Gå til innhold
Arkivverket

[#69040] Peder Nilsen og Maria Bjørnsdatter på Revelsby i 1773


Gjest Vigdis Skaar Nygaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Ut fra tema 68358 [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=68358&sok=&nr=5&antinnlegg=28&startnr=&antall=&spraak=#anker>Lenke begynte vi å nøste i foreldrene til Peder og Maria. Paret bodde på KORUMSKOGEN i 1764 og 1766 da de hadde Nils og Berthe til dåpen, ja, helt fram til 1773 da de kjøpte halve Revelsby. Peder er verken sønnen til Nils Arnesen Korum eller Nils Andersen Revelsby.Her er Revelsby i ft-1801. Det er den siste familien som er min, med føderådsmannen Peder Nilsen 77 år og sønnen Nils Pedersen med hustru.

bilete6904.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Peder Nilsen er født ca 1724. Hans alder er basert på ft-1801, og at han ved begravelsen i juni 1809 angis å være 84 1/2 år. En Maria - datter av korporal Bjørn Julem døpes 26. desember 1726.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Øverst på kartet her ser vi gårdene Østre og Vestre KORUM, lenger sør ligger KORUMSKOGEN hvor Maria og Peder bodde. Lengst sør i kartet REVELSBY som de kjøpte 1773. BÅSERUD ligger sentralt i kartet. Her bodde en familie som enten var slekt eller meget nære venner av paret. De Guri Andersdatter, Johannes Andersen var FADDERE ved alle barnas dåp. Guri var gift med Henrik Johansen. Johannes med Inger Hansen. Andre FADDERE var Giertrud Gudbrandsdatter Tangen, Ole Taraldsen Tangen?. Tosten Rekle? pl., Nils Korum og hva står det ved Maris dåp, 3 (1752-1777), Fødte og døpte 1757, side 20. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5&idx_id=5&uid=ny&idx_side=-22>Lenke Ulriane Arents?Vi finner så langt ingen med patronym Bjørn eller Nils, dessverre. Men kanskje det er noen spor å følge likevel?BARNA til MARIA og PEDER:Mari f 1757Dorthe f 1761Nils f 1764 Ministerialbok nr. I 3 (1752-1777), Fødte og døpte 1764, side 44. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Peder og Marias VIELSE 27. des 1755. Forlovere To? biørn Tøften og Peder Stemme. Kan den første være hennes far?? Rakkestad, Ministerialbok nr. I 3 (1752-1777), Ekteviede 1756, Trolovede 1755, side 93. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Her er en annen Mari Bjørnsdatter døpt 1739 i Rakkestad av foreldre Bjørn Bjørnsen og Kirsti Tostensdatter på Ringsbye. Fars navn er overstrøket riktignok. Østfold fylke, Rakkestad, Ministerialbok nr. I 1 (1722-1740), Kronologisk liste 1739, side 75. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3&idx_id=3&uid=ny&idx_side=-75>LenkeDet er en eller to felles faddere Christens dåp, venstre side, nederst Rakkestad, Ministerialbok nr. I 1 (1722-1740), Kronologisk liste 1735, side 42. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Vel, jeg roter kanskje litt med disse fadderne når det gjelder om det var noen felles i de to dåpene. Og bostedet må være BØEN.Men navnet BJØRN er svært interessant i fadderlista til Christen døpt 1735 (5)!!Der har vi BJØRN Bøen og Nils BJØRNSØN på Bøen, samt Mari BJØRN Julems. De andre er Gunild Nils Østbyes? og Kari Nilsdatter på Østby.På Familysearch står Bjørn Bøen med 2 barn født i Degernes - Ole og Hans i 1703 og 1706. Hans hustru har fått samme navn som mor til Mari født 1739. Undres på om det er en sammenblanding.Fadderen Mari kan vel være farmor til Christen? Og Gunild er hun søster til Christens far - Bjørn Bjørnsen?BJØRN er ikke svært vanlig i tidsrommet og på stedet. Her har vi 3 i samme innføring. Men hvordan kan vi bli sikre på forbindelsen til Maria på Korumskogen og Revelsby??