Gå til innhold
Arkivverket

[#69089] Kjøp og salg av bygdebøker/slektsbøker/oppdrag


Gjest Trygve Kikut
 Del

Recommended Posts

Gjest Trygve Kikut

Slekt1 er et nettsted som antagelig sitter på en av de mer omfattende oversiktene over bygdebøker i Norge. Nå har vi i tillegg valgt å opprette en markedsplass hvor de som ønsker det bl.a. kan kjøpe/selge bygdebøker/slektsbøker eller oppdrag.Pr. i dag har Slekt1 godt over 2000 unike besøkende og mer enn 15000 sidevisninger i måneden.Det har blitt ytret ønske i diverse forum om et fellessted for kjøp og salg av bygdebøker/slektsbøker og det er dette behovet Slekt1 nå prøver å fylle. All annonsering på Slekt1 er gratis!Vennlig hilsen Trygve Kikut http://slekt1.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Kan ikke se at det på slekt1 står noe om hvem som eier siden...Hvorfor er det ikke mulig å kontakte eier/admin uten å fylle ut et omfattende skjema? Burde faktisk være mulig å oppnå kontakt på email.....Av prinsipp bruker jeg sjelden sider hvor ovenstående opplysninger ikke finnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Kikut

Det er jeg som 'eier' nettstedet og ser at dette burde kommet bedre frem på nettstedet. Dette er nå ordnet under 'Om Slekt1' i menyen på venstre side.Når det gjelder 'Hvorfor er det ikke mulig å kontakte eier/admin uten å fylle ut et omfattende skjema?' så føler jeg at det er meget lett å kontakte meg via 'kontakt/tips oss' (også i menyen på venstre side). Skjemaet anser jeg ikke som omfattende men faktisk meget brukervennlig. Men jeg takker for alle tilbakemeldinger som kan hjelpe meg i å lage et enda bedre nettsted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Skjemaet er jo særdeles praktisk, idet man kan sende en e-post på et øyeblikk — uten å måtte logge inn på sin e-postkonto dersom man ikke er det.Ønsket i innlegg 2 uttrykker nok at avsenderen må oppgi sin e-postadresse og derfor ønsker å vite e-postadressen til mottageren. Og i alle tilfeller må den som ønsker å skrive en e-post på vanlig vis ha mulighet til det.Jeg kommer nok til å legge inn en annonse eller to etterhvert. Det er bruk for et slikt marked for slektsgranskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

André (5, du tar feilFor de som alltid er logget på email er det minst arbeid å sende email når det ligger en hyperkobling under denne. Er faktisk slik at skal du få svar på email så må også avsenders email oppgis. Jeg har forøvrig ikke problem med å oppgi min email når jeg vet hvem som får denEllers så ønsker jeg www.slekt1.com velkommen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Elise Bøe

Beklager hvis jeg er negativ, men dette lukter det kommersiell hensikt av. Hvis eier av siden kan bevise mange oppslag, så får han/hun reklameverdi. ;-( Jeg liker bedre at vi hjelper hverandre i Digitalarkivet. mvh Inger Elise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Ad innlegg 6:For den som ikke er innlogget på sin e-postkonto tar det adskillig kortere tid å fylle ut skjemaet, hvor man også oppgir sin e-postadresse slik at mottageren skal kunne besvare henvendelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Ad innlegg 7:Jeg kan for mitt vedkommende ikke se noe galt ved kommersielle foretak. Næringsdrift er en dyd som skal berømmes, og ikke en synd som skal fordømmes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Elise Bøe

Jo, noen ganger kan det fordømmes. Digitalarkivet har gitt verdifullt og pålitelig bidrag til diverse bygdebøker, og det ender jo kommersielt. Men det ligger veldig mye arbeid bak disse, selv om man får gratis hjelp,bygdebokforfatterne har i tilleg ytt gratis opplysninger til gjengjeld og det står det respekt av. Det er noe helt annet at noen vil sitte på baken og ta i mot rojalty fra reklamebransjen hver gang noen logger på siden din. Vi har sett noe lignende med søkedatabaser i USA, først var de åpne, men nå må du legge inn alle mulige personlige opplysninger, til og med kredittkort, bare for å gjøre et prøvesøk. Jeg lyder kansje paranoid, men jeg ser samme mønster her. Beklager at jeg er så negativ, men jeg liker åpenhet.mvh Inger Elise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine Tangen

(7) Også jeg foretrekker helt klart måten vi hjelper hverandre på, både her og andre steder.Men det ene utelukker ikke det andre. Og et nettsted som Kikut beskriver her over, er det behov for. Og skulle det oppstå en reklameverdi, som følge av at Kikut har latt handling følge tanke, og har åpner et slikt nettsted... Hva så? I fall er det vel fortjent.Og/eller er ikke reklame for andre nettsteder tillatt her på forum, er det dèt du mener?Et velment tips til Kikut: Du bør få korrekturlest sidene. dette idèt språket slett ikke er bra, dessverre (men heldigvis så er det en smal sak å få ordne sånt!). Etter gjennomgang vil også det hele fremstå som adskillig mer seriøst.(9) Iblant KAN næringsdrift fordømmes. For all næringsdrift er ikke nødvendigvis god, enn si ærlig næringsdrift - og den slags berømmer i hvert fall ikke jeg. (Merk at denne min kommentar IKKE har noen 'adresse' til dette initiativet fra Kikut.)Ellers: Husk at det er helt og fullstendig opp til den enkelte av oss, hva vi foretrekker av henholdsvis kontaktskjema eller e-post, da dere. Vi behøver ikke kritisere hverandre for våre ulike førstevalg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Kikut

