Gå til innhold
Arkivverket

[#69029] Henrich Petersen Schnell (tollbetjent i Drøbak) g.m. Frederich Lovisa Creener


Gjest Jan Christensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Christensen

Henrich Petersen Schnell døde 30 mai 1795 i Drøbak og ble begravet 8 juni. Ekteparet fikk en datter Charlotte Amalie, døpt i Vor Frue kirke, København 21 okt 1765. Hun giftet seg i 1793 med kjøbmann Rasmus Schriver i Kristiania.I 'Toldere gjennom 300 år' er nevnt: Schnell, Henrich, født 1732. Undertollbetjent og visitør i Sand/Drøbak 26. juli 1765. Avskjed 12. feb. 1794. Død i Drøbak 30. mai 1795.Det er nevnt 2 Schnell'er til i samme bok: Schnell, J. Undertollbetjent i Bergen. «Afgd.» 1816. Schnell, Pouel. Tollskriver i Fredrikstad i 1646-47.Vet noen noe mer om tolleren i Drøbak og hans forfedre ? Samt hans kones slekt Creener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Conradine Dunker skriver i sin bok 'Gamle Dage' flere steder om jomfru Charlotte Amalie Schnell. Det fremgår at hun var forlovet med løytnant Hansteen i Drøbak, men at dette ble forpurret ved et brev med følgende innhold: 'Rygtet siger at De vil ægte min Fader. Dersom De vover dette, da vær forsikkret at De aldrig skal have en bittrere Fiende end Niels Lynge Hansteen'. Brevet ble overlevert av jomfruens far, kjøpmann Schnell, til løytnanten.Hun ble deretter gift med kjøpmann Schriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

I samme bok nevnes det også at 'fru Flock og oberstinde Meyn ere hendes Døttre', dvs. Charlotte Amalies døtre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Christensen

Hei Leif Ja, jeg kjenner til boka til Conradine Dunker. Den er et vell av informasjon. Har funnet mye der om andre av min slekt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.