Gå til innhold
Arkivverket

[#68991] Anders Larsen Takla, f 1768 og Karen Marie Wang f ca 1768


Gjest Marianne Bakketun
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Bakketun

Anders og Karen Marie gifta seg på Voss i 22/7-1790. Anders er oppført som ungkar og Karen Marie er oppført som Vang (enkelt-v). I Vossaboki bind IV står det at Anders vart husmann i Ulvik, men ikkje noko spor etter han der.Karen Marie dør i Bergen i mai 1794. Ho er soldat Anders Takle si kone: [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=bedo1668&gardpostnr=52172&personpostnr=52172#nedre>Lenke Lurer på kva StP tyder - heilt til høgre.Dei får ein son, Lars, ca 1790-91, men har ikkje funne dåpen til denne guten. I 1801-teljinga er han hjå onkelen Gullich på Saue Lille. LenkeFaren Anders er å finna i Folkedal, Granvin i 1801. Han er enkemann og tjener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du har St. Pauls meninghet (katolsk) 1858-78, men den kan det jo da ikke være pga. feil tidsrom. Så da lurer jeg på om det kanskje kan være Stiftelsespresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det tok meg lang tid å tenke. Den som har lagt inn databasen over døde må jo ha funnet det et sted, og må jo kunne dokumentere dette. Så da tok jeg en titt på 'Dokumentasjon' på øverste linja i databasen. Endelig, StP må da være Nykirken Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Jaudå, eg fann det med ein gong eg visste kvar eg skulle sjå. Men det største spørsmålet er framleis kvar Karen Marie kom frå!Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har sett på konf. i Voss, men ikke funnet noen Karen Marie. Nå ser det ikke ut som presten skrev mere enn et fornavn på dem, for ingen med dobbeltnavn fantes, men heller ingen Karen/Mar.. W/Vang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Dama er nok ikkje frå Voss. Svært sjeldan med doble navn her. Me har sjekka dette på kryss og tvers. Dama må ha kome frå ein annan kant av landet, men kvar? Mystisk!Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Ikkje ser det ut som om sonen Lars heller er å finna. Dei gifta seg på Voss i 1790, men Lars er ikkje fødd på Voss.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Og så er det født en Lars Ananias på DAmgården , døpt 20/5 1791 Askøy, foreldre gift mand Anders Larsen og h. Karen.V.side, v.kolonne, nederst Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Anne - synes det ser ut som faren heiter Anders Larss Skutle, så eg veit ikkje.... Men interessant er det.Berit - eg får opp Kyrkjebok for Voss 1794 når eg trykker lenka di for Askøy? Spøker det her?Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det kan være meg som har gjort et eller annet. Men nå skulle det være riktig bok Lenke Er litt usikker på det jeg skrev 'Gift mand'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

I kirkeboka er Karen Maria oppført me 'W', men det bringer deg jo ikke lenger da: Permanent sidelenke: LenkeSer det er mange med Wang til etternavn på Østlandet i ft 1801. Han var jo soldat og kan ha truffet henne der. Men det er og Wang og Vang andre steder i landet - i nord-Norge f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Jeg finner f.eks tre par som gifter seg i dette tidsrommet:1.Anders Jacobson Wang og Sirie Joensdtr 26/8-1762 i Trondheim2. Hans Vang og Anne Arnesdtr 31/5-1770 i Vinger Hedmark3. Friedrich Hansen Vang og Dorthe Lisbet Stokman 23/1-1761, Østre Toten, OpplandDette finner jeg på betasiden her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Merkelig at innlegget ditt ikke viser med ditt navn. Det skjer visst rare ting her.En idé er vel å sjekke om noen av disse para fikke en datter ved navn Karen Maria.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Kva meiner du med 'ikke viser med ditt navn'.Ja, burde sjekke om desse fekk ei dotter ved navn Karen Maria, men det har vore så mykje anna i det siste.....Marianne Bakketun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Det stod fremdeles som om det var jeg som hadde lagt inn siste svar.Innlegget var jo flyttet opp og jeg lurte på hvorfor mitt navn som som sistemann dersom du skjønner hva jeg mener.Det kan jo og være noen helt andre, men disse tre parene ble ihvertfall gift sånn noenlunde passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.