Gå til innhold
Arkivverket

[#69179] Oppslag bygdebok for Sveio - garden Rød


Gjest Oddvar Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddvar Søreide

Johannes Olufsen Rød budde på denne garden på 1600-tallet. Hans far skal være Oluf Johannesen.Hva står i bygdeboka om Oluf? Hvem var hans foreldre og søsken? Hva heter hans barn og hvem var de gift med?Står det noe om hva han eigde av jordeiendom?Trenger kun hovedfakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Bygdebok for Sveio, bind 3, side 171 av Simon Steinsbø: Johannes Olsen Torpe, Kvam var 85 år gl. i 1665 d. kr. 1667. Gm Barbru Gunnarsdtr., dotter til Gunnar Jonson 'Dall' Hovland, Ullensvang. Ho åtte 1/2 l. smør 1 bukkeskinn odelsgods i Hovland. Kjende born: a. Lars, var 40 år gl. i 1665. b. Peder g Austvik. c. Gunnar f ikr 1620 Håvik, Skjold. d. Johannes g Håvardsholm. e. Ingeborg gm Lars Sjurson Torpe, Kvam. f. Kari g Rød.Johannes bygsla Rød i 1623 og var brukar til 1667. Johannes budde truleg på Sunnfjord i Strandvik før han kom til Rød. Han var ein etterkomar etter den kjende 'Rike-Torstein' på Voss og ein av arvingane hans. Han åtte odelsgods, 1 l. smør 1 hud i Torpe, 1/2 l. smør 1/2 hud i Soldal og 1 l. smør 1 hud i Vallevik, alle i Hardanger. Han åtte og småpartar i Omvik, Landa og Valen i Kvinnherad.Det hevdes at opplysningene om denne familien i Sveioboka ikke er helt korrekte og at Barbru Gunnarsdtr ikke kom fra Hovland i Ullensvang. Jeg har ikke kommet så langt at jeg har undersøkt om det er tilfelle, men har ellers funnet mange feil i denne boka.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Takk til deg ArneDette var svært gode opplysninger, slik eg på stående fot kan sjå dette. Eg prøver å lage ein hypotese av dette.Så langt eg kan sjå er Johannes og Barbro søskenbarn. Henholdsvis sønn av Oluf Johannesen og datter av Gunnar Johannesen. Deira far er trulig Johannes Olufsen Netland. Der faren Oluf er gift med Ingeborg, som er datterdatter til Gunnilde, søster til Rike Torstein. Denne Rike Torstein må derimot ikkje forveksles med Torstein Bjørke fra Voss, dette er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.