Gå til innhold
Arkivverket

[#69189] Bernt Mortensen, kremmer på Stokmarknes


Gjest Anna-Lisa Bårdgård
 Del

Recommended Posts

Gjest Anna-Lisa Bårdgård

Min ane Erik Berntsen Sandberg, Bø i Vesterålen (ca 1704-1768),sies å være født på Stokmarknes. Hans far kalles Bernt Mortensen, kremmer på Stokmarknes. Disse opplysningene har jeg fra Bø Bygdebok, R. Straume. Er det noen som har opplysninger om Eriks far Bernt Mortensen, eventuelt hvem som var hans mor eller søsken. Det eneste jeg vet er at Erik har en bror, Nils.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Iflg. Øksnesbøkene var Bernt Mortensen g.m. Sara Eriksdtr. Sandberg. Erik B. S. ble g. 18/7 1728 i Øksnes kirke med Karen Jakobsdtr. Har ikke funnet dåpen til Erik i Hadsel, men bror Nils ble døpt 26/7 1705 i Hadsel k. og ei søster Margrete døpt 4/10 1711 i Hadsel k. Eriks svigerfar, Jacob Larsen kalles Jacob Larsen Bie når han dør 1777 på Hovden, BØ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Det åpnes skifte 14/7 1731 etter Bernt Mortensen, Stokmarknes i Ulvøy. Ektefelle: Lisbeth Johannesdtr. Hans 2. koneBarn i 1. ekteskap; 1. Morten 30 år – 2. Erik 28 år – 3. Niels 24 år – 4. Margrethe 20 år, hos verge farbror Niels Mortensen, Mefjorden i Senja – 5. Anna gift med Anders Mortensen, Haukland – 6. KarenBarn i 2. ekteskap; 1.Bernt 8 år – 2. Johannes 10 årMvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiBernt og Nils Mortensens foreldre skal være Morten Brynhildsen og Anne Nilsdtr fra Trondheim. Nils var gift med datter av res kapelan Bø Vesterålen Jakob Lagesen Borch 1647 - 1719 og Sara Pedersdtr Blix Datteren het Maren Borch JakobsdtrSteinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge M Johansen

Er det slik å forstå at Bernt Mortensen (1685-1730) hadde en bror Nils? Og at det var denne som var gift med Sara? Og forstår jeg riktig når den jeg (og andre) har trodd het Morten Sandberg, Bernts far, egentlig heter Morten Brynhildsen (1659-)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Bernt Mortensen var gift 2 ganger, første kona het iflg. Øksnesbøkene Sara Eriksdtr. Sandberg. Det er nok her Sandberg-navnet kommer inn. Sara d. i aug 1719 på Stokmarknes, 46 år, 3 mndr. og 2 uker gammel, begr. 20/8. Har ikke funnet vielse nr. 2, men 1. barn i dette ekteskap, Johan(nes)ble døpt 2/7 1721.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge M Johansen

Men hvor stammer da Sandbergnavnet fra, mao hvem var Sara Eriksdatter Sandbergs far?Kom over denne boka på nettet 'Slekten Sandberg som nedstammer fra cand. theol. Hans Larsen Sandberg.' Noen som har den og finner spor der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Ser i Bø Bygdebok at Trondheimsborgeren Morten Brynildsen eide gnr.24, Neset/Været i Bø i tiden 1661 til han døde i 1698. Enka Anna Nilsdtr. satt som eier videre til 1704. Jacob Larsen, svigerfar til Erik B. Sandberg eide gården 1723-1750 da Erik B.S. kjøpte gården. Dette gir jo muligheten for at Bernt Mortensen er født i Bø. Finnes det et skifte etter Morten Brynildsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Ser i panteboka for Trondheim at Morten Brynhildsen er nevnt vedrørende ett salg. Ser også at en Bernt Mortensen er nevnt flere steder, men om det er riktig Bernt er jo ikke sikkert. i 1701 var det en som var borger og innvåner i Trondheim. 1703, en som pantsetter en jekt. 1703 Nordlandshandler med Nordlandsbrug i Stokmarknes, samtidig som det kan se ut som om han også eier et hus i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet finnes desverre ikke skifte etter Morten Brynhildsen i skiftene fra Vesterålen. Har du prøvd å sjekke skiftere fra Trøndelag i aktuelt tidsrom?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna-Lisa Bårdgård

Dette var overveldende og spennende, Jeg ble plutselig opptatt i helga og fikk derfor ikke sjekket svarene før nå i morges. Jeg ble overrasket over all responsen. Tusen takk spesielt til Pål og Hill-Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Bare hyggelig å kunne hjelpe slektninger. Har forøvrig Sandberg-slekta både på farfar-, farmor- og mor-sida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna-Lisa Bårdgård

Vedrørende Erich Sandberg. Jeg slo opp i 'Trondheim før Cicignon' Her står det på side 338 om eiendom 342a.Den eies av Sara von Viffen (død 1665), andre skrivemåter nevnes Sara von Viuen, Sarra Pedersdtr. og Sara von Viicens. Hun er enke etter 1. Giert Lindebom 2. Peter Rockertsen . Det nevnes at skiftet etter henne forklarer at 'datteren Margrethe som dengang var død hadde vært gift med mannhafte Erich Sandberg fenrik. Sara von Vivens sønn Herkules antokes å være død så Erich Sandberg overtok gården'Kan det være noen sammenheng, det finnes tydeligvis et skifte. Imidlertid, dersom det er rette Erich Sandberg så kan nevnte Margrethe neppe være mor til Sara Erichsdtr. Sandberg siden hun er død før 1665 og Sara ser ut til å være født i ca 16727/73. Imidlertid kan jo Erich ha giftet seg på nytt og det var jo vanlig å kalle opp første kona når man fikk en datter i neste ekteskap.Dette er et skudd i blinde men -- Er det noen som har tilgang til skifter i Trondheim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Pål W. Martinussen

Bernt Mortensen hadde to døtre med Margrethe i navnet: Anna Margrethe og Margrethe. Fant skiftet etter Bernt skannet i digitalarkivet, samt giftemålet til Anna Margrethe, 7. juli 1730 i kirkeboka for Hadsel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.