Gå til innhold
Arkivverket

[#69103] Anene til Judithe Abigael Clausen (gift med kjøpmann Poul Olsen Thrane 25.8.1795


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Salicath

Hun er født 11.8.1775 i Enebakk og død 30.1.1833 i Christiania og er bl.a. mor til Kristine Marie Thrane som ble gift med statsråd Hans Christian Petersen (også statsminister).Hennes foreldre skal være Paul Clausen og Ann Marie Sand iflg. Familysearch, men vet noen mere om dem ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er i alle fall Judithe i folketellingen 1801 for Kristiania [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f1801&gardpostnr=8074&personpostnr=111178&merk=111178#ovre>LenkeEkteskapet i Oslo domkirke i 1795 LenkeDåpen til Judithe Abigail i Oslo domkirke i 1775 - se venstre side, venstre kolonne. Det ser ut som hun var tvilling -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Takk Grethe. Den siste lenken hadde jeg ikke, men jeg kjenner til ganske mye om Paul. Conradine Dunker skriver i sin bok 'Gamle Dage' at det en tid var foreslått at han sogar skulle velges som konge i Norge i 1814. Han hadde et stort palee og holdt ball og soareer og var iblandt upper ten i Chra. Hans mor er datter av den kjente Bente Sophie Holgersdatter Thrane fra hennes 2. ekteskap med Ole Pedersen Raadim.Problemet er imidlertid Judithe Abigaels opphav. Jeg har stusset litt på at ekteskapet med kjøpmannen skjer i Oslo Domkirke, hvis hun er fra Enebakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Her er Paul og Anne MarieLenkeI Jørgen Gløersen, dødsfall i Norge 1763-1825, står følgende: Paul (Poul), hdlm. (kjpm.) Kra., død der 21/2, bg. 27/12 1822, f. 13/12-1738, g. 57 år m gjl. Anne Marie f. Sann, m. henne 15 b., 53 bb., 13 bbb., hvv. gjl. 6 b., 31 bb., 8 bbb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det finnes mer kjente samtidige folk enn dette. Og som tidligere nevnt, Conradine Dunker er interessant lesning, men ikke mer enn det.Juditha Abigail er altså datter av Povel Clausen og Anne Maria Sand som igjen er barn av hhv. Claus Olsen (Grønland) & Judithe Povelsdatter og Ole Jensen Sand & Inger Olsen Herstad, du kommer videre bakover også.Paul Olsen Thrane er født på Enebakk, ikke hans koner (hhv. Fredrikshald og Christiania)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Alltid hyggelig med tilbakemelding, lykke til videre tilbake (kanskje unødvendig, for du kjente vel alle de jeg nevnte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Jan Erling Haugland

Jeg kom over denne debatten i dag, med hjelp av Gunn; og ser at det b l a nevnes Conradine Dunkers bok i innlegg 6. Iflg samme dame så ble de 3 eldste døttrene fra 2. ekteskap gift som følger: Christine Marie (1796-1879) gift med Statsråd Hans Christian Petersen, Carine Mathea (1803-1875) med Kommandant i Fr stad/Oberst Gustav Christian Rehbinder, og den 3dje datteren med en Møinichen, og her kommer mitt spm. Var det datteren Anna Elisabeth (1798-1878), el en annen for meg ukjent datter? Hun, Anna E var gift med Gustav Struve, som døde i 1829, og Anna E kan jo da ha giftet seg igjen med denne Møinichen. Hun var jo kun 31 år gml, som enke. Kjenner noen til dette, og hvem var i tilfelle denne Møinichen ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.