Gå til innhold
Arkivverket

[#69126] Sliter med en svenske, trolig fødd i Trollhättan.


Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

Petter Eriksøn nevnes i folketellingen for Sandsvær i Buskerud i 1900, der står at han var fødd i 1851 i Sverige. Trolig i Trollhättan. Er på jakt etter hans slekt i Sverige, men jeg klarer ikke å få napp. Finnes det noen hjelp?Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Svensken var ei lett å finne ut av.Han kommer ikke fra Trollhättan, og den eneste kandidat jeg finner, kommer fra Hietaniem, kartet sier vell et sted helt inn mot finskegrensen. Nå vet jeg at denn Petter kom til dette landet som 'rallar'.Jeg hadde håpet å finne hans vielse med Karen Olea Nilsdatter fra Lardal i Jarlsberg, men nei. De to eldste barna er døpt i Drammen, Einar finner jeg døpt i Bragernes i 1886, men så dukker to opp i Hof i Jarlsberg og den yngste finner jeg døpt i Drammen. Jeg har søkt på Lardal i Vestfold, Sandsvær og Bragernes i Buskerud etter paret vielse. Jeg anntar, at paret Petter Erikson og Karen Olea Nilsdatter, må ha blitt viet et sted tidlig på 80 tallet. Håpet var jo, at prest eller klokker kan ha ført hvor denne herren kom fra i Sverige.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

I Jakobine sin fødtsel står det at far er født 1850. Her er en kandidat :))Eriksson, Petter Manf. 1/1 1850 i Frändefors, Älvsborgs län (Dalsland)Utvandrad 30/4 1876 från Flicksäter Norra, Frändefors, Älvsborgs län (Dalsland) till NorgeKälla: Emibas emigrationsakt: Frändefors P 1876 011 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hun står oppført med navnet Jakobsdater i datteren sin fødtsel, vedsiden av Nilsdatter. -------------------------------------------------------------------------------- KAREN OLINE JACOBSEN Pedigree Female -------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: 30 MAY 1851 Christening: 23 JUN 1851 Lardal, Vestfold, Norway Death: Burial: -------------------------------------------------------------------------------- Parents: Father: JACOB NILSEN Family Mother: GRETHE SOPHIE OLSDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei.Iflg. dødsfallmelding fra lensmann i Ytre Sandsvær dør arbeider husmann Petter Eriksen Holmen, Tuft sogn 27/2 1926. Han er født i Sverige 1/1 1850 og etterlater hustru og 5 myndige barn, 3 i Drammen og 2 i Sandsvær.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Beklager sent svar, var bortreist i går, tusen hjertelige takk til dere begge to, dette var helt fantastisk. Da skal jeg prøve å nøste meg bakover i de svenske kirkebøker. Helt topp.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Har forsøkt meg på Foreningen Slektsdata i Sverige sin base, for å finne denne Petter, men her får jeg han ikke. Anntar jeg gjør en feil, men lenken som Hilde sendte meg i innlegg(2) nevner mange med navnet, men ikke denne herren. Tenkte jeg skulle finnes hans foreldre.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg har funnet dåpen innfrøt i Frändefors,Älvsborg län: født 1/1-1850 døpt 2/1 Peter, på Flicksäter av foreldrene Erik Olsson og Brita Olsdotter.Ut fra det finner jeg fam i husfohøret 1845 på Flicksäter Södra:ERik Olsson f 1806 brålandahustru Börta Olsdotter 1809 frändeforsBarna: Olof 9/2-32 RyrJohannes 8/2-35 Frändefors (det er også fødestedet på resten av barna. Anm: Kan inte lese.Sara 1837Jonas 1/8-1840Lars 1/1-1844Anders 29/9-1846Peter 1/1-1850En av barna Jonas f 1840, fant jeg på emibas:Post 557970Eriksson, Jonas Manf. 1/8 1840 i Frändefors, Älvsborgs län (Dalsland)Utvandrad 1894 från Bodane Västra, Frändefors, Älvsborgs län (Dalsland)Källa: Emibas emigrationsakt: Frändefors P 1894 017Onormerade namnformer:Destinationsland: ObefintligSara f 1837 fra 1890 tellingen:Post 2908515Eriksdotter, Sara Inhysesf. 1837 i Frändefors (Älvsborgs län, Dalsland)Ogift kvinna, ensam i familjenFlicksäter Norra Frändefors (Älvsborgs län, Dalsland)Födelseort i källan: FrendeforsDen jeg tror kan være Jonas fra samme telling:Post 2907350Eriksson, Jonas Jordbruksarb.f. 1840 i Frändefors (Älvsborgs län, Dalsland)Ogift man, ensam i familjenBodane Vestra Frändefors (Älvsborgs län, Dalsland)Födelseort i källan: FrendeforsLars fra samme telling:Post 2937119Erikssson, Lars Inhysesf. 1844 i Frändefors (Älvsborgs län, Dalsland)Gift man, far i familjenRösäter Högsäter (Älvsborgs län, Dalsland)Frånvarande vid inskrivningenFödelseort i källan: FrendeforsHan var gift med: Inga Dalgren f 1839, Högsäter. Hilsen Anne Lene hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Tusen hjertelige takk Anne Lene, dette var fantastisk. Kansje du kan fortelle meg hva kirkesognet heter? Så kan jeg prøve å søke litt selv. Nå vet jeg ikke hvilken nettside du bruker.Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kirkesognet er Frändefors. Länet er Älvsborg.Jeg bruker diverse betalingstjenester på kirkebøker og husforhør og folketellinger. Samt folketelling 1890 og Emibas bl.a på Cd. Dette finner du nok ikke fritt på nett. Men, si ifra om det er noe mer du vil jeg skal se etter. Blir nok ikke i kveld, og heller ikke i morgen, da er jeg borte hele dagen, men så kan jeg.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

