Gå til innhold
Arkivverket

[#68990] Mogens(Mons) Endresen Bratsberg f.1722 eller 1727 Bratsberg\Strinda


Gjest Arnfinn Wangsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfinn Wangsmo

Mogens døde 1779 etter at han fikk et høylass over seg.Jeg er noe usikker på aner her og ønsker og håper at noe kan hjelpe meg.På side 599 ref:606A01\4 Strinda\Bratsberg står hans Begravelse,men er usikker på om han var 52 eller 57 år gammel da.Meget takknemelig for hjelp.mvh Arnfinn Wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagfinn Refseth

Jeg tolker alderen som 52 år, i bygdeboka for Bratsberg annex-sogn er han også oppgitt å være født i 1727. Han ble gift med enken Marit Knudsd. Brasberg 8. juni 1758, og er da oppført i kirkeboka som Mogens Endresen Woldmoe.mvh Dagfinn Refseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Wangsmo

Takk for svaret Dagfinn,men giftermålet hadde jeg med Enken Marit.Mogens far er Endre Iverson Woldmoe f.1692 stemmer det,står det noe om det i bygdeboken?Woldmoe(Vollmo)er jo en plass i Klæbu.Det er litt forvirrende med disse skifter av etternavn,og ellers med dårlige opplysninger ved giftermål i gammel tid.Jeg hengte meg litt opp i Bratsbergnavnet.Takknemelig for mere info. mvh Arnfinn Wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagfinn Refseth

Dessverre, det står ikke mer om Mons Endresen i Bratsbergboka enn det du allerede vet. Men han og Marit Knudsd. hadde 5 barn, i tilfelle noe av dette er nytt:Jacob Monsen døpt 6.12.1758, jordfestet 27.8.1772. Magnhild Monsd. født 1760, jordfestet 6.9.1772. Endre Monsen døpt 3.11.1765, jordfestet 2.2.1766. Endre Monsen døpt 18.3.1867. Jon Monsen døpt 30.10.1769, jordfestet 27.8.1772, samme dag som broren Jacob.Og Marit ble gift 3. gang 15.6.1780 med Jon Hansen Fielumen fra Klæbu.mvh Dagfinn R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Wangsmo

Takk igjen Dagfinn,jeg har disse og en Knud Lenke døpt 13.3.1763.Giftermålet var nytt.Endre f.18.3.1767 er min ttt oldefar.Endre flyttet jo til Lysklæt og Wangsmoen,var gift med Maren Davidsdatter Storvoll f.1770 her har jeg 5 barn.Vet du hvor navnet Woldmo kommer fra,er det både i Klæbu og Melhus? Takk så langt.mvh Arnfinn wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagfinn Refseth

Woldmo(e) kan være et bruk under en gård som heter Wold/Woll, som det er mange av flere steder. Men i matrikkelen 1886 finnes gården Voldmo i Meldalen, det kan kanskje være et spor.mvh Dagfinn R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Wangsmo

Takk Dagfinn Jeg har tenk på det selv også,for vi har noe gamle opplysninger og her står Endre (Iverson)Woldmo f.1692 Lenke greit nok det,men vet du hvordan denne Kirkeboken ble ført,ikke noen foreldre? Takknemelig for hjelp mvh Arnfinn Wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.