Gå til innhold
Arkivverket

[#69196] Oppslag bygdebok for Ullensvang - garden Måge


Gjest Oddvar Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddvar Søreide

Skriver bygdebok noe om ein Lars Hafftorsen på Måge?Hvem er hans foreldre? Hva heter kona hans og hvem er hennes foreldre? Hva heter barna og hvem var de gift med?Trenger kun hovedfakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Bendiksen

Jeg finner dette blandt mine mange papirer. Måge Nr. 2. Lars Havtorson Måge, etter det en kan skjønne av rettsakene om jordegodset etter Torstein Torstein Bjørke på Voss, må han være son til Havtor Gjerdeskvål som var gift med dotter til Torstein A. Steinnes i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift XVIII, s. 205, ikkje syster til Torstein som det før har vore hevda. Mange av etterkommarne åt Lars er part i prosessane. Men det er vanskeleg å slå fast kven som er barn eller barnebarn, då disse sakane gjekk over et langt tidsrom, og lenge etter at Lars må vera død. Barnerekka er difor ikkje heilt sikker. Gift 1. med 'Anna' Torbjørnsdtr, nr. 1. Barn: a. Lars Måge. bos. nr. 3. b.Nils, b. Kvalnes bnr.1. c. Odd, b. Espe, bnr. 1. d. Ragnhild, g. m. Gunnar Nilsson Måkestad br 1. e. Herborg, gm Orm Nedre Børve br.1 f. Astrid, gm Eiliv Knutson Y. Djønno K. br. 1. Gift 2 med Ingebjørg Bengtsdtr. Pust, (d. 1698) Sjå Bd. 1, s. 303. Barn: g. Åmund, b. Helleland br. 2.Får håpe dette var rett skrevet av. Mvh Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Mange takk for utfyllende svar Ruth.Eg holder på med ett oppsett, som går på det som A. Steinnes i sin tid skreiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg venter spent på hva som kommer ut av dette Oddvar. Men har du noen ide om hvem Torbjørn Måge kan ha vært, far til Anna og Katarina Torbjørnsdøtre?Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ser i Odd Handegårds 'Vår felles Slektshistorie':'«Om ætlingar etter Brynjulv Vikingson og Salamon Vikingson som skifta Måge i 1436 har me ikkje kunnskap. Men Måge var odelsjord i deira tid og er det framleis 100 år seinare, så det er ingen tvil om at ætta sit der framleis».Noen år seinere 5) skrev imidlertid Kolltveit ut fra fordelingen av arvegods at Torbjørn Måge måtte være inngiftet i Mågeætta, og at kona hans må ha vært etterkommer etter enten Brynjulv eller Salamon Viking sønner som i 1436 hadde fått hver sin halvdel av Måge (se tavla foran). Vi ser altså at vi mangler informasjon om 2-4 Måge-generasjoner og at Måge-mørket varer i nesten 100 år fra skiftet i 1436 til 1521 da vi første gang hører om Torbjørn Måge som bruker på dette odelsgodset. Vi vet en del om «utflytteren» Ivar Vikingson som har kjente forgreininger til Aga, Voss, Ormslekta, Talgje, osv., men vi vet ingen ting om de to brødrene hans som delte Måge- godset i 1436.'5. Olav Kolltveit: «Orm-namnet og Orm-ættene», i tidsskriftet «Hardanger», 1968.Han siterer og dette:«I 1521 er Måge framleis to bruk. Av brukarane er det Torbjørn i Måge me kjenner litt til. Både han og broren Ivar på Tokheim var mellom dei største jordeigarane herikring. Båe er stamfedrar til vidgreinte ætter i Sørfjorden og vidare med. Torbjørn Måge må ha vore sonelaus. Det synest vera visst at han har hatt to døtrer, Kari Torbjørns dotter, g.m. Jon Ivarson Hovland (sjå Hovlandsætta) og Anna Torbjørnsdotter, g.m. Lars Havtorson Gjerdskvål, som vart busett i Måge. Lars vart attg. m. Ingebjørg Bengtsdotter Pust».Ellers har han ingen hypoteser om hvor denne Torbjørn Måge og bror hans Ivar Tokheim kom fra.Han har en del tavler over etterkommerne til disse to brødrene.Det skal bli interessant å se hvilken hypotese du kommer med, Oddvar.Ellers har han Lars Havorsen med i en tavle med usikker bakgrunn, kanskje en Havtor Geirmundsson (men med spørsmålstegn). Denne Lars Havorsen var så gift med Anna Torbjørnsdtr b. 1510 (hva står 'b-en' for?) Han er og satt som Lars Havtorsen Gjerdskvål. De fikk sønnen Lars Larsen Måge som var bosatt på Måge bruk 2. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk skal du ha for et interessant innlegg Kjellaug, og gratulerer med navnedagen din.Vi vet altså ingenting om farsnavnet til Torbjørn og Ivar?Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Det hadde jo vært interessant om Torbjørn hadde hatt en sønn, men det har han da visstnok ikke.Har jeg navnedag i dag? Det var nytt for meg, takk for det-:)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Takker for innspill, eg hadde håpa på at noen hadde svart om den Torp garden, men det ser ikkje slik ut, så da legg eg ut min hypotese i eget innlegg. Det går faktisk i retning ditt siste innlegg Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.