Gå til innhold
Arkivverket

[#69058] Hans Hansen Kolva 1827. G.M. Maren Andrea Sørensdatter. 1840. Brunlanes, VF


Gjest Unni Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Knudsen

Hei. Leter etter vielsen til Hans Hansen Kolva født 23 april 1827 i Siljan Telemark og Maren Andrea Sørensdatter født 1840. Her er lenkenen til datteren Marie sin fødsl/dåp. Har ikke funnet fler barn, men det er jo mulig at de har det. Vet ingenting om Maren Andrea Sørensdatter, utenom at det det står i kirkeboka at hun er født i 1840.Er det noen som kan hjelpe meg med dette.Mvh: Unni Knudsen.Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Kjose i Brunlanes, Klokkerbok nr. III 1 (1866-1890), Fødte og døpte 1878 side 19. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3074&idx_id=3074&uid=ny&idx_side=-21>LenkeKildeinformasjon: Vestfold fylke, Kjose i Brunlanes, Ministerialbok nr. IV 1 (1878-1917), Fødte og døpte 1878, side 1. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei og takk til deg Bjørg.Ja det er nok henne. Her med foreldre og søsken, så fint.Hun har kanskje giftet seg i Siljan også da siden at hun er født der.Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Vet ikke helt om dette kan være helt riktig. Jeg har en lenke øverst som henviser til fødsl/dåp til datteren Marie født 30 april 1878 , Malerød Kjose VF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Her er Maries konfirmasjon og da bor de fortsatt på MalerødPermanent sidelenke: LenkeEr det ikke Hans Hansen Klova som er farens rette navn tro?Sissel Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Ja, men dette kan jo stemme godt. Hun flytter jo som enke i 1873.Så da kan hun jo ha giftet seg mellom 1873 og 1878.Ser at det står om attest i 1875.Kanskje for å gifte seg på nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Hei igjen! Jeg nevnte det med Klova fordi det er et underbruk av Malerød.Her er Maren Andrea sine to sønner fra første ekteskap i FT 1900:LenkeHar foreløpig ikke funnet datteren Inger f. 1872Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Takk for svar.Far til Marie, Hans Hansen Kalte seg Kolva til etternavn, etter gården de bodde på, har jeg hørt.Det står at hun er enke, da hun gifter seg med Hans Hansen. Så her kan alt stemme med flyttinga til Gjerpen. Ser ut til at far til Hans Hansen, også heter Hans Hansen. Kan presten ha skrevet feil etternavn på faren?? Hans Hansen (Kolva)døpt 3 februar 1828 i Slemdal (Siljan) I mine papirer har jeg at Hans sin far heter Hans Mikkelsen og moren heter Berthe Hansdatter hakebro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Jeg tror fortsatt at det da er ment Klova u/Malerød. Jeg har søkt i den skanna bygdeboka for Siljan, og der er aldri nevnt Kolva. Akkurat nå er det håpløst å komme inn på de skannede kirkebøkene, men i en avskrift av kirkebok for Siljan i det aktuelle tidsrom, finner jeg dette:1828 03.feb 09.nov 1827 Hans Hans Mikkelsen Huusmand Birthe Halvorsdatter BakkeneHer stemmer ikke fødselsdatoen som du har oppgitt i innlegg nr. 1, men kan ikke se at det er andre kandidater.Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei. Joda Kolva er under Malerød. Er usikker på Vielsen, siden at faren til Hans Hansen (Kolva) heter Hans Mikkelsen og ikke Hans Hansen. Her kan jo presten ha skrevet feil. Har at Hans Hansen er født 23 april 1827 og døpt 3 februar 1828 i Siljan/Slemdal). Ser at det er helt umulig å komme inn på Digitalarkivet nå.Tenkte å se på forovere ved vielsen til Hans og Maren Andrea, kan det være noe hjelp å få der?Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Da er Klova det rette navnet,- har tråkket mine barnesko i de områdene der. Her er dåpen til Hans i Slemdal, med foreldre Hans Mikkelsen Bakkene og Berthe Halvorsdatter Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1407&idx_id=1407&uid=ny&idx_side=-6>LenkeJeg ser også at Maren Andrea Sørensdatter dør i barselseng 20.oktober 1878. Dette må jo være med ett nytt barn. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

At Hans Hansens far også skulle hete Hans Hansen, er nok en feilskriving. Ved Maries vielse står det nemlig at brudens far og brudgommens mor er søsken. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4774&idx_id=4774&uid=ny&idx_side=-211>Lenke Brudgommen (Hans Julius Jahnsen) er født i Kjose med mor Anne Hansdatter fra Slemdal Permanent sidelenke: Lenke I april 1833 døper Hans Mikkelsen og Berthe Halvorsdatter sin datter Anne i Slemdal Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei og takk til dere.Her var det blitt mange svar. Har en del av dette fra før, men det gjør ingen ting. Alt er nytt for meg når det gjelder Maren Andrea Sørensdatter, hennes foreldere og barn. Visste heller ikke at hun hadde 2 ekteskap.Mvh. Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.