Til Inger Elise BøeDu har selvfølgelig din rett til å mene det du mener og setter pris på alle tilbakemeldinger.Det stemmer at Slekt1 mottar inntekter relatert til de reklamevisningene som finnes på nettstedet. Disse inntektene må imidlertid regnes som ytterst minimale, og dekker ikke engang en promille av de flerfoldige arbeidstimer som er lagt ned i prosjektet. Jeg dekker selv utgifter knyttet til domenet m.m.Jeg har fra starten av lagt vekt på at Slekt1 skal være gratis å bruke, og være tilgjengelig for alle som deler vår interesse for slektsgranskning. Dette gjelder tilgang til informasjon som innholdsfortegnelser, digitaliserte slektsbøker, den nettbaserte bibliografien over bygdebøker, annonseringer i forbindelse med Markedsplassen, samt annen informasjon om emnet. Til sammenlikning finnes det bibliografier i bokform. Den evt. kommersielle bakgrunn for slikt 'ikke nettbasert' arbeid stilles det sjeldent eller aldri et lignende spørsmål ved. Ideen til Slekt1 vokste frem da jeg og flere med meg så behovet for en ressursside med denne typen oppdatert informasjon samlet på ett sted.Jeg håper du likevel også kan få utbytte av det Slekt1 kan tilby, og svarer gjerne dersom det skulle være flere spørsmål knyttet til nettstedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Kikut

Til Kristine TangenJeg ser at språket med fordel kunne vært lest korrektur på, det er noe jeg helt klart vil forsøke å forbedre.Takker for innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Vakre russiske damer Russiske damer søker norske menn. Se profiler og bli kontaktet-GRATISAnnonser fra Google---Hos Slekt1.com kan man visst finne litt av hvert, både slektsbøker og ektefeller. Det er godt at det satses på et bredt utvalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Kjempefint initiativ til Trygve Kikut.Jeg sliter selv med å få fatt i Oddernes bygdebok, så jeg skal registrere meg hos deg.Forøvrig vil jeg bare si at dette er en side laget med Joomla og community builder, derfor innlogging på den måten.Lykke til videre.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg har berømmet Trygve via en privat mail, og gjør det også her.Dette er et flott initiativ og jeg er sikker på at dette vil bli en suksess.Når det gjelder kritikere til at noen av oss med egen hjemmeside som bruker tusenvis av timer og tusenvis av egne kroner på å bidra til at slektsforsker-miljøet skal få en lettere og gratis måte til å tilegne seg kunnskap og materiale, så blir jeg både provosert og lei meg.Hvis det skal være slik at noen ikke unner noen av oss å tjene 50 øre timen ved å ha reklame på sin hjemmeside, ja da bør den personen miste tillatelsen til å ha Internett og heller bli jaget rundt gående på arkiver og biblioteker.Dette Trygve gjør er uansett uegenyttig arbeid som alle etter min mening bør sette pris på. Hvis noen har 'annonse-allergi' så er det fortsatt håp; det er bare å la være å besøke Trygves side, slutte å se på TV og radio, ikke lese aviser, dra ned gardinene og hold deg innendørsStå på Trygve :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine Tangen

(13) Les innlegget mitt, er du snill. Sitat: 'For all næringsdrift er ikke nødvendigvis god, enn si ærlig næringsdrift - og den slags berømmer i hvert fall ikke jeg'.Der finner du svar på spørsmålet ditt - og enda litt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Vil bare tilføye at Frostaboka nr.10 og 11 mangler for Trøndelag. Jeg har disse, men det er sikkert andre som skulle ønske å kjøpe nr.10 og 11. Hvorfor er ikke disse med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Kikut

'Nord-Trøndelag'. Når det gjelder Frostaboka mangler imidlertid innholdsfortegnelsen for nr. 3,4,10 og 11Samtidig som listen stadig blir utvidet blir det jevnlig lagt til informasjon om hva de enkelte bygdebøkene inneholder. Flere har kommet med slike bidrag også, noe som selvfølgelig blir kreditert.Vennlig hilsen Trygve Kikut http://slekt1.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Kikut

Her mista vi begynnelsen på mitt innlegg som skulle være: Jeg jobber stadig med å legge inn bygdebøker og får stadig tips fra observante besøkende (noe jeg setter stor pris på). Frostaboka nr. 10 og 11 mangler derimot ikke. Disse finner du under 'Bygdebøker i Norge' 'Nord-Trøndelag'. Vennlig hilsen Trygve Kikut http://slekt1.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja under 'Bygdebøker for Nord-Trøndelag' er de med med ser jeg nå, men når jeg søker på Frosta så får jeg dem ikke opp. Da starter det med nr.9, deretter 8 osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nr.3 og 4 får jeg heller ikke opp med å søke på ordet 'Frosta' nei. Det er ellers et flott nettsted du har laget, som sikkert blir til nytte for mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.