Gå til innhold
Arkivverket

[#69006] Nordland/Trøndelag: En søskenflokk på vidvanke


Gjest André Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest André Martinsen

Dette er en forlengelse av tema nr. 68140.Saken gjelder den følgende søskenflokk. De bodde spredt på Helgeland, hovedsakelig på sentrale steder langs Helgelandskysten fra Bindal/Brønnøy i sør gjennom Vevelstad/Tjøtta og til Nesna i nord, og det er (derfor) ikke kjent hvor de kom fra.INGEBRIKT KRISTOFFERSEN, f. om. 1745, bodde på Flatøy og på Vevelstad før han ble bonde på Visthus. Han giftet seg først med Marit Andersdatter (1775) og deretter med Marit Pedersdatter (uvisst år).RANDI(NE) KRISTOFFERSDATTER, f. om. 1776, bodde hos sin ovennevnte halvbror Ingebrikt Kristoffersen på Visthus. Hun var og forble visst ugift.OLE KRISTOFFERSEN den eldre bodde i Torbergskogen. Jeg har ikke funnet ut annet enn at stedet ligger i Brønnøy.OLE KRISTOFFERSEN den yngre bodde på Enga i Nesna.DAARET KRISTOFFERSDATTER var visst gift i Bindal. Jeg har ikke funnet ut mere om henne.MARIT KRISTOFFERSDATTER, f. om. 1767, var gift med Lars Hermannsen på Raudøya i Tjøtta. De giftet seg i 1823. Begge hadde vært gift tidligere; han med Marit Kristiansdatter i 1795.KRISTENSE KRISTOFFERSDATTER, f. om. 1761, var gift med Erik Hansen på Vistnes. Erik Hansens farmor var Boel Frantzdatter Winther på Tro.Ingebrikt, Randine, Ole den eldre, Ole den yngre, Daaret, Marit og Kristense Kristofferssønner var født i tiden 1740-1780, og finnes derfor i en kirkebok. Flertallet av dem var bosatt i Bindal/Brønnøy og Vevelstad/Tjøtta.Det arbeides ut fra en antagelse om at søskenflokken var født i Nord-Trøndelag, og at faren tok dem med seg til Helgeland mens de enda var små, eller at faren kom til Helgeland og (deler av) søskenflokken ble født der.I Nord-Trøndelag har jeg sett meg ut områder som Stølen og Beistad, hvor deres nære bekjente i Nesna, fam. Bernhoft, kom fra.Jeg aner ikke hvordan jeg skal gripe saken an. Jeg kan derfor bare begynne ved å stille et spørsmål: Er her noen i Nordland/Trøndelag som drar kjensel på denne søskenflokken/familien? Virker navnene kjente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Ole Christoffersen Forbergkog i Velfjord (under hovedsokn Brønnøy) d. 1796. Han ble gift 1784 med Kirsten Andersdtr. (d. 1844 Hongset Sømna-Vik kirkebok). De hadde 6 barn. Foreldra til Ole:Kristoffer Jonsen (d. 1801) g. I 1744 Velfjord Johanna Ingebrigtsdtr. (f. 1721 d. 1763 Hilstad Velfjord paa barselseng). g. II 1765 Velf., Dordi Andersdtr. f. 1737 d. 1822 Visthus). Bosted Bru og Dønneslia ytre Velf. for det meste. Barna: BERIT 1845-1810 g. 1775 Nils Torbjørnsen, bosted Hilstad Velf.; OLE f. 1747 g. Karen Johannesdtr., bosted Engen Nesna; INGEBRIGT f. 1750 d. 1836 g. 1775 Marit Andersdtr. Vevelstad g. II 1790 enke Marit Pedersdtr. Vesthus, bosted Visthus; SIRI f. 1752 d. ung; JON f. 1754 levde 1783, ikke nevnt 1836; OLE f. 1757 d. 1796 g. 1784 Kirsten Andersdtr., bosted Forbergskog Velf.; SIRI f. 1760 (tvill.), levde 1783 men ikke nevnt 1836; DORDI f. 1760 (tvill.) levde i 1836 i Bindal, g. 1788 Jon Kristoffersen, bosted Remman Sømna; JOHANNA f. 1763 d. 1847 g. 1791 Ole Johansen, bosted Svelia Bindal (død i Velf. kirkebok); DORDI f. 1766 trolig d. 1793 Visthus ug.; CHRISTENSE f. 1767 d. 1847 Vistnesdalen (g. 1796 Jon Pedersen Drevland, bosted Rødøy?); MARIT f. 1771 d. 1849 g. Lars Hermansen, bosted Tjøtta; RANDI f. 1774 d. 1831 g. 1814 Paul Magnussen Visthus, bosted Visthus. Skifter: 1783 Ingebrigt Jonsen Strumpdal Velf.; 1836 Ingebrigt Christoffersen Visthus Vevelstad.Johanna Ingebrigtsdtr. dtr. av Ingebrigt Olsen og Berit Jonsdtr. Bru Velf. Dordi Andersdtr. dtr. av Anders Andersen og Doret Olsdtr. Dønneslia Velf. (skifte 1778). Christoffer Jonsen (f. 1717, sønn av Jon Kristoffersen og Doret Olsdtr. Bordvika Velf.? skifter: 1714 Christoffer Jonsen Halleraunet Velf., 1721 Dorthe Olsdtr. Bordvika; 1722 Ole Sønnesen Strand Velf.)Da ble Kristense gift med Erik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Ole som er nevnt her ble vel født på Halleraunet i Velfjorden. Det tyder på at ihvertfall noen av søskenene ble født der. Hvis du er interessert i efterkommere: Oles datter Siri og hennes mange efterkommere i Norge og Amerika finner du beskrevet i 'Slekten Wølner', bind 1, bind 2A og bind 2b.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Jeg lar meg mest besnære av opphav, og bryr meg lite om etterslekt. I alle tilfeller er 'Slekten Wølner' sikkert et leseverdig og spennende bokverk.Jeg lurer imidlertid på hvor i (bonde)samfunnet Ole Christophersen/søskenflokken og deres foreldre stod. Var de vanlige bønder? Jeg mottar gjerne opplysninger om det.Finnes det forresten bygdebøker for området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Ja, bygdebøker pleier å la vente på seg. Den fullstendige gårdshistorie for Vefsn, for eksempel, blir nok ikke å få se i min levetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.