Gå til innhold
Arkivverket

[#69204] Ole Olsen i Lier


Gjest Tom Kåre Tollefsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Kåre Tollefsen

Noen som kan hjelpe og tyde hvor i Lier denne Ole Olsen kom ifra? Asker kirkebok 1825-1878 vigde side 17,nr.30.6.12.1829,Ole Olsen 40 år med Anne Kristine Johannesdatter 18 år. Klarer ikke å tyde hvor han er født og hvor han bor.Mener det står her i kirkeboken,men klarer ikke å tyde det. Han utvandret tydeligvis fra Lier. klarte ikke å legge inn link.Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Kåre Tollefsen

Takk for linken. Det står i første kolonne at han var fra Lier,men der klarer jeg ikke tyde navnetpå gården.I neste kolonne var at han bodde på Hval,og det er i Asker. Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ole og Anne fikk barna (i tiden 1829-1843)Elen Dorthea 1829, Ole 1831, Maren Karine 1833, Johanne 1836, Johannes 1837 og Oline 1843.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Kåre Tollefsen

Takk Berit og Astrid,dere er flinke. Ser ut til at alt her stemmer,bortsett ifra at jeg har Kristen Olsen som sønn til Ole og Anne,født 14.6.1840 Wahls eie døpt 02.09.1840 i Asker kirke,gift 26.12.1864 med Lise Jensdatter Haga,f.26.06.1838.(som jeg stammer fra)Jeg har igrunnen ikke letet etter søsknene til Kristen. Hvis alt dette stemmer er vel Ole Olsen fra Brænna,husmannsplass under Vestre Egge G.nr.69,Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Ole Olsen Egge-eie blir konfirmert i Frogner kirke i 1808, 19 år, nr. 20: LenkeFor å være helt sikker på at det er samme kar som du 'jakter på', bør du nok finne det første ekteskapet hans - kanskje det står nærmere opplysninger om hvilken gård han kom fra der,Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Finner en Ole Olsen Egge-eie som gifter seg 1. februar 1812 i Lier med Marte Anstensdatter Meren. Kone Marte Anstensdatter dør i mars 1838, 53 år. Var jeg deg, ville jeg sjekket andre kandidater som døpes i Lier rundt 1788-92, også, for det er ikke alltid helt korrekt alder som oppgis i kirkebøkene,Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Her er to andre mulige kandidater, begge døpt i Lier og farens navn er Ole Olsen:1) Ole Olsen Justad-eie, døpt 29.01.1792. Mor: Siri Olsdatter. Konfirmert i 1808, nr. 19 i lenken, innlegg 12.2) Ole Olsen Wefferstad-eie, 02.12.1792. Mor: Anne Erichsdtr. (Andersdtr.?). Trolig samme kar som konfirmeres i Sylling i 1811, 19 år, Ole Olsen Solberg-eie.Du bør nok se litt nærmere på dem,Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Kåre Tollefsen

Takk Astrid og BeritHun i første ekteskap må vel være død før 1829 da Ole fikk barn i 2.ekt. 1829.Derfor passer vel ikke Ole Olsen Egge gift med Marte som dør i 1838.Må vel finne ut om alder er feil ja. Berit,jeg er også klar over at det står hansdtr. på mor til Kristen,men det ser vel ut som skrivekluss?mener å ha funnet dett et annet sted (RDH eller noe er det vel et arkiv som heter?)Så jeg stoler på at det er rette foreldre. Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Lette litt under begravde i Asker, og fant en Ole Olsen, som ble begravd i februar 1862, 78 år: LenkeVet du når han døde? Hvis dette er rett Ole, var han født rundt 1785, og da dukker det opp flere kandidater i Lier enn de tre nevnt før.... Nei, du må nok prøve å finne den første vielsen hans, i håp om at den gir et svar.mvh. Astrid. PS: tviler heller ikke på at du har funnet de rette foreldrene til Kristian - ikke minst fordi forloveren hans het Ole Olsen, trolig den eldste broren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.