Gå til innhold
Arkivverket

[#69008] Smøla: Anders Eriksen 'Tangbrenner' på Jøa, fra Ørlandet, men når født?


Gjest Kjell Fredly
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Fredly

Hei! Denne Anders Eriksen (Vik?) ble gift på Ørlandet 6. søndag etter trefoldighet 1736 med Bodil Johansdatter Mejer f. 1714, datter til klokkeren Johan Arnt Mejer og kona Ane Aagesdatter f. Møller. Dette paret er senere å finne på Jøa på Smøla, og da nevnes Anders Eriksen med tilnavnet 'Tangbrenner' eller 'Loche'. Anders står så vidt nevnt i bind 2, s. 562. Er det noen som kan vite hvor Anders Eriksen var fra og når han var født?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kjell Fredly

Hei! Prøver meg igjen med denne! Har nå funnet et skifte fra 1772 på Bodil Meyer på Jøa. Der står også deres barn, samt enkemannen Anders Eriksen Løche nevnt. Barna er:1. Sønnen Jacob Andersen, 22 år gammel.2. Sønnen Nils Andersen, 16 år gammel.3. Datteren Christiana Andersdatter, gift med Christen Eriksen Steenvig.4. Datteren Ane Martha Andersdatter, ugift, ingen alder oppgitt.5. Datteren Karen Andersdatter, ugift, heller ikke her er det oppgitt noen alder. Datteren Christiana er gift med en som ikke er fra Smøla i alle fall. Stenvik er ikke et gårdsnavn her ute. Lurer også på hvor disse barna er født? Er det noen som har tips?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Stenvik finnes i 'gamle' Nes kommune i Bjugn (Ørland prestegjeld på den tiden). Skal se om jeg kan finne opplysninger i Leif Wahls gårdshistorie for området.mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

- ikke mye hjelp i dette, men her er det jeg fant: 'Erik Estensens barn: 1 . Anders f. 1739, døde 1777, den 16/8 er det skifte etter han. 2. Barbara f. 1740 3. Kristen Jørgen f. 1742 4. Ragnil f. 1745, ble gift 1773 med Peder Michelsen. Dette paret ble gårdfolk på Steinvik 204. 5. Hans f. 1747, ble gift 1769 med Anne Johansdtr. Bosatt på Gjersvik og omtales der. 6. Anders f. 1750, døde 1756.Ifølge matrikkelen var bygselen hos Erik Estensen den samme i årene 1751 - 1754 som året 1742, 1 våg og 16 mark. I året 1762 er det oppført 4 gårdsbruk på Steinvik: Johan Sivertsen på bruk 204, Erik Estensen på bruk 205, sammen med sønnen Christen Jørgen Eriksen som er oppført på eget bruk. På bruk 206 finner vi Mogens Olsen.Erik Estensen døde i 1766. En må tro at det bruket som Christen Jørgen Eriksen var gårdmann på i 1762 var en part av bruket til faren Erik Estensen, og at det ble slått sammen igjen etter Erik Estensens død. I 1766 er Christen Jørgen Eriksen oppført som bygselmann på hele bruket.Christen Jørgen Eriksen ble gift 1761 med piken Kristianna, her er kirkebøkene ufullstendig, da hennes etternavn ikke er påført. Christen Jørgen Eriksens kone Kristianna døde i 1785, 48 år gammel, altså f. ca. 1737. Christen Jørgen Eriksen ble andre gangen gift 2/8-1786 med piken Ragnild Olsdtr. f. 1752, dette må da sannsynligvis være datter av Ole Torstensen Vahl, omtales under Vahl. I folketellinga fra 1801 finner vi Christen Jørgen Eriksen som gårdmann og fisker sammen med sin familie på Steinvik 205.'mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei og tusen takk, Aud Marion!:-) Det er ikke så lite dette, da vet jeg at Kristianna i alle fall ble gift i Bjugn. En skulle da tro at Anders og Bodil også hadde bodd i området, og at deres barn er født der, for jeg finner dem ikke født i Edøy.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.