Gå til innhold
Arkivverket

[#69010] HO: Nils Olsen og Christi Engelsdatter, paktere på Åstveit, Hamre


Gjest Vibeke L Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Vibeke L Hansen

Prøver å finne ut hvor disse to kom fra. Finner ikke vielsen deres i Hamre sokn. Ei heller i Bergen.Av de søkbare kildene finner vi 6 barn født ml 1825 og 1835 i Hamre. Barnet Engel som ble født i 1825, døde etter kort tid, og ved begravelsen er det en kommentar om at barnet er født i Arna skiprede.Kan det være en ledetråd?Christi dør i 1838: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=113&filnamn=HAMR1826&gardpostnr=1103&merk=1103#ovre>Lenkeog Nils dør i 1840:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dersom Nils var i Samnanger i 1801 er det bare denne kandidaten LenkeJeg finner han imidlertid ikke i konfirmanlisten, sjeleregisteret eller blandt døpte, så da kan han vel være utenbygds fra, men i tjeneste i Krånæ da de gifter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

(8)Samuel Qværnes. Fadrene til Ole kom også fra Skar og Kvernes (de fadrene du har nevnt gjelder nok en annen Ole, lett å ta feil...) Nils' alder ved dødsfallet skulle forresten tilsi at han var født ca 1792-1793, den du har funnet i 1801 er vel da litt for gammel han kan som du sier ha kommet utenbygds fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Oles fadre var Vellum Nilsen Skar, Svend Endresen Tøsse, Johanes Engelsen, ? Engelsdtr. Kleppe, Gunvor Rasmusdtr. Qværnes. Ser altså ingen fadre fra Hisdal. (Ole er nr 13 i linken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

God morgen og god påske til alle hjelpere! Dette er jo fantastisk! Takker alle for innsatsen!Nå er det spennende å se om vi kan finne noe på Nils.Står det forresten noe i Samnanger bøkene om Christi og hennes giftermål?Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

HeiSøkte etter sønnen Mons i FS for 1819. Fikk da opp at Nils Olsen var fra Skulstad. I tillegg ligger det opplysninger bakover i tid på både Nils og Christi om en går på 'pedigree'. Om opplysningene er riktig, vites ikke..Lenke Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Antar at dette er barn av samme paret selv om moren heter Ellingsdtr her, Lenke Da kan det se ut til at de har kommet til Øvre Eide først.Har lett blant inn og utflyttede i Os, Haus og Hamre for perioden 1821-1826, men de er ikke å finne noen steder.Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det som får meg til å stusse om oppl i FS er korrekt er at denne Nils er f så sent som i 1797, men ok, det kan selvsagt være korrekt. Her er et skifte etter hans far, Ole Amundsen, som kom fra Holdhus i Samnanger, LenkeMoren, Kari Nilsdtr, som var fra Vikno, ble forøvrig gjengift med Christi Engelsdatter Kleppes bror, Johannes, da Ole døde i 1813.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Nils Olsen Skulstad f. 1797 d. 1840 gift 1816 med Kristi Engelsdatter Kleppe f. 1792 d. 1838. Det ble holdt skifte etter ekteparet 17. nov. 1840.Jeg har registrert 10 barn på dem og 9 av dem levde ved skiftet etter foreldrene. Hvilke opplysninger har du om barna?Mvh.Kenneth BratlandBygdebokforfatter Åsane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

KennethJeg har funnet litt om Engel f 1826, og Karen/Kari og Kathrine. Hvis du gir meg mail adr din så kan jeg maile deg rapportene jeg har i programmet mitt.Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.