Gå til innhold
Arkivverket

[#69003] Carl August Nygren Andersson født ca. 1823 i Jämtland, Sverige


Gjest Steinar Sandvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Sandvik

Karl svenske: Carl August Nygren Andersson født ca. 1823 i Jämtland, Sverige. Far: Anders Nygren. Gift 03.01.1865 i Brønnøy kirke, Brønnøy, Nordland, med Anne Hansdatter.Min tippoldemor, Anne Hansdatter, giftet seg første gang da hun var 52 år. Det er hennes mann, Carl, som jeg gjerne skulle vite noe om, bl.a. hvor i Jämtland han kom fra og hvem hans nærmeste forfedre var.Anne Hansdatter ble født på Mindvær, Tjøtta, Nordland. Konfirmert i Brønnøy i 1831 med adresse Stor Horn, noe som tyder på at hun var hushjelp der. Ved folketellingen i 1865 var hun gift med Karl Andreassen og bodde i Sandvika i Brønnøy . Carl kom fra Sverige på midten av 1800-tallet under arbeidsløshetsperiodeni Sverige. Bodde i ganske lang tid på Lille-Horn,og han var særlig flink til jordarbeid .Utførte arbeid både på Horn og i Sandvik. Han ble i 1865 gift med Anne Hansdatter, mor til Edvard Rafaelsen i Sandvik. De bodde en tid i Sandvik, men flyttet på slutten av 1860-tallet til Russland. Kilde: Folketellingen 1865. Distriktsnr. 611.7, side 168, Nordre Brønø, Sandvik gård.”Karl svenske”, som i ganske lang tid bodde på Lille-Horn, og var særlig flink til jordarbeid. Sådan arbeide utførte han både på Horn og Sandvik, hvortil han til sist flyttet og bodde ganske alene i et fraflyttet hus som senere ble kjøpt, og flyttet til Toft. Han ble til sist gift med en pike fra Nordbygda (Ane Hansdatter, f. 11.10.1812 i Mindvær i Alstadhaug). Før hun ble gift ble hun spådd at hun hadde en lang reise foran seg. Det gikk slik at Karl svenske tok henne med seg og reiste til Russland, hvor de bodde i Sibuska. Folk fra Nordbygda som mange år etter under Finnmarksfiske måtte ”sette unna” til Sibuska, traff Anne Hansdatter der. Karl svenske var da død. Hun bodde ganske alene sammen russerne som alle var kjekke og snille mot henne. Kilde ; Andreas Horn: Gammelt fra ordbygda, ca. 1950.Håper noen har tilgang på ressurser for å søke etter Carl. Mvh Steinar Sandvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Eva Tomter

Jeg fant en Carl August Nygren Andersson som ble født 20.04.1826, døpt 27.04.1826 i Avesta, Kopparberg. De bodde i Quarteret. Far var bruksarbeider og het Anders Nygren, mor het Sara Elise Åslom, hun var 32 år da Carl ble født. Hun var født 30.05.1794. Far Anders var født 7.06.1788. De ble gift i 1813. De hadde sønnen Anders født 1813, Carl Gustaf 1816 - død 1834, Jan Eric i 1819-død 1827, Per Wilhelm 1822 - død 1836, og så Carl August. Men her er litt feil dato og geografi, så det er kanskje feil familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Sandvik

Hei Eva! Dette kan være riktig. Jeg vet ikke hva som inngikk i Jämtland tidlig på 1800-tallet. Jeg legger ved kopi fra kirkeboka for Brønnøy/Brønnøy 1865 der Carl og Anne ble gift 3. januar 1865. Han kan jo ha skrønt litt på alderen etter som Anne var født i september 1812 og at han dessuten var langt hjemmefra. At Brønnøy-presten skrev Carl med K tror jeg ikke betyr noe for det var vel lite vanlig i Sverige på den tiden? Etter det som gikk på folkemunne kom Carl til Brønnøy midt på 1800-tallet, dvs. før han var 30. Det er godt gjort at du har funnet en Carl som kan stemme. Jeg hadde kontakt med en slektsforsker i Jämtland som sa at det ville bli vanskelig å finne min Carl ettersom det på den tiden var 75 prestegjeld der. Derfor gjorde han ikke noe forsøk på å lete etter Carl. Mvh. Steinar

