørundfjordboka sønn av Marte Åmundsdtr. Slettedal (ca. 1665-1703) og Pål Rasmusson (ca. 1655-1726) som fikk minst fire barn sammen - deriblant Rasmus. Det er uvisst hvor Pål var fra, men i boka står det 'Ørsta?' (altså gamle Ørsta kommune som ikke omfattet verken Hjørundfjord eller Vartdal). Marte og Pål bodde på hennes farsgard i Sledalen, og Pål giftet seg opp igjen med Kirsti Knutsdtr. Hustad (ca. 1685-1754). De fikk fem barn.2b. Ovennevnte Marte var datter til Åmund Henrikson Slettedal (1626?-ca. 1690), men Hjørundfjordboka forteller ikke hvem som var Martes mor og om Marte hadde noen søsken. Om Pål Rasmusson sine forfedre vet man ikke annet enn at faren tydeligvis het Rasmus.3. Siden Rasmus tydeligvis ikke dukket opp på Lærdalsøra i 1717: Har du tilgang til navnelister på soldatene fra Sunnmøre som skulle være der da, eller ...? Den eldste broren til Rasmus, Ole Pålson Slettedal, ble nemlig også skrevet ut til Sunnmørske Reservekompani. Han var født ca. 1691 og døde i kongelig tjeneste i 1725.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Takk igjen, Gunnar. Jeg får gruble litt på om Rasmus Pålsen Spjelkavikgjerdet og Rasmus Pålsen Austreim er samme person eller to jevngamle menn med samme navn.Ole Pålsen ble ganske riktig skrevet ut til krigstjeneste i 1718. Dette var jo helt på slutten av krigen, så det er ikke sikkert han rakk fram til fronten :-) Jeg har en liste over Sunnmørske 2. Reservekompani som skulle møte på Lærdalsøra høsten 1718. Det dreier seg om ca. 125 mann, men omkring 25 av disse slapp unna enten ved desertering, sykdom eller kassering. Av de rundt 100 mann som marsjerte til Østlandet var det i alle fall 20 som døde. Har du noen navn, så kan jeg kikke i lista som for øvrig finnes i bokform (Øvrebø: I Kongens tjeneste. Militær utskriving frå Bergens stift under Store nordiske krig 1709-1719).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Ellingsen

Takk for tilbudet, men akkurat Øvrebø sin bok har jeg. Jeg lurte bare på om du har eventuelle andre kilder tilgjengelige, for ett av mine prosjekter er å kartlegge ørstingene sine deltakinger i alle de forskjellige ufredene og krigene som de ble utkommanderte til på 1600- og 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Bare et siste spørsmål: For å finne ut noe mer om Rasmus fra Slettedal, tenkte jeg kanskje å undersøke om det finnes skifte etter faren Pål Rasmussen som døde i 1726. Vet du om det finnes avskrifter, skifteutdrag eller register over skifter fra Ørsta/Hjørundfjord fra dette tidsrommet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Ellingsen

Det står i Hjørundfjordboka at det var skifte etter Pål, men ikke nærmere om detaljene i skiftet. Jeg har dessverre ikke noe skiftemateriell tilgjengelig, men jeg ser at det i Arkivforumet stadig blir spurt etter skifteopplysninger. Kanskje får du napp dersom du prøver der. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.