Gå til innhold
Arkivverket

[#69022] Vanse 1794. Var Margrete Catrine Ørbek enke? Når døde Jørgen Ørbek?


Gjest Harald Søren Storaker
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Søren Storaker

Min ane Jørgen Ørbeck (fra Kristiansand) var klokker i Vanse. Eg har ikkje funne når han døde. Han var fadder ved dåpen til et barnebarn i Vanse mai 1781. Kona Margrete Cathrine Ørbeck, født Moe, blei begravd 3. april 1794.Lenke Begravelse nr 24. Var Margrete Catrine enke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

Klokken Jørgen Berntsen Aurebekk døde vel ca. 1790? han var sønn til Bernt Torjesen Aurebekk 1690-1752 og Gunhild Larsd fra Mindrebø. Margrete Cathrine Johannesd Moe 1726-1794 var datter av Johannes Jørgensen Just Moe, visitør i Kr.Sand, gift 1) Torborg Nilsd? og 2) Åshild Pedersd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

I folketellingen i Farsund i 1787 står oppført som nr. 31: Degnen Ørbech og hustrue (sammen med en tjenestepike).Det er vel barnebarnet 'Jørgen Ørbech' (Gundersen) som ble døpt 23. mai 1784 i Vanse kirke, sønn av Gunder Hansen Undal og Åshild Dorthea Jørgensdatter Ørbech, der Magrethe Cathrina Ørbech var fadder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Takk til Jarl og Per for nye opplysninger!Jarl - Veit du noe meir om anene? Var Gunhild Larsdatter fra Mindrebø i Bjelland? Eg ser i Bjellandsboka (176-177) at det var ein Lars Andersen på Mindrebø. I 1722 var denne Lars i retten på grunn av ei gjeld til Nils Jørgensen i Kristiansand. Gunhild er ikkje nevnt som arving ved skifte etter kona til Lars i 1752.Og Åshild Pedersdatter? Eg trur ho hadde ei søster Abigael som døde i barsel 1740 med barnet Nils. Far var smed Kristoffer Andersen Berg. Og så har eg spørsmålstegn ved Ingeborg Pedersdatter Romsvig som var gift med Lars Jørgensen Moe, var det ei søster?Per - Du har rett om Jørgen, født 1784. Han blei 1805 gift med sitt søskenbarn, Margrete Katrine Johannesdatter Ørbek, f. 1781. Mora Åsille Dorthea utvandra til Holland som så mange andre på Lista. Ho blei i 1778 innskreven i den Lutherske menighet i Amsterdam (opplysning fra Oddleif Hodne). Der har ho nok treft Gunder Hansen fra Undal, Holum. Når dei blei gift, veit eg ikkje sikkert. kanskje 1786, ifølge LDS IGI [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100102522550&lds=1&region=5&frompage=1>Lenke Min t-oldefar Bernt Gunder Hansen blei født i Amsterdam 1790 og kom til Mandal i 1795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Hadde Jørgen Berntsen Ørbeck også en sønn Jørgen Jørgensen Ørbeck som også var degn i Vanse? Det kan da være sønnen som var bosatt i Farsund i 1787? Hvilke kirkebøker og i hvilken periode har du lett etter begravelse for Jørgen Berntsen Ørbeck?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Ja, det var lurt å sjekke opp Jørgen Jørgensen Ørbek (1764-1807). Han var lærer på Vanse 1787, og degn i Mandal fra 1792. Han gifta seg i april 1787, og da eg sjekka vielsen ser eg at Jørgen Ørbek senior var kausjonist Lenke Eg har sett etter begravelsen i Vanse, Ministerialbok nr. A 4 (1768-1794).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Da levde altså Jørgen Ørbeck sr. i april 1787.Du har ikke sett i kirkebøkene for Farsund? Frelserens kirke (Farsund) ble bygget i 1785. Det er nevnt følgende begravelse i kirkebok for Farsund: 3. mars 1787 kastet jord på DEGNEN Johanes Ørbechs Enke. Var Johannes også en sønn av Jørgen Ørbeck Sr.? Det kan ellers lønne seg å se etter begravelser i kirkebøkene i de sognene barna til Jørgen Sr. bodde, da de gamle ofte flytter til barna når de begynner å bli 'skrale'(og dør der).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.