Gå til innhold
Arkivverket

[#69118] Morgenbladet 1872.


Gjest Robert Monsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Robert Monsen

I Morgenbladet, Oslo, 10. april 1872, skal det være trykt et 'Kartrids over Norge Sverige og Finland' med inntegnede jernbanelinjer. Dette 'Kartrids' er tegnet av Ole Tobias Olsen. Kan noen gi meg et kopi via min e-mail, eller tips hvor jeg kan søke etter dette?Vennlig Robert Monsen robmon@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Ved forsøk fikk jeg ikke opp siden via linken i innlegget over(2). Legger derfor inn link direkte til siden for Morgenbladet 10.april 1872, men kan ikke se at det finnes noe kartomriss der, dessverre. Link:Lenke side.x=15&forrige side.y=8Mvh Anniken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

FANT OLE TOBIAS-ARTIKKELEN med dårlig trykket/scannet kartrissMåtte bla til neste HEFTE med avis fra samme dato som linken over (innlegg 3). Klikk på det blå ordet link her (og blås i evt rester av urlen som står etterpå)så skulle du komme rett inn på siden.Link:Lenke hefte.x=9&neste hefte.y=11Nei,gitt, kommer til samme side som før, men trykk frem neste hefte så finner du det på forsiden av avisen!Hefte nummer: 98 B side 1 av 2 Utgivelsesdato: 10/04-1872URN: URN:NBN: no-nb_digavisside_278560Mvh Anniken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Monsen

Takk for info om nevnte spørsmål - men, jeg får ikke fram på min PC de bilder det her henvises til. Kanskje noe mangler med min PC's program? Kanskje det trykte/scannede kartriss kan sendes meg direkte? I såfall - Takk!Vennlig Robert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Monsen

Takk for info om nevnte spørsmål - men, jeg får ikke fram på min PC de bilder det her henvises til. Kanskje noe mangler med min PC's program? Kanskje det trykte/scannede kartriss kan sendes meg direkte? I såfall - Takk!Vennlig Robert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Grunnen til at du ikke får frem er noe sannsynligvis som du selv antyder - nemlig at du mangler noen program!Jeg klikket lenken i #3 og kom inn på Morgenbladets sider i NB og da flashet JAVA-symbolet samt at jeg fikk beskjed om å innstallere programmet ViewOnePro (programmet for å vise/les/forstørre/forminske etc. deler eller hele avis-siden).Jeg har selv innstallert Windows XP og prater derfor utfra dette operativsystemet her og nå:1A. Fikk du ikke flashing av JAVA-symbolet - gå til KONTROLLPANEL (fra Start-knappen nederst til venstre).1B. Har du der et ikon (mappe) som heter JAVA - dobbeltklikk denne. Du kommer til General-fanen - klikk der på knappen ABOUT. Da vil du se hvilken versjon av JAVA du har! Siste tilgjengelige versjon er versjon 6 update 13.2A. Innstallering av siste versjon JAVA. Gå til fanen UPDATE (du er fortsatt i kontrollpanelet) og trykk på knappen UPDATE NOW nederst - dertter ACCEPT når det kommer frem!2B . Hadde du ikke JAVA-symbolet i kontrollpanelet - gå til Java og last ned direkte www.java.com trykk på FREE JAVA DOWNLOAD.Når Java er lastet ned og innstallert - restart browseren din - gå inn i temaet - klikk pånytt på lenken i #3.Når du da får beskjed om å innstallere ViewOnePro, så gjør du det! Bør være rimelig farefritt i og med at det er akseptert i NasjonalBiblioteket.Når dette er gjort, så klikk på høyre knappen ved HEFTE-linja 1 gang og du skal få frem korrekt side. Jeg har selv sett på dette kartrisset du snakker om, men det er av det jeg vil kalle 'den uleselige typen'!Bare for å avslutte - dersom du har hatt tidligere versjoner av JAVA, så blir ingenting slettet ved innstallasjonen av den nye versjonen.Anbefaler derfor å gå inn i KONTROLLPANEL på nytt - dobbeltklikk LEGG TIL eller FJERN PROGRAMMER - bla deg så frem til Java (ligger alfabetisk) og se om du har flere versjoner av Java liggende på PC'en.Java-versjonene tar avhengig av hvilke versjoner fra ca. 90MB til ca. 140MB av plassen på PC'en. ... SLETT derfor alle dine Java-versjoner BORTSETT fra den siste versjonen du har!! Dette frigjør mye plass! Ikke uvanlig at det kan ligge en 4-6 versjoner der!!Håper at dette var oppklarende og at du nå kan se kartrisset!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.