TorleifI innlegg 3127 har jeg laget en oversikt over hvor du finner hva i Sverige Lenke lene hagen&nr=7&antinnlegg=3143&startnr=&antall=&spraak=n#anker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Löpnummer: 23250 Vigseldatum: 1866-05-18 Mannens titel: Dräng Mannens förnamn: Lars Mannens efternamn: Eriksson Mannens adress: Skallsjö Norra Kvinnans titel: Piga Kvinnans förnamn: Inga Kvinnans efternamn: Dalgren Löpnummer: 6690 Födelsedatum: 1867-09-17 Kön: M Förnamn: Johan Edvard Adress: Rösäter Faderns titel: Torpare Faderns förnamn: Lars Faderns efternamn: Eriksson Moderns förnamn: Inga Moderns efternamn: DahlgrenJohan er sågverksarb i Stafre Revsund i Jemtland i 1890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Larsson, Johan Edvard Sågarbetare (ogift man)f. 17/9 1867 i Högsäter, Älvsborgs län (Dalsland)Utvandrad 30/8 1892 från Stavre, Revsund, Jämtlands län (Jämtland) till Michigan, USAKälla: Husförhörslängd, s. 230Emibas emigrationsakt: Revsund Z 1892 017Onormerade namnformer:Destinationsort: Michigan Destinationsland: USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Löpnummer: 11820 Födelsedatum: 1872-09-15 Kön: M Förnamn: Anders Gustaf Adress: Ekarebol Faderns titel: Arbetskarl Faderns förnamn: Lars Faderns efternamn: Eriksson Moderns förnamn: Inger Moderns efternamn: Dahlgren Vigseldatum: 1866-05-18 Mannens titel: Dräng Mannens förnamn: Lars Mannens efternamn: Eriksson Mannens adress: Skallsjö Norra Kvinnans titel: Piga Kvinnans förnamn: Inga Kvinnans efternamn: Dalgren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Tusen takk for opplysninger Hanne, alt sendes over havet til MN. Skal se om jeg kan finne farfar til Peter også, da gir jeg meg. Jeg vet ikke, men jeg mener det er lettere å søke på databasene etter slekt i Danmark, men dette er vell en vanesak.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Har prøvd å finne frem i enkelte svenske kirkebøker, men jeg kommer til kort, skulle gjerne ha vist hvem som var foreldre til Erik Olsson fødd i Brålanda i 1806, og Berte Olsdotter fødd i Frändefors 1809, om dette er muligt.Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Andersen

Min bestefar var født i Brålanda i Dalsland og hans fars slekt kom fra Frändefors. Desverre er jeg mitt i en flytt og er ikke i ordning (noenlunde) på to ukers tid, men jeg skal underöke det jeg kan under uken som kommer. Jeg holder et øye på forumet her om du får svar med løsning på ditt problem. Hilsen Arvid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.