Gå til innhold
Arkivverket

[#69073] Hjelp til tyding av kirkebok fra Meldal 1682-1698


Gjest Arnfinn Wangsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Marion Røen

- kan ta med at Vollmo er omtalt i samme bok fra side 411. 'Endre Rasmusson Vollmo, f 1618, gm Kari, var leiglendingsfolk på garden i 1646, og sonen tok over etter dei. Iver Endresson, f. 1662 gm Guru Sivertsdotter, overtok bruket i 1694. Dei hadde 7 born'.Deres 2, barn var Endre, f 1692 'overtok garden.''Endre Iversson, f 1692, vart den første sjølveigaren. Endre vart i 1720 gm Magnhild Olsd. Berg f 1694.'- det er selvsagt flere opplysninger om garden og folket der i bygdeboka. Den siste generasjonen av denne slekta på garden var Endre og Magnhilds sønn Iver, f 1724 og hans familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Wangsmo

Mange takk Aud,her var de mye info.Endre f.1618 er den siste anen jeg har med.Du nevner 7 barn,står de nevnt i boken med navn?Mons Endresen Vollmo f.1727 kommer jo til Bratsberg og blir gift der Marit Knudsdatter Bratsberg f.1722.Derfra har jeg mye,tror jeg?Jeg må kanskje låne den Bygdeboken,hvis det er mye og hente der,hva tror du?Hva heter boken,er det som nevnt ovenfor?mvh Arnfinn Wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

For å ta det siste først: Boka heter Meldal bygdebok, bind 3, Gard og Ætt ved Nils Lykkja. Jeg tror nok du vil ha interesse av opplysningene som finnes der.Iver Endresen og Guru Sivertsdatter barn: 1. Anne, f 1690 gm Erik Skrubbholt i 1710 2. Endre, f 1692. Overtok garden 3. Anders, f 1694 4. Lars, f 1696 5. Elli, f 1700 gm Arnt Stolsmo i 1740 6. Berit,f 1702 7. Sjur, f 1705Endre Iversen og Magnhilds Olsdatters barn: 1.Iver, f 1724. Overtok garden 2. Marit, f 1726, gm enkemann Ole Stokke 3. Ole, f 1729 4. Mons, f 1731 (stemmer ikke med fødselsåret du har) 5. Lars, f 1733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Wangsmo

Takk igjen Aud.Jeg tenker på navnet Røen som jeg også har i min slekt fra Rindal og Løkken er det noen forbindelser? Da for jeg bestille den boken før jeg begynner å sjekke mere i KB.Det er nå vi fikk info om hvor anene begynte,trodde at det startet i Klæbu,der har vi også Vollmo,men det er jo sånn ting som gjør det spennende å holde på med dette.Nå håper jeg at Inger nr 14 sender meg noen tips på awangsm@online.no hun hadde noe på Voldmo. Det er virkelig fint at det er så mange engasjert mennesker som følger med,og all den fin hjelpen du har her i dette forum,takk skal dere ha alle sammen.mvh Arnfinn Wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

- bare hyggelig å kunne hjelpe når en kan. Jo da, jeg er meldaling av fødsel, men navnet mitt har jeg fra Nestua Røen i Romundstadbygda i Rindal ... kanskje har vi felles aner ? Inger B. hører du sikkert fra - har den glede å kjenne henne; hun er både kunnskapsrik og hjelpsom !mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Wangsmo

Takk for det Aud.Jeg tenkte på min Tante Margit Toresdatter f.20.7.1925 i Løkken hun er datter av Tore Olsen Røen f.11.1.1894 og Johanne Olise Amundsdatter Langmo f.10.2.1904 Langmo,Stadsbygd.Hun var gift med min onkel Ludvik Wangsmo.Er det noe kjent? Min epostadr.awangsm@online.no mvh Arnfinn Wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Jeg hadde mange av mine venner i ungdomstida på Løkken og Bjørnli, men Røen-familien på Løkken er jeg ikke i slekt med. Jeg slo opp i bygdeboka (Rindal) og fant Ole Toresen Røen (f Løset)- Tores far. Han var først gift med Ingeborg fra Nestua Røen som døde barnløs. Mente jeg dro kjensel på navnet til et av Tore og Johannes barn - og det stemte; hun er gift med en slektning av meg på farmor si side ! (- og mormor var fra Surnadal, så jeg har alle bygdebøkene for Surnadal også).mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Wangsmo

