Gå til innhold
Arkivverket

[#69124] Paul Samsonsen, gjestgiver i Bømlahavn, Sunnhordland


Gjest Arne D. Tveit
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne D. Tveit

Paul Samsonsen Bauge ble gift i 1798 med Valgjerd Pedersdtr. Handeland. Paul var gardbruker på Handeland i 1801, men hadde ingen barn da. Seinere skal denne familien ha flyttet til Finnås og Paul skal ha vært gjestgiver i Bømlahavn. Når døde Paul og kona? Hadde de barn? Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!Finn dei i Bømlo Bygdebok 3 s. 246:' Paul Samsonsen Handeland fekk 17/8 kgl. løyve til 'ved stedet Bømmelhavn at holde et Gjestgiverie med behøvende Logementer. Aldeles forbudet at holde kro forstedets bønder'. HAn var gift med Walgjerd Pedersdatter. Dei hadde ikkje born, ho døydde i 1820. Paul gifte seg att med Ragnhilde Mathiasdtr. Løning f. 1794.Deira born var: a) Samson f. 1823, b) Valgjerd Gurine f. 1826 (Valgjerd vart gift med Lars Johannesen Kalvik, Skånevik) c) Ragnhilde f. 1829 (gift med tollrorkar HAlvor Jonsen, Bergen) d) Mathias f. 1831 (død 1849, kolera) e) Berte Marie f. 1837 (g.m. Reinert Nilsen Sydnes, USA). Ragnhild Mathiasdatter døydde i 1837.Paul Samsonsen sto seg godt'.Det står ein heil del meir om han i bygdeboka om du er interessert kan eg skrive det av.mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Eg fann ikkje Paul Samsonson død i Skånevik.Ein gong mellom 1859 (barnefødsel i Skånevik) og 1863 (barnefødsel i Fjelberg) flytta Valgjer Paulsdtr og Lars Johannesson til Fjelberg. Her er dei i på Kjeka i 1865, men då er nok Paul Samsonson død:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Takk for hjelpen.Helga, du trenger ikke skrive av det som står i bygdeboka. Jeg ha fått svar på det meste nå. Det gjenstår å finne året Paul døde og det klarer jeg vel selv.Et nytt problem som dukket opp underveis var at Valgjerd var enke og bodde på Handeland da hun ble gift med Pål. Jeg har ikke funnet den første vielsen hennes.Det er verdt å merke seg at Paul Persen Lervik var forlover. Han var sønn til Peder (Per) Olsen og Siri Olsdtr. som bodde på Valen i Fjelberg og seinere på Kinn (Sveio 2, side 79, nr. 10). Det er mulig at Valborg var søster hans.Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Her er ei Walgjer Persdatter konfirmert i 1773 i Skånevik; eg trur det må vera Holmedal sokn pga namna på dei jentene som står like over henne:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.