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Hei!Gjulem - Østby - Bø(e)n er rimelig med Østby ca. midtveis mellom. Men Bøn såpass langt borte at det bør være slektsfaddere. Bjørn Julems Mari KAN jo være moren - men moren pleier vel ikke å være på fadderlisten ? Alt. kan det vel være bestemoren, Bjørn Bjørnsens mor ?Bjørn B. Julem og Bjørn B. Ringsby må vel være samme person ? De har altså flyttet fra Gjulem til Ringsby.Ser ut til at de to Mari/Maria Bjørnsd. i Rakkestads 1. kirkebok har samme foreldre.Rakkestads 1. kirkebok begynner 1722, så oppl. på FS om fødsler 1703 osv. må vel event. ha annen kilde ?Forloverne fra Stemme og Tøften: to nabogårder i Os. En allianse mellom storgårdene Gjulem og Tøften kunne passet bra rent 'sosialt', men tror heller at en av ektefellene har tilkn. til Bøen... Antar at de kan ha vært i tjeneste på Stemme og/eller Tøften ved vielsen.I hvert fall skal det gå an å finne ut om det finnes Bjørn(er) i eierfamiliene på Gjulem på 1700-tallet.Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Vigdis og Egil :o)Det kunne være moro om vi hadde funnet ut av dette.Jeg fant ihvertfall Maria Bjørnsdatters dåp 26.desember 1726 (Ikke 1725 som tidligere nevnt.) 2 juledag i Rakkestad Bjørn Julems Maria blir døpt (nest nederst på venstre side): Permanent sidelenke: LenkePå side 2 i samme kirkebok gifter en Pernille Bjørnsdatter seg i 1722. og rett under Pernille gifter korporal Bjørn Bjørnsen seg. Enda litt lenger ned på siden gifter Ragnhild Bjørnsdatter seg.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Nederst på side 3 under trolovede og copulerede stå også Bjørn Bjørnsen: Permanent sidelenke: Lenke*Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hallo Egil og Rigmor!Jeg bruker formiddagen til å prøve å finne Peder Nilsens dåp i R. Har nå vært gjennom årene 1722-1725. Og fortsetter ...Bjørn på Gjulem er i alle fall et spor, men vi må finne noe som knytter en sikker forbindelse til vår Maria. Er dere ikke enige? Det kan kanskje vise seg vanskelig? Det er ikke noe å finne i oppkallingen, ingen Kirsti, Ragnhild, Pernille eller Gunhild. Vår Maria Bjørnsdatter bruker derimot Berthe og Dorthe.Jeg leter videre! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg finner ingen Peder Nilsen DØPT i Rakkestad i tidsrommet 1722-1727. Hvis noen har MILITÆRE RULLER fra ca 1750, kan det være dere finner noe på ham. Han står jo som DRAGON ved vielsen i 1755. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Vigdis :o)Jeg har også lett i det samme tidsrommet uten å finne noe, så da er han kanskje døpt i en nabokommune. Jeg har ikke tilgang til noen militære ruller, men kanskje vi kan få hjelp på Underhuset i Rakkestad.Jeg var i kontakt med ei kjempekoselig dame der for mange år siden og møtte masse hjelpsomher.Peder Nielsen kom vel fra Korum/Korumskogen når han kjøpte halve Revelsby i 1773. De fire barna jeg har notert på ham er alle født på Korumskogen, og når din ane Mari blir født finnes det jo også en Niels Korum blandt fadderne. (Bror/far?)Pussig sak at vi ikke finner han :-(Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hallo Rigmor!Nei, Nils Arnesen Korum hadde ingen sønn Peder nevnt i skiftet sitt. Jeg har holdt på med å prøve å systematisere de ulike menn med navn Bjørn, og kommer tilbake til det her.Maria Bjørnsdatter, kunne vi dele kirkebøkene mellom oss, Rigmor, for å finne begravelsen hennes som vi får tro inneholder alderen hennes. Da blir det litt enklere å finne dåpen. Vi har jo to muligheter i Rakkestad, 1726 og 1739.Hun må ha dødd mellom 1766 og 1801. Jeg kan ta fra 1766 til og med 1783.