Gå til innhold
Arkivverket

[#69052] Hans Thøger Taraldsen.


Gjest Thorbjørn Granlund
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Er det noen som klarer å spore denne mannen, mellom 1867, og 1900 ? Hans Thøger Taraldsen, født i Rakkestad i Østfold, 12.04. 1852, konfirmert i Rakkestad, 06.10. 1867. Han ble folkeskolelærer. Klarer ikke å spore ham etter konfirmasjonen, før enn i 1900. Da var han lærer på en skole i Åmot, Hedmark. Han giftet seg i Åmot kirke, 10.07. 1902, m. Dorthea Syversdatter Nergaard, Åmot, f. 15.08. 1868. Disse ble senere skilt, og han døde i Rælingen i Akershus, 08.03. 1931. Men hvor han oppholdt seg disse 33- årene før 1900, er en gåte. Har heller ikke klart å spore hverken hans foreldre eller to søsken etter hans konfirmasjon. Jeg lurer på når han forlot Rakkestad, og når han kom til Trysil, eller Åmot ? Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Takk for svaret, men dette har jeg jo funnet. Men hva menes med gått til alters tidligere ? Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei igjen. Det er ganske pussig at det kan gå an å være så anonym i løpet av en så lang periode. Ikke engang under ' Norske Skolefolk er han å finne. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Jeg har nok vært litt for rask her m.h.t kolonnen for å gå til alters,Håpet i min enfoldighet at det betydde tidligere vielse, på godt gammalt norsk brukes jo utrykket 'å gå til alters' der også.Men i denne sammenheng er det kanskje brudens konfirmasjon det er snakk om, eller om de har mottatt nattverd?Jeg har ikke funnet kirkelige hendelser i Åmot i årene førut for 1902 på Hans Thøger Taraldsen.Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

Hei..Kan det være broren Anders Taralds.som er skomaker og registrert på både Muraas og Nordal i Rakkestad i Ft 1901??mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Kan han ha teke seg ein tur over til Sverige i denne perioden? Eller eit anna land for den del.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Takk for svarene. Først til Hilde. Denne personen her har nok neppe gått til alters frivillig. Til Tom Erik. Det kan stemme, for Hans Thøger Taraldsens eldste bror het Anders, og faren var også skomaker. Så til Marianne. Det blir nok vanskelig å finne ut noe konkret om denne personen.Han kan godt ha kommet tidlig til Åmot, men vi får jo ikke sett folketelling for Åmot i 1875, så da blir det vanskelig. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.