Gå til innhold
Arkivverket

[#69047] Oppslag bygdebok for Ulvik - garden Tveit


Gjest Oddvar Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Norodd Hagenson

Ulvik gards- og ættesoga, bind 2, side 422:Jon Jonson Ytre Tveito brukte halve Ytre Tveito 1657.Sønnen Anders Jonson f. ca 1608 var enebruker på Tveito 1661. Han var smed.Sønnen Josef Andersson f. ca 1654 hadde gården til 1691 og må deretter ha flyttet ut av bygda. Josef var gift med Marta Ellingsd. og hadde fem barn: Brita 1675, Kristi 1676 - 77, Anders 1678, Kristi 1680 og Håvard 1683.I bygdeboka står det at Josef-navnet synes å stamme fra Josef Robertson Trå i Granvin (1662 - 65), som kanskje var morfaren.For min egen del legger jeg til at det finnes også Josef på Lid på Voss. Men slike bibelske navn oppstår ofte flere steder i samme tidsrom uten at det trenger være noe slektskap.Vet du noe om hvor Josef og barna ble av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Takk for utfyllende informasjon Norodd.Eg veit nok ikkje kor det vart av Josef og barna, min forespørsel er fordi navna Askil, Havtor, Villich og Elling dukkar ganske ofte opp i innlegget midt om Gjøn og eg har tidligere vært på jakt etter Peder og Villich gjennom dette innlegget. [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=28502&sok=oddvar>LenkeDa eg gikk gjennom tjenere på Sotra, så dukkar Havtor og Askild Josefsen opp på Lerøy og Tyssøy. Peder Ellingsen også født i Hardanger, dukker opp samme sted som Askild, mens da Villich dukker opp på Børnes, som ligg rett over fjorden for Lerøy. Peder Ellingsen slo seg ned på Bjorøy, mens Villich slo seg ned på Taranger. Askild og Havtor har eg ikkje funne ut av enda, men Havtor sin alder er nesten den samme som Håvard Josefsen, mulig at dette er samme person?Lenke Lenke Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Ja eg kan heller ikkje skjønne at det står noe annet enn Hafftor. Eg skumma videre oppover for å prøve finne Askild, men uten suksess. Eg ser derimot at det mangler noen år i kyrkjeboka mellom 1685-1689.Står det noe i bygdeboka om hvem disse var, tenker da på om de tilhørte fattige folk eller om de slekta til de meir kjente slekter det er forska på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Etter alderen i 1701 er Askild/Askjel akkurat så ung at familien må være flyttet fra Tveito. Det gjorde de nemlig i 1691 da en ny eier kjøpte gården og tok den i bruk. Josef var leiglending. Hans farfar skattet av en geit og en sau i 1657.Navnet Havtor er typisk for slekta etter Torstein Bjørke (som ikke var den samme som Torstein Askjelson). Denne slekta sprer seg fra Ålvik ut over hele Hardanger. Om denne slekta er involvert her, er vanskelig å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Namnet Josef dukkar opp seinare i kjelder frå Sund: Josef Johannesson Glesnes f. kr. 1737. Han er truleg son til Johannes Halvorsson Glesnesholmen og Brita Sjursdotter og vart gift med Ragnhild Olsdotter Hammersland. Dei fekk fire born i perioden 1760-1768.Er det noko samband mellom Josef f. kr. 1737 og Havtor Josefsson nemnd i 1701?Er lagnaden til Havtor Josefsson kjend?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.