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Det er kanskje unødvendig å gå så langt tilbake. Jeg starter på 1783 og tar til og med 1793!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Vigdis :o)Jeg har gått gjennom døde i Rakkestad fra 1801 t.o.m. 1784 tidligere idag, men fant henne ikke. Jeg kan selvfølgelig ha oversett henne på de stedene hvor teksten er så tett. Jeg stoler ikke helt på øynene mine lenger. Ellers har jeg gått gjennom boka Slekta vår fra Degernes-Rakkestad, men fant ingen ting av interesse som kunne kaste noe lys over det.Prøvde å lete på NSF om jeg fant noe som gikk på Revelsby, Julem/Gjulem, Buslet og Buer, men fant ikke noe.Nå holder jeg på å gå gjennom gamle brev som handler om Hornes, som jeg tidligere har fått fra Underhuset i Rakkestad. Det er en del om militære personer og håpet jeg kanskje kunne ha flaks å finne noe der. Jeg har en god del igjen å gå gjennom. Jeg skal også ta for meg de løse arkene jeg har liggende.Jeg kan godt prøve på å gå gjennom kirkeboka 1801 - 1784 en gang til, men da blir det ikke før imorgen, for nå flyter det av papirer rundt meg.Reflekterte du noe mer om de jeg fant gift 1722? Pernille Bjørnsdatter ser ut til å ha blitt med Jacob Olsen. Korporal Bjørn Bjørnsen gift med Kirstine Tostensdatter og så kom det Ragnhild Bjørnsdatter som ser ut til å ha blitt gift med Knud Evensen.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Takk for raskt svar! Da leter jeg heller fra 1773 da hun er nevnt i skjøtet til og med 1783. Kommer tilbake til spørsmålene dine. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Rakkestads 1. kirkebok:[url="http://home.online.no/~p.heier/Rakk-2a-Daap.html>http://home.online.no/~p.heier/Rakk-2a-Daap.htmlVaktmester Niels Jølsen på Buer har sønnen PEDER ANDREAS til dåp 8. des., 1723 - v. spalte:Kildeinformasjon: Østfold fylke, Rakkestad, Ministerialbok nr. I 1 (1722-1740), Kronologisk liste 1724, side 6. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hei Egil!Jeg har sett den innføringen, i kirkeboka leste jeg PETER Andreas. Jølsen-familien har jeg vært borti tidligere, de har fast slektsnavn, som de tok med fra Jølsen i Fet, Akershus. Jeg har utelukket ham, men det er min mening. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Navnet BJØRNI Rakkestads første kirkebok 1722-1740, opptrer følgende fedre ved sine barns dåp:1). Bjørn Olsen Rustad har barna: Ole 1723, Rasmus 1724, Ragnild 1729, Rasmus 1732, Berthe 1734.2). Bjørn Andersen Snoppestad: Ole 1724. BAS dør 1729.3). Bjørn Rasmussen Tveten: Lars 1737.4). Bjørn Dyresøn Torper: Hans 1735, Ole 1738, Olou 1739.Så kommer vi til de som er mest interessante: Jeg lurer på om det er 2 Bjørn på Gjulem som får barn i samme periode.5). Bjørn Aslaksen Julem dør og blir gravlagt 19. mars 1738, 60 år gammel. Er han far til Ole 1722, Maria 1726? Og det er vel nærliggende å tro at det hans hustru Mari som er fadder for Christen i 1735. Jeg vet ikke om han er far til Bjørn Bjørnsen. Kanskje er det Bjørn Bøen som er korporalens far!6). Mens korporal Bjørn Bjørnsen i ekteskap med Kirsti