Gå til innhold
Arkivverket

[#69169] Anders Andersson Horvei fra Evanger


Gjest Ronny Stolen Tollefsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ronny Stolen Tollefsen

I Evangerboka nr 2, side 35 er det nevnt en Anders Andersson Horvei.Han giftet seg 1824 med Kari Olsdatter Berstad født 1801. Han selv døde i 1855 61 1/2 år gammel.Jeg lurer på om noen kan fortelle meg hvem som var hans foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Jeg har nok ikke noe nytt, men i 1812 er en Anders Andersen Horvigen confirmert, dette tyder jo på at han er født på Horvei, men han er ikke å finne i 1801 tellingen. Når han får sitt første barn, er Lars Larsen Horvei Bjørgo fadder, han er gift med Anne Andersdatter Horvei, og det kan være at det er søster til Anders, der er ikke ført opp noen Anders i BB blant Annes søsken, se bruk nr 4 Horvei 1tun, men der er mulig at der er født 1 eller 2 barn mellom 1786 og 1795, og at de ikke er innført i Kb, Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Stolen Tollefsen

Hei RuneJeg har også tenkt at det er mulig at, Anders Andersen er blitt glemt. Og at han skulle vært ført inn som bror av Anne Andersdatter Horvei.Jeg fant i digitalarkivet at han han døde 06.06.1855 og at han ble født i 1794.Det er plass til han mellom Marita f.1786 og Synneva født 1795.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Stolen Tollefsen

Finner ikke Anders Andersen i folketellingen for 1801.Dette er vel litt spesielt? Eller skjer det til tider at personer ikke kommer med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Han kan være i tjeneste et annet sted FT 1801, så han trenger ikke være utelatt. Men problemet med FT 1801 er at det ikke er oppgitt fødested, så da er det ikke så lett finne dem.Eksempler:Anders Andersen 17 år i tjeneste hos handelsfolk? i Bergen [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=f1801&gardpostnr=39906&personpostnr=579565#nedre>LenkeAnders Andersen 16 år smedlærling i Bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Mor hans kan være Anna Knutsdtr Horvei 1751-1809 g1 med Anders Nilsen Flanås 1748-1784. Dei var husmannsfolk på Horvei.Anna budde i Rørbakken etter at ho vart oppattgift.g1:Unkarl Anders Nielsen Flantsaas og Pigen Anna Knudsdtr Horvey. Tro: Cad Feria Vigd: Dom 5te post Trinit. 1777 Evanger annex sogn.Med første mann hadde hun barna: Mari f 1778, Anders og Nils f 1783Med andre mann Anders Knudsen Øvre Lid f ca 1759 og g 20/6-1790 hadde hun barna: Ingebjørg (1791-1792)og Anders (f 1794)denne kan da være din Anders.På Indre Hop i 1801 folketellinga: LenkeHer står det begge første gang gifte, men det må være feil.Dei budde og i Rørbakken.Dersom det er rett par, har jeg flere generasjoner bakover for Anna.Hun hadde ihvertfall søstrene Kari f 1756 og Guri f 1760- d. 1818Foreldra hennes var Knut Olsen Bjørgo f ca 1729 og Inga Nilsdtr Horvei f ca 1718. Dette paret bodde på Horvei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Kan jo legge til at Mari / Marjo ble gift med Jon Larsson Hallaråker fra Bømlo 24/6-1804. De bodde først på Hop og da hun døde ca 1811, flytta Jon til Bømlo og ble oppigjengift.Nils 'vart gift 1824 med Anna Martine Pedersdtr 34 år gammal, ho var født i Korskirkens sogn. Far hennar var bordarbeidar Peder Larsson.'Det skal stå noe i Evanger II, s. 33 om Anna og hennes første mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

En annen ting som teller for at det kan være rett person er at da Anders Andersen giftet seg 16/5-1824 var en av forloverne fra Bjørgo: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Voss, Ministerialbok nr. A 12 (1823-1837), Ekteviede 1824, side 276. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11772&idx_id=11772&uid=ny&idx_side=-278>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Stolen Tollefsen

Takker for alle bidrag!!Jeg syns det er litt rart at de har flyttet til Fana. Var det vanlig å flytte ut fra hjembygda slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ja, det skjedde om ikke så ofte. Jeg har funnet mangen eksempler på det.Far til Anders Knutsen Lid skal være Knut Olsen Lid og Ingeborg Johannesdtr. Men jeg kan ikke garantere at det er rett. Kirkebøkene for Voss ser ikke ut for å ta med ekteskap for det tidspunktet.Det er jo mulig at Anna Knutsdtr flytta tilbake da jeg ikke finner henne død i Fana.Jeg arbeidet med denne familien noen år tilbake da Mari/Marjo Andersdtr er formor til søskenbarn av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Stolen Tollefsen

Etter all hjelp jeg har fått her på forumet, så synes jeg at det virker rimelig sikkert at det er Anna Knutsdatter Horvei som er Anders sin mor og Anders Knudsen Lid er faren, er såpass mange spor som peker i den retning. Eller er noen uenige her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Stolen Tollefsen

Hei Kjellaug :)Hvis jeg kunne fått informasjonen du hadde om forfedrene til Anna Knutsdatter, så hadde det vært supert!Mailadressa min er: tollef99@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Har sendt deg de 5 generasjonene jeg har om Anna, om hennes andre mann har jeg bare det jeg skrev over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.