Gå til innhold
Arkivverket

[#69180] Samband mellan Hylle i Rakkestad, Östfold och i Skien, Telemark?


Gjest Karin Nykvist
 Del

Recommended Posts

Gjest Karin Nykvist

I kyrkböckerna från Rakkestad kan jag finna följande: -20/8 1742 vigdes Leutenant Lawe Hohendorph Hylle med Dorothea Maria Dieterichs. Här finns också Capitain Dieterichs samt Corporal Friderich Dieterichs nämnda. - 23/11 1750 begravdes Dorothea Maria Dieterichs, 37 år gammal. Hon borde således ha varit född cirka 1713. - 16/2 1773 begravdes Major Lave Hondorph Hylle, 61 år gammal. Han borde således ha varit född cirka 1712.Vet någon vem dessa personer är? Var kom de från?Samtidigt så har jag på olika ställen på internet hittat upplysningar om borgermester Peder Simensen Hylle/Hyld(cirka 1655-1718) från Skien. Han verkar ha haft en son som blev major och hette Simen Pedersen Hyld/Hylle, Simen kan eventuellt vara född cirka 1675. Han lär också ha haft enn annan son, Abraham Pedersen Hyld/Hylle som var officer. Abraham kan eventuellt ha varit född cirka 1680. Abraham gifte sig 1720 med Anna Maria Posth i Hjartdal i Telemark. Abraham dog eventuellt 1729. Någon av dem kan eventuellt ha tillbringat någon tid på Fredrichshald.Kan det finnas något samband med borgermesterens söner och major Lawe Hohendorph Hylle i Rakkestad? Kan någon av dem vara hans far? Hade Abraham Hylle varit gift tidigare?Varifrån kommer det ovanliga namnet Lawe Hohendorph? Bland borgermester Simensen anor finns namnet i alla fall inte med sedan tidigare generationer. Troligt är väl i sådana fall att namnet kommer från Lawe Hohendorphs mor, men vem var hon?Jag gissar att det finns förteckningar över militärer från den här tiden. Men var kan man hitta dessa? Vart vänder man sig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Major Lave Hohendorph Hylle (også kalt von Hylle) som visstnok var danskfødt i ca 1712, kom til Norge i ung alder. Han eide deler av flere gårder i Rakkestad, og han eide også en tid Herrefosser samme sted. Han giftet seg andre gang med Anne Marie Hansdtr Gjulem, som var dtr av Hans Tøger Gjulem i Rakkestad.Hans første kone, Dorthea Maria Dietrich (visstnok født i Rakkestad ca 1713), var datter av Carl Christopher Dietrich født i Danmark i slutten av 1600 tallet. Han var også militær, og bodde på gården Skjørtorp i Rakkestad. Det står en del om etterslekten til Lave Hohendorph Hylle i boken Carl M. Krosbyes 'Enkelte gårder og slekter i Rakkestad' (Rakkestad herred 814-1914), men de er vel ikke interessante her.Disse militære personene finner du sikkert noe om i disse bøkene LenkeLiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Karin Nykvist

