Gå til innhold
Arkivverket

[#69133] Hva er barnepenger? Tingsak på Eiker den 12/2-1703


Gjest Sven Erling Fyhn Svensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei! Lurer litt på betydningen av barnepenger i denne saken.Kort resyme':'Hans Rasmusøns Panteforschrivelse til anne/arne? Horsrud og gulbrand Hansen Stuberud forbørne Penge 92 rdlr. hand dennem schyldig, hvorfor pantsetter dennem Grefsrud schylder 2 1/2 Lispdmed annet hans Specificerede bohave dat.4Ian:1703' (kilde:tingbok EMS rekke 1 nr.57,fol. 174a)Nå har jeg Norsk Historisk Leksikon(1974),og der står det(litt avkortet)fortalt;UMYNDIGE BARNS MIDLER.Mulig at jeg er litt treg,men jeg spør om hjelp til å tolke det hele,og kanskje noen kjenner 'slektssammenhengen' her??!.Mvh Sven Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiNår det gjelder slekstsammenhenger, kan vises til bla. dette skiftet:'Røren Skifte 17.3.1691 Anne Gulbrandsd. død. Ole Toresen. Barn: 1. Lauritz Olsen auflet m. hendes første mand Ole Larsen. Verge sønnens faderbroder Anders Lilleaas. 2. Eli Gundersd.. 3. Apelone Gundersd. Auflet m. hendes anden mand Gulbrand Arnesen. Verge deres faderbroder Arne Arnesen Horsrud og deres faders søsters mand Gulbrand Hansen Stuverud. 4. Siri Olufsd. 5. Maren Olufsd. auflet m. hendes siste mand Ole Toresen. Verge deres faders søsters mand Ole Amunsen Korval.'Gulbrand Hansen Stuverud var gm. Johanne Arnesd., søster til Arne Arnesen Horsrud. Det er skifte etter Gulbrand i 1710. Disse to var således i slekt. Hans Rasmussen kjenner jeg ikke noen koplinger til.Når det gjelder teksten din,antar jeg at Arne Horsrud og Gulbrand Stuverud var formyndere for noen barn. Pengene (antagelig arv) var nok utlånt til Hans Rasmussen som derfor stilte sikkerhet for sin gjeld. Leksikonets omtale ser dermed grei ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei,Egil!Tusen takk for god,logisk forklaring!. Det var nok som jeg trodde ikke noen direkte slekt-skapsbånd her ,snarere 'en god venn av familien', min ane Hans Rasmussen Fyhn på Skjøl.Kan nevne atdette vennskapet/bekjentskapet går flere generasjoner tilbake.I korn-og høyskatten for året 1675 nevnespå Lotten-eng Arne Gundersen Stubberud(ca.1622-90)og Peder Michelsen Aas(1615-1704),etter Hans Rasmussensbestefar,Jørgen Hanssøn Sverdfeger(ca.1604-ca.1674). I en tingsak datert Eiker 21/6-1688 nevnes disse to herrereiere av Lotten-eng av skyld 14 lispund korn,nøaktig den samme som Jørgen eide i 1661!. Likeledes var Gulbrand Hansen Stubberuds sønn,Engebret,eier av ødegården Lille-Spæren i 1730,sannsynligvis Hans sitt 'fødested',tilhørende hans far,fra 1655,Rasmus Jørgensen(ca 1627?-1681),bondelensmann 1662-ca.1680)!!.Lilleaas nevnes her også,kan da nevne til slutt at denne ødegården var eid av Hans sin sønn('unge kornetten')Niels Hansen Fyhn(1687-1761/2),fra 1745,0g av dennes sønn,NielsNielsen Fyhn til 1766!.Oluf Torsen Røren er,sammen med Gulbrand Hansen Stubberud,faddere for Hans sin datter Sissel ved hennes dåp den 22/9-1689!Gode naboer m.a.o. Mvh Sven Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

Hei igjenJeg har et skifte som inkluderer Hans også (siden du nevner Fyhn), men det antar jeg du har. Det ser ut som om du har samlet mye om disse. (avskrift fra perm på SAKO, mulig du har hele skiftet?)'Skjøl Skifte 8.6.1738 Karen Nilsd. død. Cornet Hans Rasmussen. Barn: 1. Proviantforvalter Sr. Rasmus Hansen Fyhn Trunhiem. 2. Cornet Nils Hansen tilstede. 3. Hans Jørgen Hansen Hadeland. 4. Sidsel Hansd. død for kort tid siden. Var gm. Bor Knudsen Ringeriget, barn: a) Hans Jørgen um. b) Marthe Borsd. um. c) Ragnild Borsd. um. 5. Anne Hansd. enke e. Ambrosius Horgen. 6. Aase Hansd. død, var gm. Hans Hansen, barn: a) Hans Jørgen Hansen um. b) Maria Hansen um. 7. Marthe Hansd. gm. Ole Pedersen Aas. 8. Maria Hansd. gm. Nils Joensen Temteeie.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

Hei igjenJeg har et skifte som inkluderer Hans også (siden du nevner Fyhn), men det antar jeg du har. Det ser ut som om du har samlet mye om disse. (avskrift fra perm på SAKO, mulig du har hele skiftet?)'Skjøl Skifte 8.6.1738 Karen Nilsd. død. Cornet Hans Rasmussen. Barn: 1. Proviantforvalter Sr. Rasmus Hansen Fyhn Trunhiem. 2. Cornet Nils Hansen tilstede. 3. Hans Jørgen Hansen Hadeland. 4. Sidsel Hansd. død for kort tid siden. Var gm. Bor Knudsen Ringeriget, barn: a) Hans Jørgen um. b) Marthe Borsd. um. c) Ragnild Borsd. um. 5. Anne Hansd. enke e. Ambrosius Horgen. 6. Aase Hansd. død, var gm. Hans Hansen, barn: a) Hans Jørgen Hansen um. b) Maria Hansen um. 7. Marthe Hansd. gm. Ole Pedersen Aas. 8. Maria Hansd. gm. Nils Joensen Temteeie.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

God kveld!Ja du kan tro jeg har det,men ikke helt og holdent. Jens Petter Nielsen foretog en meget kort avskrift av dette skiftet for meg i 2003,for så senere ta en mer grundig avskrift,men ikke helt komplett.Det er nemlig temmelig langt og omfattende.Hans sin kone,Karen Nielsdatter(nordre)Fjerdingstad(ca.1665-januar 1735,begravet den 27.),'konen paa Schiøll',datter av Hassel verks eiers(Johan Halvorsen Groll ca.1638-91) tjener,Niels Pedersen i Skotselv(ca.1638-1713)og Marthe Nielsdatter(ca.1632-1701, skifte holdt først 8/11-1706). Datoen for skiftet etter Karen er feil,det skal være 8/6-1735!!.Dessverre har det sneket seg inn en del 'tyrkleifer' i ditt siste innlegg Egil,så hvis du vil ha mer av meg hvis det skulle være av interesse,så ta kontakt med meg på E-post adresse:kirstisa@broadpark.no !! Mvh en som er mer enn normalt opptatt av Eiker-forhold ca.1600-1800.Sven Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.