Gå til innhold
Arkivverket

[#69202] Anders Hansen Fuske g 25.7. 1736 m Maren Margrethe Jensdtr Qvist


Gjest Ole Bjørn Darrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Askerøi

Hei Ole BjørnJeg kan dessverre ikke hjelpe deg med Anders' sitt opphav.Men kanskje du kan hjelpe meg med denne Qvist'en Lenke ?På denne måten håper jeg å ikke 'stjele' din debatt ved å begynne å spørre om noe helt annet her . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Hei Ole BjørnJeg kan dessverre ikke hjelpe deg med Anders' sitt opphav.Men kanskje du kan hjelpe meg med denne Qvist'en Lenke ?På denne måten håper jeg å ikke 'stjele' din debatt ved å begynne å spørre om noe helt annet her . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Hei Tomkan Anders Hansen Fuske være sønn av Hans Nielsen Kverne/Wogn gift med Margreta Sofia von Buchvald?' Hans Nielsen eide/brukte både Fossnes og Fuske. De har iflg bygdeboka en sønn Anders.Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det var skifte etter Anders Hansen på plassen Korsebrekke under Fossnes 26. juli 1788. Arvingene var hans tre døtre Anne, Helvig og Elisabet. Dette godtgjør at Anders Hansen Korsebrekke var samme mann som Anders Hansen Fuske 50 år tidligere, for i skiftet etter Maren Margrete Jensdatter Qvist nevnes døtrene Helvig, Lisbet Katrine (= Elisabet) og Anne Maria.Anders Hansen Korsebrekke ble gravlagt 29. mai 1787, 76 år gammel.I skiftet framkommer den interessante opplysning at han hadde vært til huse hos sin bror Mads Hansen Korsebrekke.31. oktober 1782 ble det sluttet skifte etter piken Inger Hansdatter på plassen Valberg under Fossnes. Blant arvingene var brødrene Mads Hansen Korsebrekke og Anders Hansen Nordre Kverne.Jeg har diverse indisier som i sum har gjort meg trygg på at foreldrene var Hans Jonsen (ca. 1675-1758), gårdbruker på Døvle og senere på Bekkevar, begge i Arnadal, men død på plassen Brattås under Fossnes, og Anne Andersdatter. Anne var datter av Anders Kristoffersen (ca. 1652-ca. 1709) og Barbro Mathiasdatter på Døvle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Kristian,Anders Hansen Wogn giftet seg 1735 med Else Colstrup og har barn til dåpen i årene som følger.Det er en Anders Hansen på Døvle gm Lene/Line Hansdtr som også får barn i 1740 og 50 årene. (Ikke den du nevner over ser det ut for).Og så 'din Anders Hansen'. Ikke lett å sortere alt riktig her. ;-)Takk for hjelpen! Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Anders Hansen Vogn er grei å holde utenfor. Han var i Sandefjord 1734-1736 og på Vennerød i Arnadal 1742-1746.Anders Hansen (ca. 1714-1784) og Lene Hansdatter (ca. 1719-1792) var på Døvle i Stokke sogn (altså ikke Døvle i Arnadal sogn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest torkil lier

Hei Kristian Hunsgaard! Du nevner at Anders Hansen døde på Korsebrekke under Fossnes i 1788, etterlatende de 3 døtre Anne, Helvig og Elisabeth. I skiftet må det vel være opplyst om disse døtre var gift,og i tilfelle med hvem? Skulle gjerne funnet ut hva som skjedde med Eisabeth Andersdatter. Mvh.Torkil Lier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Elisabet Andersdatter nevnes som 40 år gml på skiftet etter faren i 1788; hun var reist bort for mange år siden uten at noen visste hvor.Anne Andersdatter var enke etter en Nils 'Tie' ('Fie'/'Fel'?) på Meen i Gjerpen.Helvig var enke etter 'en Kruuse' i Porsgrunn. (2. april 1770 begjærte styrmann Mikkel Kristensen Kruse å bli gift med mademoiselle 'Helvig Andersdatter Qvist'.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest torkil lier

Endelig en løsning og svar på Anders Hansens skjebne! Har i mange år undret meg over hvordan det gikk med ham senere i livet. I skiftet etter Maren Margrethe Jensdatter Qvist opplyses at sønnen Johannes Wogn og døtrene Helvig. Lisbeth og Anne Andersdøtre var til oppfostring på Tveten gård i Eidanger, hos lensmann Hans Jensen Qvist og hustru. Smedsvenn Johannes Hansen Vogn er fadder i Eidanger 25.juni 1750. Søstrene Lisbeth og Anne Andersdøtre Tveten konfirmeres okt.1757 i Eidanger.Datteren Anne Catharine Andersdatter ble gift 1759 med Niels Hansen Buer(1725-1785)på Meen. Helvig Andersdatter gift 1770 med Michael Kruuse(1839-1801). Mvh.Torkil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.