bilete8482.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Sandvik

Takk også til Ann-Mary. Forskjellen mellom innføringen i kirkeboka ved gifte og den digitale versjonen av folketellingen kan skylde feil ved avskrift, men det Carl har oppgitt til presten er vel det nærmest riktige. Presten, som vel besiktiget begge da de tok ut lysning, ville trolig ha reagert hvis de så ut til å være like gamle, men det blir bare spekulasjoner. Historien om Anne og Carl er interessant. Hun var min tippoldemor, men ikke gift med min tippoldefar. Hun var 52 da hun giftet seg med Carl. Det er sagt at de flyttet til Russland på slutten av 1860-tallet. Jeg tenkte at man kunne finne oppføring i kirkeboka om det, og der var det ofte notert alder. Dessverre finner jeg ikke liste over inn- og utflyttede i kirkebøkene for Brønnøy/Brønnøy i det aktuelle tidsrommet. Nedenfor siterer jeg det som er nedtegnet om Anne og Carl. Jeg aner ikke hvor Sebruska ligger, men det må være oppe mot Barentshavet et sted. Det blir å ta seg vann over hodet å prøve å lese russiske kirkebøker for å finne ut hvor lenge de to levde. Anne Hansdatter ble født i september 1812 på Mindvær i Tjøtta. Konfirmert i Brønnøy i 1830 med bosted Stor- Horn, noe som tyder på at hun var i tjeneste der. Ved folketellingen 1865 for Brønnøy, Nordland var hun gift med Karl Andreassen og bodde i Sandvika. Carl kom fra Jämtland i Sverige på midten av 1800-tallet - under arbeidsløshetsperioden i Sverige. Bodde i ganske lang tid på Lille-Horn, og bosatte seg så i Sandvik.'Karl svenske', som i ganske lang tid bodde på Lille-Horn, og som var særlig flink til jordarbeid. Sådan arbeide utførte han både på Horn og Sandvik, hvortil han til sist flyttet og bodde ganske alene i et fraflyttet hus som senere ble kjøpt, og flyttet til Toft. Han ble til sist gift med en pike fra Nordbygda. Før hun ble gift ble hun spådd at hun hadde en lang reise foran seg. Det gikk slik at Karl svenske tok henne med seg og reiste til Russland, hvor de bodde i Sebruska. Folk fra Nordbygda, som mange år etter, under Finnmarksfiske, måtte ”sette unna” til Sebruska, traff Anne Hansdatter der. Karl svenske var da død. Hun bodde ganske alene sammen med russerne som alle var kjekke og snille mot henne. (Andreas har ikke tidfestet denne hendelsen). Kilde: Andreas Horn: 'Gammelt fra Nordbygda', ca. 1950.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Sebuska:Utdrag: I dag er navnet: Sebuska.Professor Erik Egeberg ved Russisk institutt ved Universitetet i Tromsø har skrevet om dette navnet. Han oppdaget tilfeldigvis stedsnavnet Sebuska på et norsk kart over Nord-Russland, en plass på Murmankysten i Nordvest-Russland.Men på det russiske kartet står det Zubovka. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Sandvik

Takk til Ann-Mary. Veldig interessant at du har funnet en fortolkning av Sebuska. Jeg har en venninne (29) som har russisk som morsmål og har internasjonal bakgrunn. Skal høre om hun kan forske videre på Anne og Carl i Zubovka. Russerne var jo gode til å arkivere, så det er ikke umulig at de har noe som ikke er hemmelig. Mvh. Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Göran Eriksson

Den ende Carl August Nygren jag kan påträffa i Jämtland är barnhusbarnet nr 3024 med samma namn inflyttad från Stockholm 1832. Han var född 25/8 1822 och uppges vara son till avlidna pigan Anna Nygren (sök på namnet här: Lenke).Enligt register flyttade han från centrala Jämtland till Kall socken (gränsar till Nord-Tröndelag) i västra Jämtland 1851. Han finns inte upptagen i jämtländska folkräkningen 1860 och torde därför ha flyttat till Norge dessförinnan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Göran Eriksson

Den ende Carl August Nygren jag kan påträffa i Jämtland är barnhusbarnet nr 3024 med samma namn inflyttad från Stockholm 1832. Han var född 25/8 1822 och uppges vara son till avlidna pigan Anna Nygren (sök på namnet här: Lenke).Enligt register flyttade han från centrala Jämtland till Kall socken (gränsar till Nord-Tröndelag) i västra Jämtland 1851. Han finns inte upptagen i jämtländska folkräkningen 1860 och torde därför ha flyttat till Norge dessförinnan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.