Gå til innhold
Arkivverket

[#69037] Gift 1771 i Hedrum.


Gjest Roy Kåsa
 Del

Recommended Posts

Gjest Roy Kåsa

Karen Jansdtr gifter seg her i 1771 med Hans Knudsen. Jeg tror dette paret bosetter seg på Håvalsrød i Brunlanes, hvor Hans kommer fra. Karen er sannsynligvis født i Hedrum ca 1749. Finner en Jan som får flere barn i Hedrum tidlig i 1750 åra (bosatt på Uroe) Kjenner noen til denne Jan og hans hustru og evnt barn født før 1751?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Hei! I bygdebok for Hedrum står følgende ang Uroa:(U/Tutvedt) Jan Tevessen fra Nordkvelde S., død 1771, 52 år. Husmann ca 1751-71. Gift med Anne Hansdatter fra Gunnerød u/Hagenes, d.1786, 63 år. Barn : Peder f 1751, Maren f 1752, Anders f 1758 d 1770, Hans f 1760.Sissel Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Altså ingen Karen nevnt her. Der glapp vel det håpet. Ang. Hans og Kari 1801, så stemmer dette paret. De bodde på Håvalsrød frem til 1793, før de så flyttet til Bakkane.Takk Berit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har funnet at en Karen Jansdt. ble døpt 12/1 1749 Andebu og en Berthe Jansdt. ble døpt 2/7 1752 Andebu. Begge med foreldrene Jan og Anne Lystrød. Kan det kanskje være en mulighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det er vel denne Jan Tevesen og hustru du lurte på om kunne være foreldre ? LenkeSynes at Berits forslag var bra! Kan det tenkes at går an å finne skifter til hjelp her?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel da gården Lystrød i Andebu i 1801-tellingen: LenkeKan hende en lokal bygdebok herfra kan gi svar på om det kan være herfra Karen stammer?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Jeg går tilbake til Hedrumboka og følger Jan Tevessen bakover til Nordkvelle S. Her står: Bruker part 1: Teves Jansen, d 1742, hadde lenge vært på bruket Gjelstad i Kodal, men var bare et års tid på Nordkvelle S. Gift med maren Tryggesdatter. Barn: Jan, f. ca 1720 fl til Uroa u/Tutvedt, Maren g.m. Anders Andersen, smedsvenn på Moholt i Siljan, Borild f ca 1725. Vi finner Teves på Gjelstad her.http://andebu.info/tema/bygdebok/gjelstad.htmHvis dette stemmer tror jeg Lystrød er et blindspor. Selv om Karen fortsatt ikke er å finne.Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Her er Jan Tevessen og Anne Hansdatter nevnt i et skifte etter Anne Hansdatters bror.Lenkevi vet fortsatt ingenting mer om Karen, men...Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Jan Halvorsen er nevnt på Ljøsterud fra 1746 - 63, han kjøpte deretter Nordre Trollsås. Han var gift 2g med Margrete Toresdt. Ved dåpen til Hans Knudsen og Karen Jansdt barn Anne i 1775 (lenke i innlegg 8)er Margrete Toresdt Trollsås fadder og Berthe Jansdt Trollsås faddere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Takker for responsen jenter! Så mye peker mot at Karen var datter av Jan Halvorsen på Ljøsterud at det i mine øyne synes å være utvilsomt! Ikke minst etter Annes siste inlegg hvor hun nevner fadderne ved dåpen til Anne i 1775. Dette gjør det som nevnt utvilsomt i mine øyne. Mange mange takk! Mvh Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Jeg så også at de var faddere der, så mye stemmer med Ljøsterud på den måten. Så her er det fortsatt åpent.Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Rismyhr

Til orientering kan jeg opplyse at Gjelstad og Ljøsterud grenser til hverandre.Jeg tror Nordre Trollsås også grenser til Ljøsterud.Er selv oppvokst der.Alle tre gårder tilhører Kodal annex i Andebu kommune.Det er ikke lang avstand derfra til både Gunnerød og Uroa,ca 2-3 km kan jeg tenke meg. Mvh Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.