Gå til innhold
Arkivverket

[#69093] Orkdal: Søker Arnt Andersen Lykke, f. ca. 1793


Gjest Judith P. Abrahamsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Judith P. Abrahamsen

Jeg leter etter opphavet til min 3-tipp, Arnt Andersen Lykke. Han giftet seg med Beret Maria Kjeldsdtr. Sellæg i Overhalla, NT 16.06.1822. Arnt oppgis her å være 29 år, noe som borger for at han ble født ca. 1793. Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Ranem i Overhalla, Ministerialbok nr. 764A06 /1 (1816-1823), Ekteviede 1821-1823, side 195.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16462&idx_id=16462&uid=ny&idx_side=-74>Lenke I 1865-tellingen (Lenke) oppgis han å komme fra Orkdal. Arnt døde i Overhalla 26.11.1867:Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Overhalla, Ministerialbok nr. 764A08 (1858-1880), Døde og begravede 1868, side 5. Permanent sidelenke:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Judith P. Abrahamsen

Takk. Tror jeg har funnet denne Arn før, men da på en annen gård. Brekken, om jeg ikke husker feil (Lenke). Vet det har vært snakk om på forumet tidligere at det var litt surr i registreringen her, så oppføringen på Lykkens kopperværk bør kanskje være korrekt. Det er kanskje sansynlig at dette er riktig person, men det er vanskelig å bekrefte det, for jeg har verken funnet konfirmasjon eller ut-/innflyttingsdata. Men siden faren er gruvearbeider som kan de jo ha flyttet en del, kanskje? Hvilke kirkebøker kommer Løkken under? Hører Løkken til kirkebøkene i Meldal selv om folketellingen kom under Orkdal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Elda

Folketelling ved Lykkens kobberverk i Orkdal var tidligere ført under Brækken, det må være endret i vinter til Lykkens kobberverk. Værket hadde egen kirke på Svorkmo i Orkdal. VHVidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Jeg tror også at det er den Arn Andersen som Gro Berit fant som er den riktige. Foreldrene ble gift 14.9.1786 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16192&idx_id=16192&uid=ny&idx_side=-166>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Bortsett fra Agneta og Arnt, finner jeg alle de andre søskenene konfirmert i Orkdal. Foreldrene ble ikke gamle. Det er vel moren som blir gravlagt her dagen etter at hun døde! Lenke, mens Anders Arntsen døde 5 år senere LenkeHer er forøvrig dåpen til denne Arn Andersen omtrent midt på høyre side Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Judith P. Abrahamsen

Oi. Mange tusen takk! Dette var flott! Det eneste jeg nå mangler er den lille linken som knytter denne Arn til Overhalla noen år senere. Kanskje finner jeg den en dag. Er det noen som kjenner Orkdalstraktene som kan si noe om Lykke-navnet? Finnes det andre gårder navnet kan komme fra? Hvis det ikke er det, er nok sannsynligheten meget stor for at det er riktig Arnt som er funnet her. Takk igjen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Det er nok store muligheter for at dere har funnet den riktige Arnt Andersen.Fant skiftet etter hans far, Anders Arntsen Svorkmo, i 1815 og der står det at Arnt oppholder seg hos Skomager Røst i Trondheim. I FT1865, Overhalla er jo Arnt Andersen oppgitt å være skomaker.Jeg har en del om farslektas aner til denne Anders Arntsen Svorkmo hvis det skulle være av interesse.Når det gjelder Lykke-navnet er jo det også et eget slektsnavn. Hvordan Lykke-navnet ha kommet inn i denne sammenhengen er jeg ikke sikker på, men det kan jo komme fra plassen de bodde på på Svorkmo.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Judith P. Abrahamsen

Hei, Inger. Tusen takk for opplysningene. Ja, hvis han var skomaker i Trondheim på det tidspunktet, må vi nok kunne nærme oss et sikkert svar her, i alle så sikkert som det kan bli. Jeg er veldig interessert i hva du måtte ha om farslekta til Anders Arntsen Svorkmo. Hvis det er for mye til å poste her, kan du kanskje sende det på e-post? Send det i så fall til judithparelie @ gmail.com :-) Skiftet, fant du det på nett eller på statsarkivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åge Varmbo

