Gå til innhold
Arkivverket

[#69057] Fuxerna november 1756, lesehjelp?


Gjest Eva Tomter
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Tomter

Hvis vedlagte bilde vises, ville jeg gjerne ha hjelp til å tyde dåpen til drengebarnet den 7.11.1756. Faderns navn, gårdsnavn, moderens navn.

bilete6905.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Eva!Det var litt vanskeleg skrift dette, men eg prøvar...Novemb. d. 6 Føddes och 7 døptes Anders.Fader Carsten Toresson på Ärebohl. Moder Barta[?] Larsdotter.Mansfaddr. Anders Olofsson på Edet. Erik Pärsson på Lunden. Olof Larsson vid [.]yrs[...]Qvinsfadr. Hustru Bärta Larsdott: i Nedre Foxerna barnet[?] pig. Anna Toresdott: på Ärebohl. Anna Christensdott: i N: Foxerna [.....] Christensdott: i ryr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hva med Karsten(Korsten) Kor..son Mor Marith Lar..tdotter.Morens for navn starter med M og etternavnet med L. Jeg trodde også først det var Larsdatter, men så er det den bokstaven mellom evt. s- og dotter. Farens navn, der begynner begge navn med samme bokstav og det mener jeg er en K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Ja, det kan sjå ut som du har rett i det, Aud.Då er farsnamnet Torsten Toresson. Eg ser det no at begge førebokstavane er dei same. Morsnamnet er eg meir usikker på, men kanskje er det Brita. Er det namnet brukt i Sverike, forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Takk for svar. På Årebol i 1781, bor det en Thore Torstensson 32 år med hustru og barn, samt enken Britta 57 år. Det kan jo godt være sønnen til Torsten Toresson og hans hustru (mor til Thore)? Jeg syntes ellers også at moras navn kanskje skulle startet med N eller M. Brita er mye brukt i Sverige. (Også Børta, men det tror jeg ikke det skal være.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Det skal ikke være Carlsdotter? Ser man på denne C er den ulik L som vi finner i Larson og Larsdott. lenger nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Det skal ikke være Carlsdotter? Ser man på denne C er den ulik L som vi finner i Larson og Larsdott. lenger nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Hei, takk for innspill.Jeg tror det skal være L, se neste side øverst, der er det Lyst første gangen for Mons Monsen. Tror han skal vies til Anna Biørnsdatter, så da begynner vel moras navn på B også?Barnet skal være Anders Torstensson. De litt slappe P'ene er tydligvis s.

bilete6922.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.