Gå til innhold
Arkivverket

[#69191] Hvem var foreldrene til Peder Michelsen Hilden, Gran, død 1795?


Gjest Pål Prestesæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Pål Prestesæter

Peder Michelsen ble gift på Gran 14.10.1773 med Ane Tostensdatter Hilden (Gran kirkebok 1759-1775, side 195) Paret ble ifølge kirkeboken trolovet på Hilden i februar samme år. Om Peder står det at han var 'fra Mit-Berg i Lands Præstegield'. Forlovere er ikke nevnt. Peder ble gravlagt 17.05.1795, og er da oppgitt å være 52 år gammel. Han skulle etter dette være født ca 1742/43.Jeg har søkt en god del etter Peder i kirkebøkene for Land uten å finne noen som 'passer'. De eneste aktuelle kandidater er 1. Peder, døpt 1738. Foreldre Michel Nielsen og Kari Pedersdatter Nederschiag (Land kirkebok 1733-1764, s. 51). 2. Peder døpt 1738. Foreldre Michel Amundsen og Ingri Pedersdatter Nordrum (Land kirkebok 1733-1764, s. 54) Dersom en av disse er Peder som giftet seg til Hilden, er aldersopgaven ved begravelsen i tilfelle 5 år feil.Barn av Peder Michelsen og Anne Tostensdatter Hilden som jeg kjenner til er: Kari f. 1773 (Gran kirkebok 1759-1775, s. 140), Anne f. 1785 (Gran kirkebok 1776-1788, s. 124), Michel f. 1788 (Gran kirkebok 1787-1824, s. 14), Ingebor f. 1792 (døpt skjærtorsdag 1792). Peder (6 år 1801) kan også være deres sønn, men han kan også være sønn av Anne og hennes 2. ektemann Peder Pedersen fra Midtre Øksne i Land som hun giftet seg med 23. november 1795.Siden fornavnet til Anne Tostensdatters mor også var Anne, er det sannsynlig at moren til Peder Michelsen het Kari. Ingen av fadderne gir hjelp til å finne Peders slekt. De synes alle å være fra nabolaget eller i familie med kona Anne.Er det noen som har opplsyninger om hvem Peders foreldre var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Jeg har ikke noe svar på hvor Peder Michelsen kom fra, men han er i alle fall ikke født på Midtberg i Land. Han kalles Midtberg ved trolovelsen, han var kanskje tjenestedreng der.Gardbruker på Midtberg fra 1729 var Michel Taraldsen som kom fra Mustad i Vardal. Han ble gift med datteren av forrige bruker på garden, Anne Marie Hichman, datter av Tobias Hichmann. Michel Taraldsen døde i 1741 og i følge skiftet hadde han barna Ove Daniel, Berte Marie, Anna Sophie, Lisbet Cathrine, Margrete, Marie og Tobias. Altså ingen med navn Peder. Sønnen Ove Daniel overtok Midtberg, han døde 1754. Neste bruker var Erik Pedersen som kom fra Toten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Prestesæter

Hei, jeg tror som deg at Peder ikke har noen direkte tilknytning til brukerne på Midtberg. Mest sannsynlig har han vært i tjeneste der. Jeg er for øvrig selv etterkommer etter Michel Taraldsen og Anne Marie Tobiasdatter Hichmann gjennom datteren Anne Sophie som ble gift til Toten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Jacob Desserud

Det er et ektepar i Gran med samme navnekombinasjon som nevnt i (1):Mikkel Nilsen troloves 16.1 1730, vies 26.2 1730 med Kari Pedersdtr Saug. Forlovere var Lars Skjervum (gift som enkemann 1715 Berte Pedersdtr Saug) og Hans Larsen Skjervum.Nikkel Nilsen kan være den gutten som døpes fra FramstadE 4sTrin 1710, av foreldre Nils Karlsen som ikke var gift med Berte Reiersdtr, fra FramstadE; hun da hos bror Guttorm Reiersen. Berte gifter seg i 1714.Kari Pedersdtr var kanskje noen år eldre, var trolig fra Saug, datter av Peder Gudbrandsen Saug c1660-1730 i hans første ekteskap med Mari Kristensdtr fra Grinæker ca 1658-1712. Fadderslister til barna under underbygger denne hypotesen.Jeg har funnet følgende barn til dette ekteparet i Gran:1 Anders Mikkelsen, dp Saug Sexagesima 17302 dødfødt barn, begravet fra GrinækerE 5sTrin 17323 Marie Mikkelsdtr, dp Grinæker 12sTrin 1733, b GrinækerE 19.11 1733, 12 u4 Kristen Mikkelsen, dp GrinækerE 13.3 1735 Familien forsvinner deretter fra Gran. Verken Anders eller Kristen konfirmeres i Gran. Er det mulig at Mikkel og Kari kan ha flyttet til Land? Det gir et bånd til Gran for en evt sønn Peder Mikkelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Prestesæter

Takk for svært interessante opplysninger. Jeg har tidligere undersøkt kirkeboken for Land, uten å finne vielsen til Mikkel Nilsen og Kari Pedersdatter. Om de er viet i Gran forklarer jo det saken.På bakgrunn av dine opplysninger har jeg sjekket kirkeboken for Land på nytt for å se om jeg kunne finne en bekreftelse på at det er paret fra Gran som senere bosetter seg i Land.30. November 1738 blir begravd ved Gaarder Christen Michelsøn Scjagsejer, 3 aar gammel. Det skal vel godt gjøres at dette ikke er den samme Kristen som ble døpt i Gran 13.03.1735, sammenholdt med kunnskapen om at ekteparet Mikkel Nilsen og Kari Pedersdatter er bosatt på Nederschiag i Land når sønnen Peder blir døpt i 1738.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.