Gå til innhold
Arkivverket

[#69073] Hjelp til tyding av kirkebok fra Meldal 1682-1698


Gjest Arnfinn Wangsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfinn Wangsmo

Takk Berit,men dette er gresk for meg,kan det være barn født utenfor Ekteskap?Dette er vanskeligt?mvh Arnfinn Wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det står jo ikke direkte hva det gjelder, så det er umulig å si. Det kan være snakk om uekte barn. Det er iallfall noe som han måtte stå til rette for overfor presten, og få tilgivelsen for. Jeg trodde at om det var snakk om barn så var det vangligvis dama som ble nevnt først, og ikke mannen.Står det ingen ting i bygdeboka om Dombu eller Voldmo som kan gi et svar? Jeg er veldig usikker på om Voldmos fornavn begynner på H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Wangsmo

Hei Berit.Etter som jeg forstår det så var det vel slik i gamle dager at man måtte få tilgivelse for sine synder kanskje?Hans navn er Ifer(Iver)Endresen Woldmo angivelig f.1662,fikk en sønn (har funnet bare en foreløpig,har ikke visste hvor de kom fra) i 1691 Endre som er min tttt oldefar,se her Lenke tredje rubrikk fra venstre under Pladsen,Endre er Døpt 13.12.1691 3 søn i advent.Lite med info i de gamle Kirkebøkene.mvh Arnfinn Wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ifer ser veldig riktig ut. Med den typen lenker du legger inn kan man desverre ikke se årstall eller få bladd i boka for å sammenligne bokstaver. Det hadde vært fint om du hadde klart å legge inn permanent sidelenke isteden for perm. billedlenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Lenka virker flott den, iallfall foreløpig. Jeg ser ikke forskjell på adressene. Noen forsvinner etter 30 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Wangsmo

Hei og takk for tipset Ivar ja det er mye vi gamle ikke forstår enda.Forstår ikke helt hva du mener Berit med at noen forsvinner etter 30 min?Kanskje det er automatisk utlogging somm gjør det? mvh Arnfinn Wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Berit ber om permanent sidelenke så vi kan bla fram og tilbake og studere andre eksempler på håndskriften. Forøvrig leser jeg etter Publ. absolv. at 'Herr Voldmo ber om Frelse med Brit Dombu'. Synes det gir mening, for dette er vel på en måte bestillings-, kjøreplan- og regnskapsboka til presten for ekstratjenester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Ivar har nok rett her. Det står 'Ifver Voldmo for forseelse med Brit Dombu'. Iver Voldmo har nok høyst sannsynlig fått et uektefødt barn med Brit Dombu. Har også vær borti tilfeller hvor et par har vært tiltalt for forseelse uten at det 'blef barn derav'.Folk kan også bli få påtale for andre forhold, men da skrives det som regel hva det gjelder (f.eks. sakramenforsømmelse). Når det står forseelse (eller leiermål som det enkelte ganger også står) har det med utenomekteskapelig forhold å gjøre.Kirkebøken for Meldal, Plassen og Rennebu kommer snart på nett. (Perioden 1682-1698 og 1705-1725). Først ute er Plassen.Jeg har forrsten litt om Iver Endresen Voldmos aner og etterslekt i min base. Hvis du har lyst, Arnfinn, kan du godt få oversendt en fil av det jeg har.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Tror jeg bøyer meg for den. Jeg var i tvil om det var bindestrek eller flekk, med det er nok en bindestrek. Ifarr (Ivar) er grei, den lå deg nok nær. Om det står med eller mod? Savner en strek nede, tror det står mod. Så Berit har rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Elda

Hei! Driver selv å leter i denne kirkeboka da spesielt på Plassen. I innlegg nr 14 skriver Inger at kirkebøkene kommer snart på nett, det er noe jeg ser frem til. Blir det her i Digitalarkivet og når omtrent kommer det?Vennlig hilsen Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Wangsmo

Mange takk til dere.Til Inger så er jeg mottagelig for den filen du nevner,min email er:awangsm@online.no Når det gjelder kirkebok for denne plassen,er det sånn og forstå at det er mere info?For meg virker det som om at det er umulig å koble sammen folk på riktig plass,er ikke så rutinert når det gjelder noe så gammelt.Har du Inger lest i disse nye kirkebøkene du nevner?Jeg har ingen forutsetning til å være enig med nr.11 Per når det gjelder hans fremstilling om den 'Kjøreplan' til Presten,har ikke forsket så lenge. mvh Arnfinn Wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Øverst:And Ingebrictsd: Voldmoe fra Høelandet for begagne leyermaal med Olle Olsen Storfugelaas paa Høelandet.Nederst:Iver Endresøn Voldmoe Soldat, fordi hand over 1 1/2 aar hafde holdet Sig fra Herrens Nadvere.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Wangsmo

Takk for det Else.Vi for bla vider i de gamle bøkene for å finne mere barn osv,litt bedre skrift på 1700 tallet. mvh Arnfinn Wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Wangsmo

trenger litt hjelp igjen til å tyde dette Giftermål med Endre Voldmo og Magnhild....nederst til høyre på s.66 Lenkemvh Arnfinn Wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Wangsmo

Takk for det Aud.Jeg tydet det også dit hen,men det andre som står der kan ikke jeg tyde.Hvis jeg har riktig far på Magnhild så heter han:Ole Tellevsen Berg,Berg,det er nok et plassnavn der?Det skal ikke være lett,men det er spennende.mvh Arnfinn wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Innføringen under er vielsen til Oluff Lille Næve og Magnild Pedersdatter. - så er det dåp av barnet til Lars Aamod og introduksjon av barselkvinne®. Skal se hva jeg finner i bygdeboka om Berg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Sørgard Berg er omtalt fra side 214 i bygdeboka()Gard og Ætt, I, Nils Lykkja). Det stemmer at Magnhild, f. 1694, var datter av Ole Tellevsen på Sørgard Berg, gm Endre Ivarson Vollmo i 1720.Ole Tellevsson var født 1651, gift 1685 med Marit Monsdatter Rigstad, f 1663. Hans far Tellev Olsson, f 1616 'hadde garden frå 1650-åra og fram til 1685. Etter som det var lensmannsgard i desse tider må ein tru at han var lensmannen.'Tellevs foreldre var Ole Berg og kona som 'var buande her i 1607. Dei hadde 3 born: Tellev, Even og Randi.'mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.