Takk Aud.Min Farmor heter Marie Larsdatter Sylte født 8.10.1884 i Surnadal,og der har jeg hatt noe kontakt med Endre Holten(Bygdebokfofatter)Røen var vel ikke så stor?mvh Arnfinn Wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Endre Holten har jeg også hatt kontakt med - både på telefon og email; har felles aner med ham. Når det gjelder Røen-familien på Løkken var Margit den eldste av 8 søsken. Jeg er slekt med mannen til barn nr 6 ...mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Wangsmo

Takk Aud.Jeg har også slektsforhold til Endre.Kan du sende meg din emailadr,min står på denne siden.Her skal vi jo snakke om Voldmo?mvh Arnfinn Wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Wangsmo

Hei Aud.Du nevner Mons f.1731 at det ikke er riktig årstall,men her står det at han er 52 år gammel da han fikk et høylass over seg og døde i 1779 Lenke se på høyre side i den første rubrikken nederste halvdel av siden.Jeg har ikke funnet han født enda.mvh Arnfinn Wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Absolutt enig med det du skriver i (35) - det 'sporet av' her. Tar kontakt på email.At fødselsår ikke stemmer helt er ikke uvanlig; sikkert riktig Mons. Jeg har også forsøkt å lete etter dåpen hans, evt. moras introduksjon i kirka. Ikke helt enkelt å finne da en må lete i den kronologiske delen av kirkeboka. Det kan også være fødselsåret er blitt feil i bygdeboka.mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Wangsmo

Hei Aud.Har vært ute og beiset litt på verandaen,det må også gjøres.Det med årstall har vi jo opplevd noe ganger at det ikke stemmer,men da må man lete mere.Fikk foresten masse info av Inger (nr.14)på email i dag.Var det bare Kronologiske bøker de begynte å føre på den tiden?mvh Arnfinn wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Nå fant jeg Mons/Mongs` sin dåp - høyre side, ca midt i ytterste 'kolonne'. Fint at du har fått info fra Inger; kanskje hadde hun denne dåpen også. Lenkemvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Wangsmo

Så flink du er Aud.Det er nok riktig person,da blir det noe år i forskjell ca 4 år det er vel bare og godta det.Mons og Mogens har vært nevnt om han før.Tenker bare på det som sto ved hans Begravelse i 1779 om at han var 52 år.Han ble Døpt Dom 5 p.patrika syns jeg det står?Hvilken dato blir det?Det var mye fra Inger skal sjekke etter hvert,men jeg fant ikke denne datoen. mvh Arnfinn Wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Jeg fant dåpen hans på FamilySearch også - der er datoen oppgitt til 29. april 1731. - og hans mors introduksjon i kirken etter fødselen finner du litt lenger nede på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Takk, Aud Marion, denne datoen hadde jeg ikke i min slektsbase, men nå er den kommet med.Det ble tidligere i debatten spurt om tidsperspektivet på utleggelse av disse kirkebøkene. Hvor lang tid det tar før alt er ute på nettet avhenger av om opplysningene skal samles i en base eller deles opp for hver kirke (Meldal, Plassen, Rennebu). Plassen er ferdig til utleggelse hvis den skal legges ut for seg selv. Ellers må det finpusses på en del data på de andre.Til Per Håkon (11): Du nevner at denne boka 'er vel på en måte bestillings-, kjøreplan- og regnskapsboka til presten for ekstratjenester'. Den er nok ikke det. Det er en vanlig kirkebok fra den tiden.De elsdte bøkene er nok litt mangelfulle, dessverre, men de er absolutt bedre enn ingenting. Mange steder i landet har de ikke bøker så langt tilbake i tid, så vi får i alle fall gleden av den informasjonen den gir.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Wangsmo

Takk til dere begge.Nå har jeg fått så mye fra Inger at det er masse jobb å gjøre,sendte deg en mail nå Inger.En stor takk skal dere ha begge to for hjelpen.Din email har jeg Inger og Aud kommer vel senere.Ha en fin kveld begge tomvh Arnfinn Wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Wangsmo

Er dette en dåp i 1688 med barnet Lars til Iver vanskeligt å lese Lenke Øverst til høyre på høyre side i bokenmvh Arnfinn Wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.