Tack Liv, för den fina länken till Ovenstads militaerbiografi.Där fanns mycket som intresserade mig.Men mina funderingar om att det finns ett samband mellan 'Hyllarna' i Rakkestad och Skien kan jag ändå inte släppa.Enligt Ovenstad så stämmer det att major Lawe Hohendorff Hylle föddes i Danmark ca 1712. Han skall vara son till en dansk major Hylle och Catharina Wichman. Han är senare både gift och begravd i Rakkestad. (Men Anne Marie Hansdatter Gjulem som nämndes i förra inlägget kan vi nog glömma, hon föddes 1835).I Ovenstads militaerbiografi finns också major Simon Peter Hylle nämnd. Han skall vara son till borgermester Peter Simonsen i Skien och Cathrine Marcusdatter Helmer.Således verkar det som att major Simon Peter Hylle är den som jag i mitt tidigare inlägg kallade Simen Pedersen Hylle.Nu har jag också hittat ett skifteprotokoll efter Cathrine Wichmann från Horsen (23/10 1766). http://www.brejl.dk/horsens.htm Där står att hon är änka efter major Simon Peder Hylle och mor till Lauge Hondorf Hylle. Det stämmer ju bra med uppgifterna i Ovenstads bok.Men det som slår mig är att även förnamnen, Simon Peder, stämmer bra med Simon Peter Hylle från Skien.Visserligen finns det en del familjer med namnet Hylle i Danmark, men det verkar ändå osannolikt att det under samma tidsperiod skulle ha funnits två stycken dansk/norska majorer med namnet Simon Peder/Peter Hylle. Jag tycker det verkar som att detta är en och samma person.Jag skulle bli glad om det finns någon som har några uppgifter som visar på om jag har rätt eller fel.Sedan har jag även en liten fråga som förhoppningsvis är enkel för er, men som har gett mig lite huvudbry. Jag har i folketellingen stött på en kvinna som är fetterske till husbonden. Vad betyder ordet fetterske? Är det en kusin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Hei, Karin!Dette var veldig fint å få rede på!Jeg er etterkommer etter Peder Simonsen og Cathrine Marcusdatter i Skien. De hadde 7 barn da Cathrine Marcusdatter døde, og antatt eldste sønnen var Simon Pedersen Hyll/Hyld/Hylle/Hülle. Jeg har visst at han var gift med en Catharina, men ikke hvem hun var, og jeg visste bare navnet på en sønn, Peder Simon, som var gudsønn til Karen Frantzdatter Hornes. Det eksisterer noen brev som Simon Peder(sen) Hylle og 'Catharina Hülles' skrev til Karen Frantzdatter Hornes.(Karen ble begravet i Rakkestad 30/10 1758, var født 20/4 1667). Brevene står trykt i Norsk Slektshistorisk tidsskrift bind IV, hefte 4. Jeg har skrevet dem av og kan sende dem til deg hvis jeg får din e-post-adresse.I brevet skriver Simon Peder at 'Vj kom saa løckelig over vandet til Kibenhafn (!), saa vercken min Kone eller børn viste af de var paa vandet, men vj sat som i en stue uden Ringeste incomedation, og vj er gud skie laav alle ved hilssen. ieg har at hilsse meget flittig fra min hustru og børn, serdeles fra hendes gusøn; er der helles noget ieg kand vere til tieneste, har Hiertte madame føilig at befalle, ieg forbliver stedse, ædle madames skyldigste tiener S. P. Hülle.Her ser vi at de hadde flere barn, og i skiftet etter Cathrine Wichmann får vi vite navnene på barna. Det ene av dem var altså Lawe Hohendorf Hylle. Du kan tro jeg har lett mye etter en forbindelse mellom disse 'Hyllene'!Dette ble visst litt rotete, men jeg har litt liten tid nå!Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Nykvist

Till Laila Kornstad! Åh, så spännande det vore att få se dessa brev, skrivna för 300 år sedan. Min e-mailadress är ceasarkatten@hotmail.com. Det vore väldigt snällt om du ville skicka avskrifterna till mig. På vilket sätt fanns breven i Norsk Slektshistorisk Tidskrift? Var det som bilder av originalbreven eller var det avskrifter? Var finns originalbreven?Jag vet inte om det är av något intresse för dig, men jag har även hittat uppgifter om en vetenskaplig bok som Peder Simon Hylle (borde vara sonen Peder, som i skifteprotokollet från Horsens uppgavs vara student i Köpenhamn) översatt och förbättrat. http://www.vangsgaards.dk/pdf/Katalog.pdf (sid 162)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Feil i innlegg (2). At jeg har fått viklet denne Anne Marie Gjulem inn som ektefelle til Lave Hoendorph Hylle begriper jeg ikke:-) Trolig har jeg holdt på med for mange ting på en gang..Lave Hohendorph Hylle giftet seg i alle fall opp igjen etter Dorothea Marie døde. Bryllup ble holdt utenfor Rakkestad i 1753 med Anna Maria Meyer. De to fikk bare ett barn; Adolf Carl døpt 28. febr. 1754 i Rakkestad [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061020010474.jpg>Lenke (Foreldre Capitain Hylle og Frue Mejers søn, i nedre del av venstre side). Han døde 12 år i 1766.Hylle hadde trolig 3 barn i det første ekteskapet. Simon Christopher født 1743 død 1747. Christine Sophie døpt 24.6.1746, død 1786. Gift her i Rakkestad. Simon Carl Christopher døpt i mai 1749 med far Capitain Hylle (øverst på høyre side)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.