Tostensdatter på Gjulem og Ringsby får: Pernille 1723, Lars 1725, Gunnild 1727, Ragnild 1729 død 1730, Christen 1735, Mari 1739.Nils Bøen: får sønnen Bjørn 1740. Nils Bjørnsen Bøen er nevnt som fadder for Christen i 1735.Bjørn Bøen er i flg. Fam.search far til Hans og Ole f 1703 og 1706.Gjennomgangen er basert på Heiers transkriberte kirkebok. Hvis vår Maria Bjørnsdatter er døpt i Rakkestad, må hun være datter til Bjørn Aslaksen eller Bjørn Bjørnsen. Jeg tror jeg heller til det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Ikke noe å beklage, Vigdis. Det var også en Petter (Peter ?) Nielsen Jølsen som ble født på Buer, men senere - og han døde visst som spebarn. Men Peder Andreas' alder passer jo.Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Vi kan jo holde en dør på klem for Jølsen, Egil ;), men du har fått min oppfatning i et tidligere innlegh, hehe.Den eneste Maria jeg finner som begravet, er en som legges i jord 2. søndag i advent 1778, 53 år gammel, men jeg har ikke vært gjennom 1773-76. Her er patronymet vanskelig å lese, men det kan være Biørnsd., Revelsby ligner litt på Gunersbye, som er nabogård. Kanskje kan det leses som Reversbye? Ingen skjønnskrift dette!4 (1777-1783), Døde og begravede 1778-1779, side 124-125. Permanent sidelenke: LenkeTankene går til Maria Bjørnsdatter døpt 2. juledag 1726.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Jo, jeg tror ganske sikkert dette er begrav. til Maria Bjørnsd., f. 1726 ... Hun er nok Biørnsdtr. Sml. hvordan Andersdtr. er skrevet v. neste begrav. Men gårdsnavnet må være Gunersbye (Gundelsby).(Søndagen etter ser jeg - d.v.s. hadde jeg jo funnet forlengst, da - at en av mine 3x-tipp-oldefedre begraves...)Hvis Peder Nielsen Jølsen skulle være akt., er det jo underlig at han ikke bruker slektsnavnet Jølsen som jeg tror alle andre (?) i den slekta brukte. Men han kom i hvert fall fra en militær gren av slekta. Et annet spm. er om denne Peder levde opp? Foreldrene døper jo et senere barn for Petter (eller var det Peter).Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Noen har lagt inn dette på FS:Maria Bjørnsdatter Christening: 26 DEC 1726 Rakkestad, Ostfold, Norway Spouse: Peder Nilsen Marriage: 27 DEC 1755 Rakkestad, Ostfold, NorwayPeder Nilsen Birth: 1725 Rakkestad, Ostfold, Norway Burial: 18 JUN 1809 Rakkestad, Ostfold, NorwayEr dette litt 'fri fantasi' eller er det hentet fra en slektsbok ... ?Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Vigdis og Egil :o)Interessant teori du har i (19) Vigdis, som vi bør ha i bakhodet.Jeg kikket også på denne Maria som døde i 1778 og tenkte at det kanskje kunne være henne. Er det ikke 52 år det står at hun er når hun dør? Det stemmer jo veldig godt med født 1726.Når det gjelder Peder Nielsen, har heller ikke jeg funnet noen Peder med Niels til far som kunne passe i det aktuelle tidsrommet annet enn den nevnte Peder Andreas, hvis far er Vagtmester Niels Gjølsen nedre Buer. Er 'vår' Peder den samme som Peder Andreas f.des. 1723, stemmer ikke helt opplysningen når Peder Revelsby begraves 1809 at han var 84 1/2 år, men det har vi vel vært borti noen ganger :-))Har ikke sett noen steder at Peder også bruker navnet Andreas i voksen alder. Kan det være Peder Andreas B..(?) som blir konfirmert 19 år gammel i påsken 1744, er det Revelsbye som står der tro? Kan vi være på rett spor? Permanent sidelenke: LenkeMvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.