Gå til innhold
Arkivverket

[#69174] Lars Johnson Haneviksæter


Gjest Ronny Stolen Tollefsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ronny Stolen Tollefsen

Lars Johnson Haneviksæter er min 3 tippoldefar og far til Brita Larsdatter Hanviksæter fra Hamre f.1840 gift 1867 med Jakob Olson fra EvangerHar prøvd å finne navnet haneviksæter på nettet, men ingen treff. Håper noen har flere opplysninger om haneviksæter.Opplysningene ovenfor har jeg hentet fra Evangerboka nr 1 side 277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Ottesen

Vi har i alle fall noko som heiter Hanevikstølen i Hanevik. Kan vere noko der.Etter Hamre høyrde Hanevik til Alversund kommune (1885 - 1922), Meland kommune (1923 - 1963) og Askøy kommune (1964 - ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Stolen Tollefsen

Takker for raske svar!Det var interresant å se dåpen til Brita. Jeg tolker det slik hen at faren het Lars Johannessen Hanevigsæter, og ikke johnson. Er det Kari Magnesdatter det står på moren?Er litt ustødig på gammel skrift kan noen si hva det sto på foreldrenes yrker? Bestilte bygdebøkene for Hamre, så kanskje jeg finner mer om hanevik der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Ottesen

Er ganske sikker på at bygdebøkene for Hamre ikkje omhandlar Hanevik (dvs gardane Hanevik, Sæterstøl, Stien og Åsebø). Desse gardane gjekk til Alversund kommune i 1885. Vidare til Meland i 1923 og til Askøy i 1964. For Askøy finst det ikkje bygdebøker med gardshistorie. Bygdebøkene for Meland vart først utgitt i 2007. Har sett bøkene, men kan ikkje hugse om Hanevik-gardane er omhandla der. Det kan kanskje andre svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Stolen Tollefsen

Jeg leita i noen notater av min oldefar, og der fant jeg en merknad at Brita Larsdatter var født 'Askø paa Bergen'Så da var Hamre tydeligvis en feil henvisning i Evangerboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Målfrid T. Larsen

Lars Johanneson Hanevigsæter var min oldefar. I mine notater står det Askøy i parantes etter Sæterstøl, som også er oppført som etternavn. Jeg har to generasjoner til bakover, om du er interessert Mvh. Målfrid Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Målfrid T. Larsen

Lars Johanneson Hanevigsæter var min oldefar. I mine notater står det Askøy i parantes etter Sæterstøl, som også er oppført som etternavn. Jeg har to generasjoner til bakover, om du er interessert Mvh. Målfrid Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.