Hei Judith !Arnt Lykke er også min '3.-tipp' og det rare var at jeg for 6 dager siden la ut samme etterlysning på Disforumet under Orkdal. Jeg fant FT1865 hvor han omtales som en 75 år gammel skomaker, noe som antyder fødsel i 1790. Jeg fant giftemålet i Ranem Kirke 16.juni 1822 med Beret Maria Kjeldsdatter Sellæg. Der står han som 29 år gamle Arnt Lykke, noe som gir fødselsåret 1793, og dette er i tråd med Sellægslektsboka som ble utgitt i 1980. Og min kilde hevder at forfatterne av denne boka nok hadde sitt på det 'tørre' når de skrev at Arnt Lykke het Arnt ANDERSEN Lykke og var født i 1793. Så jeg ble i likhet med deg litt skeptisk, da det nærmeste jeg kom var Arnt, sønn av Anders Arntsen Sworkmo født 4.mars 1792. Men Inger, du hadde svaret og tilknyttingen iallefall jeg trengte for å bli overbevist, det kan ikke være tilfeldig at den samme Arnt er hos skomager Røst i Trondheim i 1815.Inger, jeg skulle gjerne vite mer om farslektas aner til Anders Arntsen Svorkmo og min email er aagvar@online.noOg Judith, det hadde vært morro å høre hvor i etterslekten etter Arnt din famile kommmer inn? (aagvar@online.no)mvh Åge og takk til John Tore, som veiledet meg hit :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Judith P. Abrahamsen

Hei, Åge, 6-menning :-) Min tilknytning til Arnt Andersen Lykke er via hans femte datter Elise Augusta. Hun flyttet til Otterøya i Fosnes og giftet seg med Georg Bertinus Jakobsen Skorstad. Hva er din tilknytning? Vår Arnt giftet seg inn i en famlie med forholdsvis omfattende etterslekt: Sellægslekta. Det er utgitt en slektsbok, men den er nok ikke å oppdrive noe annet sted enn muligens på biblioteket, tror jeg. Jeg kan sende deg litt mer info på e-post i løpet av helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Judith P. Abrahamsen

Og så leser jeg innlegget ditt en gang til, og ser at du jo nevner Sellægslekt-boka (noen ganger savner jeg redigeringsmulighet på forumet). Jaja. Godt det snart er helg. Du får uansett en e-post i løpet av helgen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

-Og dermed utvides familien noe. Anders Arntsen Svorkmo blir gift på nytt 16.9.1810 [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=33&filnamn=vi16381800&gardpostnr=317&personpostnr=633&merk=633#ovre>LenkeMarit Simensdatter er datter av Simen Olsen Bjørghaugen på Hølonda og Kari Jonsdatter Krokstadaunet i Skaun.Anders og Marit får ei datter som naturlig nok blir døpt Gunnild.Jeg har ellers litt problemmer med denne Arnts mor Gunhild som i Ft 1801 er ei Jacobsdatter. Ved trolovelsen 2.7.1786 er hun ei Jonsdatter.Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke I den digitale avskriften er hun både ved forlovelse og giftemål ei Jonsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Judith P. Abrahamsen

Takk, Arnt Stavne for link og avskrift! Interessant observasjon, John Tore. Samtidig har de en sønn som heter Jacob, ikke Jon. Hvis det stemmer at Gunnhild var fra Røros (det var i alle fall bosted ved giftermål), så fant jeg bare en Gunnhild som ble døpt hvis far hadde navnet Joen, ingen med farsnavn Jacob, i det tidsrommet Gunnhild skal ha blitt født (ca. 1758-61 i følge FT 1801 og dødsfall, men hvis navnet er feil, kan kanskje alderen være feil også...)Digitalarkivet: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Hei Judith.Jeg antar at det riktige er Jacob, det er bare ved trolovelsen at Jon er angitt som farsnavn slik jeg leser kopiene av kirkebøkene fra Svorkmo. Gunhild behøver ikke være født på Røros sjøl om hun kom derfra til Svorkmo. Siden Anders giftet seg på nytt, kanskje det finnes et skifte etter henne også?Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Ved forlovelse og vielse står det Gunille Jonsdt., mens det står Gunil Jacobsdt. i FT1801. Når hun dør står det bare Gunil Svorkmo.Derfor kan det godt være Gunhild Jonsdt. som er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.