Gå til innhold
Arkivverket

[#69025] Sem Vestf.


Gjest Jan Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

På Vestfoldslekt finner du noen opplysninger om Barbara Akselsdtr. og vielsen: LenkeIngebret Olsen gifter seg som enkemann i 1791 med Helvig Hansdatter.Det er sikkert mulig å finne flere opplysninger under Vestfoldslekt.Skal se om jeg finner noe om hennes opphav.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan dert tenkes at Barbara Akselsdatter om fra nabokom. Stokke? LenkeKan hende det er mulig å finne flere opplysninger om denne damen på Vestfoldslekt?Skal se om jeg finner noe mer:Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den Barbara Axelsdatter som jeg fant på Fam.s. er døpt her: LenkeKan hende digital bygdebok for Stokke har flere opplysninger om denne familien?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det ser ut til at Axel Olsen flytter til en annen gård Vactberg ? og får flere barn der men Karen Olsdatter. Legger en lenke til en barndåp her: LenkeVet ikke om Axel var gift flere ganger, og har ikke funnet ut om mor til BARBARA ogaå var Karen Olsdatter.Fortsetter å lete litt. Har dessverre ikke bygdebok for Sem for hånden.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn vielsen til Barbara Axelsdotter fra denne kirkebokkopien også: LenkeHar ikke funnet noen andre kandidater til Barbara enn datter av Axel Olsen fra Sem?Du skriver f. 1743, har du funnet dette i kirkebøker?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er kirkebokksiden fra Ingebrigt Olsen 2. vielse med Hedvig Hansdatter i Sem , 1791. Se v. rubrikk: LenkeHar ikke greid å finne paret igjen i 1801 tellingen? Kan de ha flyttet, eller være døde tidlig?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Barn av ekteparet Ingebrigt Olsen og Barbara Akselsdatter, funnet ved foreldresøk Fam. s.Anne Ingebrigtsdatter dpt 9 jul 1769: LenkeDe andre lister jeg opp her: Maren I. dpt 20 mars 1771Christen I. 1772Jørgen I. 26 feb 1774Berte I. dpt 11 des. 1775Borger I. 8. april 1778Anne I. 9. april 1780( Med forbehold om rett avskrift)Tenkte at det kunne finnes spor ved hjelp av faddere ved dåp, til Barbaras slekt?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg ser at jeg har skrevet Anne og ikke Arne på f. barn døpt i Sem 1769. Her er dåpen fra kirkboksiden , se 2. rubrikk, midt på siden : LenkeHer er faddere med , så da kan det hende det vil hjelpe deg.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiLegger inn lenke til Sem bygdebok under nordre Undrum. her nevnes at Barbra dør i 1789, 46 1/2 år gammel. Det tyder på at hun er født rundt 1743. LenkeEllers kan navnet Barbra tyde på at hun er datter av Aksel Olsen fra Borge. Axels mor het Barbra Reiersdatter og var datter av Reier Jacobsen og Jøran Andersdatter fra Nes i Andebu. Axels far var Anders Madsen og Ingeborg Helgesdatter på Gulbrandsrød i Stokke.Kan jo også ta med noen skifter om denne familien:'Borge i Skjee – Stokke 15.8-1738 Sk.pr. 6, Fol. 37 Barbro Rejersd. død, g. Ole Barn: 1. Anders Olsen g. m. Møller ved Melsom. 2. Axel Olsen – soldat. 3. Mads – gift på Møkkenes. 4. Rejer - soldat. 5. Anne, g.m. Anders Guttormsen Steen. 6. Jøran Olsd. 75 år (sikkert feil for 25 år?). 7. Ingeborg Olsd. 17 år. Farbror Henr. (Hans?) Andersen Gulbrandsrød i Skjee sogn. Brutto: 165-0-3 ½ Netto: 60-2-20.''Borge mellem, Skjee i Stokke 3.11.1703 Sk.pr. 1, Fol. 109b Madtz Andersen død, e. Karen Andersd. Barn: 1. Maren Madtzd. 1,5 år. Avdødes bror var Oluf Andersen Guldbrandsrød. Brutto: 28-2-22 Nt.: 18-3-6.''Borge vestre, Skjee i Stokke 16.8.1731 Sk.pr. 5, Fol. 104 Ole Andersen død, g. Barbara Reiersd. Barn: 1. Anders, 23 år, soldat. 2. Axel 20 år. 3. Matz 16 år. 4. Reier, 14 år. 5. Anne, 25, ugift, hjemme. 6. Joran 18 år, ugift. 7. Ingeborg, 10 år. Avdødes bror: Henrich Andersen Gulbrandsrød, Skjee (siden kalles han Anders’ fullbror!). Avødes søskenbarn: Anders Abrahamsen Sjuestok nevnt to ganger eller to menn med samme navn?). Avdødes søskenbarns mann: Jacob Ådmundsen, Nes, Høijord anneks. Brt: 155 (153?)-3-9 Nt.: 68-1-13.''Gulbrandsrød i Skjee i Stokke 30.1.1747 Sk.pr. 7, No. 62, Fol. 88 Randi Andersdatter død. 1. Bror Madtz Andersen, død. Barn: Maren Madtzdatter, død, g.m. Anund Nielsen Schiuvestoch, barn: a1. Madtz Anundsen. a2. Christopher Anundsen. a3. Maren Andersdatter! a4. Margrethe Anundsdatter. 2. Bror Ole Rasmusen, død! Barn: a. Anders Olsen, Møller ved Melsom Qværn. b. Axel Olsen, Wagtberg i Stokke. c. Madtz Olsen Møgenæs. d. Rejer Olsen Hagenes i Hedrum. e. Anne Olsdatter g.m. Anders Guttormsen Steen. f. Jøran Olsdatter, ugift. g. Ingebor Olsdatter, ugift. 3. Bror Henrich Andersen, død. Barn: a. Detmund Henrichsen, b.p. Gulbrandsrød. b. Anders Henrichsen. c. Anne Henrichsdatter. 4. Søster Maren Andersdatter. Brutto: 15-3-22. Netto: '

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott Egil! Jeg hadde i farten glemt digital bygdeboka for Sem. ( Er i Sverige for tiden)Da kan det jo tenkes at det rette Barbara Akselsdatter som er funnet døpt i Stokke :-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

Hei igjenTil (13): Her er nevnt Axels far som Anders Madsen etc. Det riktige skal være Ole Andersens foreldre er Anders Madsen og Ingeborg Helgesdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.