Gå til innhold
Arkivverket

[#69088] Hans Jørgensen Bye, gift 1814 i Christiania, senere Porsgrunn


Gjest Ole Bjørn Darrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Bjørn Darrud

Hei,jeg leter etter opphavet til Hans Jørgensen Bye (Trompeter med det ridende ....) som gifter seg i Oslo Domkirke 21.12. 1814 med Hellwig Maria Andersdtr Nielsen. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7235&idx_id=7235&uid=ny&idx_side=-52>LenkeDe får barna Juliane Maria Bye (1818 i Christiania), Hans Jacob Bye (1820 i Christiania) og Niels Jørgen Bye (1823 i Porsgrunn).Hans Jørgensen er også omtalt som 'Hans Jørgen'. Han var organist i Porsgrunn.Famileien er nevnt i folketellingen 1825 i Porsgrunn: Lenke Her oppgis alderen til Hans Jørgen(sen) å være 36 år, mao født ca 1789.Hans Jacob og Niels Jørgen blir begge kjøpmenn i hhv Skien/Heddal/Skien og Porsgrunn.Jeg har en kandidat til Hans Jørgensen Bye i 1801 tellingen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Jeg har en med det navnet i et biografialbum om underoff.: Hans Jørgensen Bye, f. ca. 1789 i Bærum eller Kristiania. Anhvervet ved 10. art.komp. i Kristiania 26-5-1809, 20 år gml. Trompeter ved samme komp. 1812. Trompeter ved 1. gevorbne ridende batteri 1-1-1818. Tok avskjed fra 26-5-1821.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det spørs om ikke dette kan være Hedevig (Helvig) Maria Bye som barn, sammen med sin mor (Enger/Inger) og far i Christiania i 1801 [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=f18010301&gardpostnr=759&personpostnr=8727&merk=8727#ovre>Lenke .Bye er jo et vanlig gårdsnavn. I Christianias nærhet har vi to Bye-gårder i Fet, to i Enebak, en i Rælingen og en i Tanum (i Asker/Bærum).Siden det er en antydning om Bærum (Asker) som mulig fødested for Hans Jørgensen Bye, så kan det være klokt å sjekke kirkeboka her.-Har verken tid eller tiltrekkelige lese-evner til å gjøre dette kjapt, men kanskje den første Hans på venstre side kan være en kandidat ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Mange takk begge to!Iver, din 1801 forbindelse til Helvig er korrekt. Den Hans du peker på i kirkeboken er vel sønn til Thor Jørgensen 'Rustan'?Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg kikket på denne da også jeg har hatt problemer med å identifisere 'Bye'. Helvig Maria har Ole Bjørn tydeligvis allerede funnet, men Hans Jørgensen (døpt i Slottskirken 07.04.1790) som sønn av soldaten Jørgen Hansen og Juliane Olsdatter (viet samme sted 15.10.1784) er ikke så enkel (ikke Juliane Hansen som i FT 1801). Jeg har ikke funnet noen link til 'Bye'. Og vi har sett på de samme Bye-gårdene. Selv har jeg latt saken ligge og håpet på at svaret dukket opp 'underveis'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Carstenvedr. (2) skriver du 'Hans Jørgensen Bye, f. ca. 1789 i Bærum eller Kristiania'.Vet du hvorfor både Christiania og Bærum nevnes?Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Ole BjørnGjengir et avsnitt som står i forordet til boken: Arbeidet med dette verk har pågått gjennom 8 år. og det er lagt all mulig flid på å få de korrektest mulige oplysninger. Men da endel av de nedtegnede vita skriver seg fra efterkommeres eller bekjentes beretninger, som er gitt oss efter huhommelsen, må forbehold tas mot eventuelt forekommende feil, som derfor bes tilgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I Bærumsboka er ikke navnene Hans eller Jørgen brukt på By gård i Lommedalen. Husmenn står ikke oppført i boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Takk igjen til de som bidrar med bekreftelser og avkreftelser.Jeg 'tror' det er snakk om et slektsnavn og ikke en gårdstilknytning. Hans og etterfølgende generasjoner bruker 'Bye' uavhengig av hvor de bor.;-) Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Da jeg tok en foreløpig stopp i spekulasjonene i påvente av flere funn i arkivene, hadde jeg få holdepunkt: - 'Bye' er et relativt sjeldent slektsnavn i Christiania som dukker opp i hovedsak 'enkeltvis'. - 'Juliane' er i Christiania tilsvarende et relativt sjeldent navn blant vanlige borgere og de lavere samfunnsgrupper. Det er til enhver tid på 1700-tallet ca. 2-6 som har dette som eneste eller et av flere navn. - Jeg tror ingen av foreldrene til den Hans Jørgensen jeg nevner i (5) er født i Christiania eller Aker. Som en fortsettelse av (9), Bye-navnet kan like gjerne komme fra mors- som farssiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Heifinnes det militære innrulleringsdokumenter eller bemanningslister som viser hvor personer kom fra?Tenker her spesielt på Hans Jørgensen Bye som ble 'Anhvervet ved 10. art.komp. i Kristiania 26-5-1809, 20 år gml'.Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Dette er et skudd i blinde ( - men noen ganger treffer jo de også!):Jeg vet at Alf R. Bjercke i Oslo både har arbeidet med militære kilder og har kjennskap til en slekt Bye. Hvis han fremdeles er opptatt av slektsforskning, er jeg overbevist om at han gladelig deler sin eventuelle kunnskap om dette med hvem det skulle være!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Familien i FT1801 som det lenkes til i avslutningen innlegg 1 er vel fortsatt sterke kandidater til å høre hjemme her. Og det finnes en konfirmant Jørgen Hansen fra Ammerud (Aker), 18-åring i 1778 Lenke , men som ikke lar seg oppspore i Aker FT1801, og heller ikke lar seg oppspore blant de døpte i AKER omkring 1760.Når Hans Jørgen(sen) (BYE) fikk en underoffisers-karriere, var det bare rett og rimelig at han antok et navn som muligens verken hans mor eller far hadde brukt, og jeg tviler sterkt på at vi her går inn i en eller annen BYE-slekt, - med mindre Hans Jørgensen selv, betraktes som slags stamfar.Jeg er enig med Geir (10) at dersom Bye-navnet er plukket fra en gård som en av foreldrene har forbindelse til, så kan det like gjerne være Juliane Olsdatter (Hans Jørgensens mor) det kan være tale om. Hans Jørgensen selv, - som ble døpt i Slottskirken i 1790 ser ut til å være ”byegutt” fram til verving og ekteskap.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det var dette BYE-navnet i Christiania:Var det spesielt for trompetere? : Her har vi en Anders Andersen Bye: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=dp03011828gar&gardpostnr=71&personpostnr=556&merk=556#ovre>Lenke og Lenke og Lenke og som far Lenke Og så denne halvmaaneblæseren (trompeter?): Lenke (Byg, som nok skal være Bye Lenke og Lenke )Bye ser ut til å være et greit navn å ta for de som hadde militært engasjement Lenke .I 1819 fantes det sågar ei Mad. Bye som er fadder i en familie i Piperviken Lenke . Hun hadde antakelig vært gift med en skreddermester Lenke .Vår egen Hans Jørgensen Bye bar sin førstefødte til dåpen her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Ole Bjørn Darrud

Heijeg har funnet en konfirmant i Garnisonsmenigheten (samme sted som HJBs barn døpes) 24.4. 1808 som kan være en kandidat, men jeg trenger hjelp til å tolke hans fødested:Lenke'39. Hans Jørgensen fra Grønland født i ?L....?, 19'Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.