Gå til innhold
Arkivverket

[#69084] Ole Andersen fra Viggja f. 1829


Gjest Bernt Wulvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Bernt Wulvik

Søker Ole Andersen f. 1829 i Børsa. Bodde sannsynligvis på Viggja. Han flyttet av ukjente grunner (uten foreldre) til Frøya allerede som 12-åring hvor han giftet seg (1864). Kirkeboka for Børsa som ligger på nettet er vanskelig å tyde for det aktuelle tidsrommet. Kjenner noen til hvilken gård/plass Ole kom fra og om det er oppgitt noen grunn til flyttingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Antar dette er Ole Andersen med familie i 1865, Vågå, Sletten og Dolm:[url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=f61617&gardpostnr=871&personpostnr=6048&merk=6048#ovre>LenkeHer er vielsen i 1864: LenkeHer kan være dåpen til Ole Andersen (pos. 9): LenkeFinner ikke disse igjen på Sildværet, men en mulig kandidat til Oles far er denne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Wulvik

Mange takk Inger! Fødselsåret stemmer ikke helt, men det trenger ikke å bety så mye. Tror jeg må finne han som konfirmant på Frøya, antar at korrekt fødselsdato er oppgitt der. Fant en annen Anders Erichsen i FT 1801 under Wiggen/Daløen, kan han være mulig far? Mvh Bernt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Bonesmo

Hallo Bernt! Er du inne på Wulvik eller Røhmesmo siden? Min e-postadresse er olav.bonesmo@skurdal.net Hilsen Olav Bonesmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Bernt Wulvik

Har noen mulighet for å sjekke kirkeboka, ev klokkerboka, for Hitra (Dolm) mht konfirmasjonen (1844 /-) til Ole Andersen? Forhåpentligvis er det oppgitt fødselsdato og ikke bare årstall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Ansnes

Har bladd raskt gjennom Dolms kirkebøker 1841 - 1845 og KB for Sletta, Frøya, 1846 og 47 ( sistnevnte er kortere og lettere å lese, starter i 1846 ) har ikke funnet Ole Andersens konfirmasjon. Årene 1843 - 1845 er spesielt vanskelig å lese, og en nærliggende forklaring er at jeg har oversett ham. Var foreldrene i live (?) kan det kanskje også være at han reiste tilbake til dem og ble konfirmert der ? Finnes han som konfirmert i Hitra prestegjeld, skal hans fødsels- og dåpsdag være oppført, ettersom han ikke er født/døpt i prestegjeldet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Bernt Wulvik

Jeg tror Inger har rett mht fødselsdato (18. des 1828, døpt 27. jan 1829). Fant ikke Ole som konfirmert i Børsa, men har nå riktig fødseldato og foreldre. Får prøve å finne giftemålet til foreldrene. Klokkerboka for Børsa 1817-1837 (folio 50 nr ) var tydelig skrevet, men skjønner ikke alt som er skrevet etter Kari Olsdtr. af ..... Kan noen hjelpe meg? Gjerne ogå navn på faddere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Kari er 'af bondestand' Som par er de vel 'huusfolk og Daglønnere.' De siste fadrene er også 'af bondestand'. Den første fadderen er Klemet (?sen) Høyset og de siste er Erik Jens. (eller Jonsen ?) Wiggen, Dorothea (dette er jeg usikker på) Simonsdtr. Wiggen, Guru Jens/Jonsdtr. Krangsaas- - må se nærmere på fadrene; er ikke sikker på dem ..mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

- en bror til Ole, Erich, født og døpt i 1831: Lenke Sør-Trøndelag fylke, Børsa i Børsa, Klokkerbok nr. 665C01 (1817-1837), Fødte og døpte 1831, side 65.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Sør-Trøndelag fylke, Børsa, Ministerialbok nr. 665A06 (1830-1856), Fødte og døpte 1831, side 7 (nr 102): Lenke Erik Andersen Wiggen - foreldre Anders Eriksen Wiggen og h. Karen Olsd. - bare 2 av fadrene er notert her: John Hansen Engen og Valborg Jensdtr. Storsanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Wulvik

Mange takk Aud! Har lett etter giftemålet til Anders og Kari, men har ikke funnet det ennå. Ser imidlertid at kirkeboka kaller Kari for Karen. Ettersom jeg har sett etter Kari kan jeg ha oversett giftemålet, evt at de ble gift et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Bernt Jeg har sett litt på kirkebøkene for Børsa og 'omland' og det nærmeste jeg er kommet med brudepar som har 'riktige' navn er disse to, viet 10. mars i 1825(høyre side): Lenke Sør-Trøndelag fylke, Byneset i Byneset, Ministerialbok nr. 612A06 /1 (1816-1828), Ekteviede 1823-1825, side 201.Forloverne deres er Ole Carlsen Langørgen og Ole Bengtsen Langørgen. Brudgommen er 37 år og bruden 34 og da skal det være mulig å finne dem begge i folketellinga for 1801 - men dette trenger selvsagt ikke å være 'riktig' par.Jeg har ikke funnet flere barn med foreldre Anders Eriksen og Kari/Karen Olsdtr.; de 2 sønnene som er kjent er nok oppkalt etter bestefedrene som vanlig var.mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Husdal Brevik

