Gå til innhold
Arkivverket

[#69160] Sykehus i Stavanger


Gjest Per Helge Seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

Er det noen som vet hvilke sykehus som fantes i Stavanger i tiden før 1900, og hvor eventuelle arkiver etter det/dem kan befinne seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Eller rettere sagt: Hvilke sykehus fantes i Stavanger før St. Antonius/St. Franciskus-hospitalet ble opprettet i 1896?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Ja, så fant jeg ut at det var Den kombinerte innretning som var sykehuset i Stavanger i tiårene før 1897. Men hvor befinner arkivene etter dette sykehuset seg? Jeg klarer ikke å finne noe i de digitale katalogene til Arkivverket, men jeg leter kanskje dårlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Og Stavanger amts sygehus. men hvor arkivene mon være, se det klarer jeg ikke å finne ut. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Har nettopp selv gjort oppslag i div protokoller fra Den Kombinerede Indretning, det finnes noe på Byarkivet i Stavanger (Stavanger Byarkiv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest arne kvitrud

Se også her: [url="http://no.wikipedia.org/wiki/Den_kombinerede_Indretning>LenkeHospitalet i Stavanger har en fundas fra ca 1612 (etter hukommelsen). Den er trykket i A E Erichsen: Samlinger til Stavangers historie, bind 2, 1906. Hospitalet med tilhørende Hospitalsykehus lå der Arkaden kjøpesenter er nå ved Klubbgata.Erichsen har også trykket et par av de eldre regnskapene fra 1600-tallet. Hospitalet hadde inntekter fra eiendeler i gårder i Rogaland og Agder, utleie av et større område fra Jorenholmen til Hospitalgata med mer. Eldre regnskaper fra 1600-tallet til midten av 1800-tallet finnes i Byarkivet ('Diverse arkiv' eske 404). I tillegg har Statsarkivet i Stavanger kopier på lesesalen av en del regnskaper 'Arkivsaker om Rogaland fra Statsarkivet i Kristiansand, Diverse, O-Diverse, Stavanger Hospitals Regnskap, 1655-1725, O-0017'. Jeg har skrevet av noen lister over grunnleie for Stavanger som ligger her: http://home.online.no/~akvitrud/lokalhistorie.htm.Om Radesykehuset (Amtssykehuset i Stavanger) fra 1773 se her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest arne kvitrud

Det er en artikkel om Amtssykehuset 12. juli 1968 i Stavanger Aftenblad (Ola Barkved: 'Dessverre innlagt på Amtssykehuset')

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.