Gå til innhold
Arkivverket

[#69031] Oppslag i Bremanger bygdebok - Liseter


Gjest Karina Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Karina Hansen

Hei! Er det noen som har tilgang til Bremanger bygdebok, og kan gjøre oppslag på gården Liseter/Lisæther, under Davikens prestegjeld.Jeg er primært interessert i etterkommere til Peder Antonsen(f.ca.1846 d. etter 1900) gm. Synneve Knudsdatter(f.1844 d. 1910). Jeg ser av folketellingen av 1900 at sønnen Anton Pedersen driver gården med kone Anne Knutsdatter, og at de har tre barn. Det er vel etterkommere av Anton som eventuelt overtok driften?Noen som har opplysninger om denne familien etter 1900? Det hadde vært artig å vite hvorvidt gården eksisterer i dag, og om noen av denne familie enda lever der. Hvis det er opplysninger om personer som lever i dag, kan disse opplysninger sendes til min e-post adresse( k-thanse alfakrøll online.no)Vennlig hilsen, Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Sønnen Anton Krispinus født på Lisæster, dpt.20/5 1872 Rugsund, Davik, og datteren Petrike Hanseline dpt. 4/4 1875 samme. Hun ble konf. i okt. 1890. Mindre enn 2 år etter det dør hun av nervefeber 8/5 1892. Jeg har ikke funne flere barn av Peder og Synneve ved gjennomgang av kirkebøkene for Rugsund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Takk Berit for flott informasjon! Det var vanskelig å finne andre barn enn Anton, da 1875 tellingen, ikke inneholder noe navn - så vidt jeg ser, bare gårdsnavn.Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald L. Bakke

I følge Bygdebok for Bremanger hadde Peder Antonson og Synnøve Knutsdtr. på Liset i Berle desse barna: 1. Anton Krispinus Liseth f. 1872 d. 1950 gm.1. Anne Janikke Knutsdtr. Hessevik f. 1869 d. 1945 gm2. Rakel Paulsdtr. Dei overtok farsgarden hans på Liset. Hadde 7 born: - Peder Karolus f.1895 d. 1923 - Birgitte Sofie f. 1897 - Olga Elisabet f. 1900 - Eilert Peter f. 1902 - Karoline Johanne Marie f. 1904 - Apollonius f. 1908 d.1909 - Apollonius Selmer Johan f. 1911 Peder Karolus overtok farsgarden, seinare overtok broren Eilert. Apollonius fekk ein del av farsgarden og busette seg der.Dei har mange etterkommarar som eg kan ta på epost. 2. Petrikke Hanseline Liseth f. 1875 d. 1892 på Lisetr. (Synnøve Knutsdtr. f. 1843 var tremenning til min tippoldefar)Resten kan eg ta på epost seinare idag/kveld om du er interessert i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Takk Harald for god hjelp.Jeg er interessert i etterkommere, kjempefint om du sender e-post.Vennlig hilsen, Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.