Her er en kandidat til Karen Olsdtr. Denne Karen er døpt 2.mai 1789, og datter av Guru Jonsdtr. og Ole Andersen, Buvika.Buvikboka bind 1 (Jon O. Snøfugl, 1977): s. 47 Hagen under br.nr. 1 (Ølsholm), ca. 1789-1832.Ole Andersen, f. ca. 1743, gift 1.gang 81, døde 25.sept. 1832, 89 år.Gift (1) Karen Kristiansdtr. f. Saltnes 1761, konf. 75 Snøfuglshaug, døde 1787, 24 år. Ingen barn.Gift (2) Guru Jonsdtr. fra Olstad, f. ca. 1760, gift 1787, døde 1802, 42 år. Barn: 1) KAREN, døpt 2.mai 1789, g.m. Anders Eriksen, flytta ut. 2) Elen døpt 11.des. 1791. 3) Anders døpt 17.jan. 1794. 4) Ragnil døpt 23.april 1797. 5) Jon døpt 19.jan. 1800.Gift (3) Anne Eriksdtr. Ingen barn.Mvh Karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Wulvik

Mange takk både til Aud og Karen. Ser ut som Karen er riktig navn på kona til Anders. Har prøvd å finne navnene i avgangs- eller tilgangslister, men det er ikke sikkert presten var så nøye med det, har i alle fall ikke funnet dem ennå. Kan ikke stemme at far til Karen er Ole Andersen fra Buvika. Ved giftemålet til Anders og Karen er Ole Bengtsen oppført som far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Wulvik

Takk for jeg ble korrigert Aud, var litt kjapp og oppfattet navnene i kolonnen som fedrene. Ole Andersen i Buvika kan være far til Karen Olsdtr. I så fall kan Ole Andersen og Enger Engelsdtr ha kalt opp si førstefødte datter (Anna Gurine) etter mor til Karen Olsdtr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Bernt!Engel Kristoffersen,Inger Engelsdatter's far,er min 3 tippoldefar.Sitter og leser i slektsboka 'Slektningan vår gjennom 200 år'. Har slekta til Inger ,men om Ole Andersen står det bare at han er født 1829,Børsa,og at han og Inger fikk barna Gurine,1864,Anton,1866,Ulrik,1868,Kristen,1871.Inger var i første ekteskap gift med Enok Knudsen Vågø.Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Bernt Wulvik

Familien på Sildværet kan være riktig ut i fra at slekta skulle komme fra Viggja. Hva som fikk familien til å sende Ole til Frøya, eventuelt om han ble sendt til Frøya fordi foreldrene døde eller ikke var i stand til å forsørge han vet jeg ikke. Imidlertid hadde denne Ole på Sildværet en bror Erik, som ble født 20.3.1831. Har forsøkt å lete etter han og finner en Erik Anderss. som stiftelseslem på Carlseng gård i Hlade sokn (Strinden, FT 1865) og er oppgitt til 35 år (stemmer ganske bra, født Byneset prgj). Kanskje var det slik at begge brødrene ble sendt bort av en eller annen grunn en gang rundt 1841. Er det noen som vet om det finnes noen fortegnelse/protokoll fra Carlseng gård, som jeg antar var en slags institusjon for slike, med opplysninger om den enkelte stiftelseslem? Bør vel også sjekke litt i kirkeboka for Børsa mht eventuell dødsfall til foreldrene omkring 1841.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Brynjulfsen

John Tore sitt innlegg henviser til giftemål 1824 mellom Anders Erichsen Langørgen (37) og Karen Olsdatter Langørgen (34). Eldste datter Karen ble døpt der året etter, og det er nok grunn til å anta at hun er søster til Ole Andersen. Vedr. Karen Olsdatter sitt opphav, er jeg temmelig sikker på at innlegget til Karen Husdal har mye for seg. Anders Erichsen er vanskeligere. Kirkeboken (Byneset)kan tydes dit hen at han ble døpt 1788 av foreldre Erich Olsen og Karen Andersdatter. I 1801-tellingen bor en Erich Olsen på Meistad (Vigen) med 2. gifte. Første hustru (Karen?) må ha gått bort mellom 1792 og 1801. Anders Erichsen er selv ikke der, men på den tiden ble barn satt bort til arbeid/foster allerede fra 12-års alder. Han må ha vært mellom 12 og 14 år, og det finnes et par alternativ i omegnen. Mvh Yngve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bernt Wulvik

Fikk opplysninger fra Statsarkivet vedr Erik Andersen Lervik. Han ble innlagt 10.09.1862, 31 1/2 år gammel. Det er ikke opplyst fødselsdato, fødested eller foreldre, bare at han var hjemmehørende i Hitra prestegjeld, Sletten sogn. Imidlertid er han oppgitt som født i Byneset prgj ved FT 1865 (Plassen Sildværet lå under Byneset prgj den gang.) Han døde 11.01.1868. Finner ikke han heller som innflytter til Hitra (søkt omkring 1841).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.